Skogsmiljö och Trädlära

Är detta angrepp av granbarkborre?

5 inlägg 2124 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är detta angrepp av granbarkborre?

Lars1  
#564779 Jag håller på att barka slanor till en gärdesgård i ett 20-gradigt Värmland i slutet av april. I barken finns det något kryp som jag inte vet vad det är men som borrar sig igenom barken och lämnar små högar av barkspån. Under barken gräver den gångar så det ser ut ungefär som ett nav med ekrar. Det är inte omfattande på sin höjd 2 cm mellan ekerspetsarna. Jag bifogar ett par bilder. Är det någon som vet vad det är?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre?

Torbjörn Johnsen  
#564782 Det är den mindre granbarkborren: 6-tandad granbarkborre.
Det syns på det stjärnformade gångmönstret. Den angriper i första hand yngre träd än sin större släkting, den 8-tandade granbarkborren. Det är den senare som orsakar mest skador i äldre granskog men även den 6-tandade verkar tyvärr ha fått ett uppsving efter fjolårets torrsommar.

Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre?

Lars1  
#564785 Tack då vet jag. Jag högg slanorna i mitten av april och tog med dem hem samma dag men högen har legat hemma på gården en fjorton dagar och det är väl den de har angripit. Jag har 500 meter till närmaste skog men 250 m till ett sågverk där mycket virke kommer in just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Granbarkborre?

Torbjörn Johnsen  
#564822 Du eliminerar ju i alla fall de små liven när du barkar slanorna. Blir ingen föryngring för de baggarna :-bd

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre?

Avslutat-02  
#564825 Synd att vi inte kan barka all stående skog...🤔🤔🤔

Tänk vilken syn :-bd :-bd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).