Skogsmiljö och Trädlära

Fånga Bäver!

8 inlägg 3880 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fånga Bäver!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565003 Jag har haft problem med bäver till o från i 15 år nu. Dämningarna har vart mest på grannmarken o allteftersom vi bråkat med dom har dom flyttat runt ett par gånger.
Dämningarna är i en liten bäck som är avrinning från en större mosse ner till sjön.
Det är ca 2 km upp från sjön till nuvarande damm.
Grannen var förbi med skotare för 3 år sen o lyfte bort dämningen men det byggdes ju snabbt upp igen o nu är det 3 Dämningar så vattennivån inne på mitt skifte börjat bli kritiskt.

Jag har sen tidigare licens för fångst med conibear slagfälla så kände att det var dags att agera.
Skickade in ansökan till Länsstyrelsen o fick den godkänd den 5 april.
Gränsen till mitt är i en väg ca 200 m uppströms dämningen så fällan monterades på min sida vägen i en ram dikt mot brotrumman.
Satte upp åtelkamera samt en liten flagga på fällan så man ser i kameran om den löst ut. Ställde in så kameran tar bild morgon o kväll.
Eftersom fällan är helt under vatten så reagerar inte kameran på rörelse när den slår igen.
Det blev napp direkt första natten
1556959330_dsc_1419.jpg


Fick en bild även från den natten. Fällan har löst ut så dom måste vart 2 st ute på patrull varav den på bilden förmodligen knallat över vägen när brorsan satt ivägen.
1556959369_04070017.jpg


Magnus M



   TS
Avatar Fallback

Re: Fånga Bäver!

erikl  
#565004 Lägg flera dräneringsrör i botten av fördämningen så rören går 2-3 m ut åt vardera hållet. Då kan de bygga på dammen hur mycket de vill för vattnet rinner ändå igenom så du inte får dränkt skog.

Användarvisningsbild

Re: Fånga Bäver!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565040 Har testat det men för att det ska fungera måste rören ner djupt o då måste ju hela dämmet grävas upp.
Fick ner rör med stålnätsbur typ halvvägs ner o dom fick spelet o brötade sönder alltihop.
Ta bävrarna i fälla o sen riva dammen är klart enklast o effektivast.

Bäver nr 2 gick i natten därpå så på måndagen tog jag denna bild.
1556983184_dsc_1421.jpg


Hade fler besökare på platsen
1556983209_04070033.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fånga Bäver!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565043 Sen vart det lugnt ett tag, blev ju kallare så det vart is. Men den 20de gick nr 3 i fällan.
Alla 3 är förmodligen fjolårsungar, vikter på 12-15 kg
1556984264_dsc_1430.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fånga Bäver!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565044 3 dar senare var det dags igen. Denna gången var det revirhonan, dräktig o vägde dryga 20 kg.
1556984478_dsc_1435.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fånga Bäver!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565074 Det var lugnt ett tag så jag trodde nästan att om det var nån kvar så hade dom gett sig av men i torsdags natt blev det en till.
En bjässe till på över 20 kg så det är väl hanen. Nu tror jag det är tomt men skulle det va nån fjoling kvar så ger den sig säkert iväg.

En väldigt lyckad kampanj. Skulle man försökt skjuta dom hade det nog blitt åtskilliga timmars väntan.
Nu är det bara att sätta igång o riva dämmet.
1556995028_dsc_1445.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Fånga Bäver!

Suzuki Hasse  
#565121 Blir det bäver hojt nu? :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fånga Bäver!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#565163 Nja, vet inte om jag skulle dricka det om jag fick chansen. Går att beställa på bolaget såg jag för 679:-/700ml.
Man kanske skulle ta jobbet o fixa några flaskor 🙂.
Lite ersättning för utlagda pengar🙂

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar