Skogsröjning

Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

22 inlägg 19736 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

Torbjörn Johnsen  
#563711 Den här tråden ingår som en hel serie trådar om röjning. Här hittar du de andra trådarna:

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa! Röjning del 1 (starttråd)
Röjning del 2 - Varför ska man röja?
Röjning del 3 – var ska jag börja?
Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?
Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?
Röjning del 7 - Vad ska jag röja bort?
Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?


Röjning är ett arbete som i princip kan göras hela året utom när det är snödjup (snö på träden är heller inte så trevligt). Är man nybörjare och vill igång med röjning så är vårvintern och våren en fantastisk period att jobba på. Mygg, knott, fästingar och bromsar har inte dykt upp än och temperaturen är mestadels behaglig för kroppsarbete utomhus. Kvällarna börjar dessutom bli längre och ljusare. Våren är också en skön tid att vara i skogen med fågelkvitter och begynnande växtsäsong.

Underbart att röja på våren
Under våren/vårvintern passar det väldigt bra att röja sly i barrplanteringar. Det går att börja så snart snön har smält undan nog för att inte utgöra ett hinder att gå i. Träden är avlövade, gräs och örter har vissnat ner och man ser barrplantorna tydligt bland alla lövbuskar. När sedan löven slår ut och växtligheten står i full grönska kan det vara betydligt svårare att se vad som ska vara kvar och vad som ska bort.

1556227057_avlövat2.jpg


Hösten också bra
Efter lövfällningen på hösten får man i stort sett samma fördelaktiga röjningsförhållanden som på våren och då passar det också bra att röja slyröjning i plantskogen. Har man en barvinter kan man i princip hålla på hela vintern.

Tall på sommaren
Har man tallröjningar så kan man med fördel ägna sig åt dem under den första halvan av sommaren. Det passar bra att ge sig in i tallen när lövverket i plantskogen blir för tätt för att slyröjningen ska gå lätt. Dels så ser man bättre i en tallföryngring och den ska (löv)röjas tidigt innan tallarna är överskärmade. Dels är det bra ur insektssynpunk om det är grövre röjning av tallar med skorpbark. Då ska man helst röja mellan 15 maj - 15 juli för att förhindra att märgborrarna förökar sig under tallbarken. Röjer man efter den 15 juli går det bra om man kapar upp skorpbarkstall i kortare bitar

1556227811_tall.jpg


Röj äldre bestånd på sommaren
När det är fullövat och som en vägg av klorofyll passar det bäst att röja i äldre barrbestånd. Andraröjningar eller bestånd som klarat sig oröjda länge och nu ska röjas för enda och sista gången. Bestånd där man jobbar mer med att ställa i sär träden till ett lagomt stamantal mer än att man röjer sly. Bestånd som är fyra-fem meter eller högre. Tidigt på sommaren passar det att röja tall (se ovan) och senare på sommaren passar det att ta granbestånd (om det är grövre gran >7 cm i rotsnitt) som ska ner. P g a insektsrisken ska man helst röja grövre granbestånd efter 1 augusti så att de inte blir yngelhärdar för sommarens barkborresvärmningar.

Röj löv när det är avlövat
Har man rena lövbestånd är de enklare att röja dessa när det är avlövat. Då ser man stammar och kronor bättre och kan enklare välja ut de finaste huvudstammarna som ska sparas.

1556227057_avlövat1.jpg


1556227290_med-löv.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 26 apr 2019, 14:23, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

Avslutat-02  
#563719 Ja, röja det kan man göra året om.
Jag röjer i snöskor när det blir mycket.
Mest underväxtröjning men ändå.

Jag tycker det går bra att röja alla typer av röjning oavsett pålövat eller inte.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

isteskog  
#563723 Mina egna lövröjningar gör jag när det är fullövat. Tar lite längre tid men du ser då lättare hur stor plats lövet tar och röjer då inte för dåligt! Är lätt att spara för mycket om man inte har röjsnöret med sig .... 😉

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

80-90  
#563786
isteskog skrev:Mina egna lövröjningar gör jag när det är fullövat. Tar lite längre tid men du ser då lättare hur stor plats lövet tar och röjer då inte för dåligt! Är lätt att spara för mycket om man inte har röjsnöret med sig .... 😉

Håller med till 100% löv ska röjas på så sätt

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

p till p  
#564041 Sista röjningen ska helst röjas ner på snön till älgarna.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

brassel  
#564722 Nån mer som funderat på hur att hantera rotröta och röjning?
"I röjningsskogen är spridningsrisken mindre, men nya studier har visat att även små granstubbar (2 cm diameter) kan infekteras. Rötans spridningshastighet ökar dock med stigande diameter. I grövre granungskog kan därför rötinfektion bli ett problem. Då kan rötan spridas genom rotkontakt till de stammar som ska bilda det framtida beståndet.

Rottickans sporer sprids bara när vädret tillåter. Ofta anger man gränsen +5° – är det kallare är det liten risk för rötinfektion. Tyvärr står det i konflikt med rådet att röja grov gran på sensommaren för att minska risken för insektsskador. "
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... ampskador/

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

Avslutat-02  
#564724 Jag har funderat,, men det är inte många markägare som tar den kostnaden i röjning tyvärr.

Jag skulle tro att rötan börjar sin bana redan där och då kanske speciellt i eftersatta bestånd, med grövre diameter och redan kanske lite skador på stammarna.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

brassel  
#564738 Så upplever jag det nog med.
På egen skog så har jag de senaste åren försökt och ta viss röjningsgran mer när det är ner mot nollan och kallare.
Men då blir det ju även mer rännande och mer bråttom att röjningen verkligen blir av.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

Avslutat-02  
#564739 ja jag kan ju bara se det så här:

en kund ringer vi tittar kommer överens och jag röjer, under röjningen så inser jag att oj vi kanske skulle ha sprutat plantorna direkt efter röjning i förebyggande syfte, jag ringer kunden säger nej.... okej det är dennes beslut..

efter ett år kommer det samtal eller prat att jag har misslyckats med röjningen för älgen åt av topparna på vintern...
:d :d

jaja det händer,,,,

men om vi nu ser till att kanske börja bli som i andra brancher:
totalentreprenader...

