Föryngring

Plantering 2019

65 inlägg 15034 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564447 Vanlig gran med conniflex!

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564448 Skämtade lite eftersom de var så vita och fina.. :d :-bd

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564456 Det hette faktiskt Woodcoat, nu när jag kollar. Skall vara kisel i blandningen, så baggarna får grus i munnen när de äter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564457 Dyra tandläkar kostnader det där....
=))

Jag planterade förr med något gift va fan det nu heter,,,,, ööhh, kanske därför jag inte kommer ihåg...🤔
Iallafall satan va det sved på kvällarna.
Om man inte kunde tvätta händerna direkt så var den kvällen hemsk.

Ha fått bekräftat en skada på tre nerver av detta i vänster hand och av plantröret och röjsågen kapaltunneln....

Kul att vara jag ibland....

Kom ihåg handskar, gärna vritilgummi.
Biltema har billiga...

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564461 Detta skall vara helt giftfritt, men undrar om man inte kan få stenlunga. 🙃 Dammar en del av kiseln.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564472 Ja varför inte, bästa är att plantera på en fuktig dag då dammar det inte så mycket, annars kanske man får fråga frun om man får låna hennes dammsugare.... =))

Användarvisningsbild

Re: Plantering 2019

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564604 Hur ser det ut med markberedning i södra Sverige? är det totalstopp? eller går det bra att markbereda trots torkan?

Sedan angående woodcoat, tycker inte det dammar speciellt mycket... blir dock rätt kletigt och jäkligt när planten är blöta :/ dock mycket bättre än insekticider så som merit forest och dylikt... (samt billigare än conniflex)

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

MDin  
#564608 Har nu klängt några tallkottar och planterat 50 st i små krukor. Blir intressant å se om de tar sig.

IMG_4930.JPG

Det blev en del frön över å dom petar jag ned på lämpliga ställen på hygget[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564623 Äggkläckningsmaskin är en riktig höjdare för att få fram frön, gjorde detta för innan jag insåg att fröså tall inte var någon idé, med denna älgstam.

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

MDin  
#564628 Lyckligtvis är Älgstammen minimal här. Numer har jag tallplantor på c:a metern. Det har jag aldrig haft tidigare, då jag haft en himla massa Älgar som knaprat plant. Får nog skylla på mig själv att jag utfordrat dom. Slutade med det för några år sedan.

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564634 Jag har nästan aldrig sett en tallplantering här, bara gnaggande stammar.... Men nu funderar jag på att ta jägarexamen och vapenlicens......

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

MDin  
#564645 Fundera lite till. Jo jag har både licens och jägarexamen. Senaste Älgen jag lade ned var 1991. Därefter jag varit ute på pass flera år. Men med kladdet och styckning i ryggen fick de djur som passerade mig fortsätta att leva. Att sitta på pass och upptäcka naturens vaknande var så stort att jag gick ut varje år, bössan säkrad placerad mot ett träd, termosen med kaffe inom räckhåll och en Lottapäls mot väder och vind var nog så tillfredställande. Visserligen betalar jag jaktlicensen varje år, man vet ju aldrig om lusten att skjuta något ramlar på. Tjusningen att jaga har inte drabbat mig.[emoji23] Jag handlar kött på ICA i stället[emoji23]

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564647 Jag är inte ovan att slakta och stycka.
Men jag har fått nog av att jaktlaget inte skjuter fullt och att de alltid är sena med arrendet.

Jag uppskattar att kunna äta det jag dödat själv, gris,får,lamm,ko,kanin,höns.
Men det är ju ljuvligt att sitta en tidig morgon och se solen gå upp...

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

MDin  
#564654
vinterrojarn skrev:Jag är inte ovan att slakta och stycka.
Men jag har fått nog av att jaktlaget inte skjuter fullt och att de alltid är sena med arrendet.

Jag uppskattar att kunna äta det jag dödat själv, gris,får,lamm,ko,kanin,höns.
Men det är ju ljuvligt att sitta en tidig morgon och se solen gå upp...
[emoji1303][emoji1303]

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564656 Ifjol hade de mage att fråga om jag kunde slakta och stycka åt jaktlaget, trots att de inte hade betalat...

Jävla dumheter... Jag bad dem fara åt helvete...
Stå och se dum åt men inte kan eller orkar plocka ur en älg och flå...
Men dricka brännvin och prata skit det går ju...tro att en annan ville bada i älgblod...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).