Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729115 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562024
JensSkoog skrev:
1554480985_rodhyllrodding_z_05_04_19_(2).jpg

Idag har jag "jagat" den här skiten på en plantering som vi gjorde i fjol året för det.
Druvfläder har ett vackert namn, men fy tusan vilken skit till att sprida sig utöver 😡

Senn blir det väl att "runda upp" lite när den skyter från roten. :mrgreen:

Har idag på en gammal mosse som är planterad med gran sågat ner Druvfläder hela förmiddagen.
Vilket ogräs 😡

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#562025
JensSkoog skrev:
1554480985_rodhyllrodding_z_05_04_19_(2).jpg

Idag har jag "jagat" den här skiten på en plantering som vi gjorde i fjol året för det.
Druvfläder har ett vackert namn, men fy tusan vilken skit till att sprida sig utöver 😡

Senn blir det väl att "runda upp" lite när den skyter från roten. :mrgreen:


Mmm, druvfläder är ett gissel. Särskilt när man har en granne som tycker de är fina och sparar de gärna vid rökningen. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#562086
ananders skrev:Mmm, druvfläder är ett gissel. Särskilt när man har en granne som tycker de är fina och sparar de gärna vid rökningen. :shock:

Finns alla sorters grannar :((

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Avslutat-02  
#562089 Japp en del röjer på och en del röker på....

:d

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563164 Har ett eftersatt bestånd som planterades med tall för drygt 10 år sen. Nu har de flesta av tallarna passerat rådjurens och älgarnas magar och tarmar. Men nån enstaka tycks ha klarat sig, speciellt nära vägen.

Jag röjer nu bort det mesta av björken men sparar några som ska få växa till sig och bilda en fin skärm. Sedan planterar jag gran längst ner mot vägen i höst. Längre upp där det är torrare blir det nog tall som jag ska försöka spruta med jämna mellanrum.
Jag hoppas att det ska fungera speciellt nu då jag har mer tid att passa på rådjuren.
1555944202_img_0019.jpg

1555944203_img_0018.jpg

Älgen har just passat på att förstöra en av de sista kvarvarande träden.
1555944202_img_0020.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#563167 Surt med extra arbetet att planta om.
Men bra jobbat med å röja igenom det. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

macho  
#565006
1556961668_20190502_205356.jpg

Alarm!!!
Vet nån vart man skall vända sig?
Älgen som betat området har missat två tallar.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

sveakatten  
#565019 Ni som har så mycket älgskador, har någon av er gjort en spillnings inventering?
Vi har precis gjort en på vårt område och vore intressant att se skillnaden .

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

macho  
#565051 Nej, inte ens tänkt tanken!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#565053 Hur utförs en spillningsinventering?

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565055
Icegrip skrev:Hur utförs en spillningsinventering?


I vårt älgskötselområde så är det rutor på 1x1 km utspridda. Då skall man vart 100 m i omkretsen lägga en provyta. Tror det är en radie på 5.64 m. Där ska vi räkna nya o gamla älgskitshögar. Sedan ska vi räkna nya betesskador tall gran o björk samt rase.
Tror man markerar 0, 1 och 2. Så är det mer än två så blir det en tvåa. Jag missade årets inventering. Så jag har för mig det är så. Den ska göras efter snösmältningen innan dem nya skotten skjuter.

Så är man i äldre skog som är skött så finns det inte så mycket beteskador o räkna.

Detta har vi gjort tre år nu. Men jag har inte sett nån utvärdering av det än.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

sveakatten  
#565056 Vi gör spillnings inventring varje vår, och älgobs under älg jakten.
Från detta räknas det ut hur mycket älg det är i vinterstam, skulle vara intressant att se hur er vinterstam ser ut gentemot vår.
Borde vara väldig skillnad, eftersom jag tycker att vi inte har så mycket skador, och har mycket tallungskog.
faltinstruktion_spillningsinventering(1).pdf

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565081 Vi gör också älgobs undet jakten. Har dålig koll på resultatet från detta. :oops:

Får ta reda på detta. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

macho  
#565114 Älgen verkar beta hårt där den betar, relativt små områden ändå. besvärligt för markägaren dock.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#566355 Började dagen med att skjutsa grannen till lasarettet på f.m för han skulle röntgas.
När jag kom hem sa jag åt frugan att jag åker till fd torvbrytningen och röjer där för det har blivit lite sly där såg jag när jag var dit för 2 år sedan. Är hemma om ett par timmar, mer är det inte sa jag. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).