: röja,spruta, behandla då kanske detta skulle bli en kanon ide, samtidigt så får man ju mer arbete och ökad intäkt... och det har ju inte gjort ont.....

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

isteskog  
#564743 Konstig kund som menar att du misslyckats med röjningen pga älgen .....
Håller hellre ner älgstammen med kulor än att behöva spruta .... 👎

Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

Avslutat-02  
#564744
isteskog skrev:Konstig kund som menar att du misslyckats med röjningen pga älgen .....
Håller hellre ner älgstammen med kulor än att behöva spruta .... 👎


ja det var lite rolig konversation med den kunden efteråt..... :d

javisst är det bättre, men att kunna häva på t.ex olika medel på topparna på tallarna så slipper man ta fighten med jaktlaget, ja har gjort mig så ovän med dessa ändå.... :d

sedan tycker jag att alla företagare måste bli lite bättre på att vidga vyerna... kanske är ett litet steg men det kan ge mera jobb åt samma markägare.....

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

T18  
#830098 Hur sent kan man röja för att årets tillväxt ska bli gynnad av en röjningsåtgärd?
Vilken tidpunkt på året börjar trädens tillväxt helt enkelt?

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

Torbjörn Johnsen  
#830127 En intressant fråga T18!
Det är väl som vanligt. Att det beror på....
Rent generellt börjar träden växa när löven spricker ut på lövträden och skotten skjuter på barrträden. Ja, granar och tallar kanske t o m börjar lite innan dess eftersom de redan hare n barrskrud som kan "fotosyntesa".

Om man tittar på höjdtillväxten så är årsskotten redan anlagda under fjolåret och tallen sträcker årsskotten i sin fulla längd ganska tidigt. Jag tror att även björken klarar av det mesta av höjdtillväxten ganska tidigt på växtsäsongen. Granar tar inte så stor skada av att stå trångt men tall och björk är känsligare. De gynnas säkert om man röjer bort konkurrerande träd och buskar så att just deras barr får mer näring ock ljus. Vill man ha full effekt med mycket näring och ljus till de stammar som ska vara kvar så ska man säkert röja tidigt innan allt för mycket av växt-säsongen har passerat. Sen gör det säkert nytta även om man kommer senare med röjningen och det kanske kan påverka positivt när nästa års skott ska anläggas under sensommaren? Det kommer ju påverka volymen barrmassa nästa växtsäsongs (och någon till) på ett positivt sätt i alla fall.

Jag hoppas att det finns någon som har bättre koll på växtfysiologin än vad jag har för det här är ju ett intressant ämne! I vanliga fall pratar man mest om hur svåra slyuppslag det blir beroende på vilken tid på året man röjer. Men det är ju lika intressant att fundera över din frågeställning. Fast det är väl som vanligt att man skulle ha gjort det i fjol eller året innan dess. Men bättre sent än aldrig😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

Lindveden  
#830167
motormanuell-rojning.pdf


Här e lite info från Skogforsk ifrågan.
Själv så röjer vi nästan ungskog året om, undantaget e väl om det blir för mycket snö för ungskogröjning. Men då brukar det alltid finnas förröjningar/underröjningar o bita i😉

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

T18  
#830621
Torbjörn Johnsen skrev:En intressant fråga T18!
Det är väl som vanligt. Att det beror på....
Rent generellt börjar träden växa när löven spricker ut på lövträden och skotten skjuter på barrträden. Ja, granar och tallar kanske t o m börjar lite innan dess eftersom de redan hare n barrskrud som kan "fotosyntesa".

Om man tittar på höjdtillväxten så är årsskotten redan anlagda under fjolåret och tallen sträcker årsskotten i sin fulla längd ganska tidigt. Jag tror att även björken klarar av det mesta av höjdtillväxten ganska tidigt på växtsäsongen. Granar tar inte så stor skada av att stå trångt men tall och björk är känsligare. De gynnas säkert om man röjer bort konkurrerande träd och buskar så att just deras barr får mer näring ock ljus. Vill man ha full effekt med mycket näring och ljus till de stammar som ska vara kvar så ska man säkert röja tidigt innan allt för mycket av växt-säsongen har passerat. Sen gör det säkert nytta även om man kommer senare med röjningen och det kanske kan påverka positivt när nästa års skott ska anläggas under sensommaren? Det kommer ju påverka volymen barrmassa nästa växtsäsongs (och någon till) på ett positivt sätt i alla fall.

Jag hoppas att det finns någon som har bättre koll på växtfysiologin än vad jag har för det här är ju ett intressant ämne! I vanliga fall pratar man mest om hur svåra slyuppslag det blir beroende på vilken tid på året man röjer. Men det är ju lika intressant att fundera över din frågeställning. Fast det är väl som vanligt att man skulle ha gjort det i fjol eller året innan dess. Men bättre sent än aldrig😎

Jo. Lägger man ändå manken till och utför röjning så kan det ju vara kul om effekten blir verkande under samma säsong. Nuvärdeskalkylen blir ju som bäst också. Som sämst borde det ju vara att röja i juni/juli. Då har redan årstillväxten varit och du la ut kostnaden 9-10 månader "för tidigt" om man ser till nästa växtsäsong. Misstänker att man senast ska röja i början av april för att stammarna ska kunna tillgodoräkna sig full effekt av röjningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).