SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

44 inlägg 33106 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#553370 Knappast troligt, hva verkar vara intresserad av att döda detta märke.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Lumberjack95  
#564558 Kört mark 2 på mitt jobb då jag hugger varje dag ... endast manuell huggare i Norrland efter ledningar .. va i Örebro där jag fick tala med en person som är högt uppsatt på Husqvarna .. jag berättade att jag körde stihl och har haft 4 st av den gamla husqvarnan 550 och aldrig skulle hålla i en sån såg igen ... fick 25% på den nya mark 2 och vill ändå inte hålla i den . Använde den till 40 årig skog endast gran snabb vuxen . Mycket kvistning tror det blev 150 kubik ungefär ... kan säga som såhär .. vikten känner man av betydligt om man är van och köra 261 .. varvet är fortfarande bättre på stihl även rappare.. mark 2 tjuvstannar och är svårstartad precis som som förre dyngan som dom släpade ut ... nu för 1 dag sen fick jag reda på att en person här uppe i Norrland fick lämna in sin efter 4 dagar ! Fyra dagar! Då Husqvarna experten berättade för mig personligt att dom testat sågen redan i snart 2 år! Det som va fel på sågen va vevhuslagret tyckte jag dom sa .. Husqvarna är jättefin med 13” och kvista med men sen tycker jag inte det är så mycket mer :) hoppas ni har bättre tur med era :)

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#564568 Jasså, att de testat sågen kan ju hända, men att andra av samma modell jävlas är för vanligt,,,, tråkigt,,, men vi hade en på forumet tidigare som bränsleslangen var defekt..... Det är ett stort problem om detta börjar hända ofta...

Jag ska ta och titta igen över sprängskiss och se va jag tror, men lager betvivlar jag...
Packboxarna möjligen, men det ska inte vara så på en ny maskin....

Tråkigt, tur att stihlen går bra...
:-bd

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#564578 Jag har tittat runt lite på weborder och det ligger en pipp, en uppgradering på förgasaren och utbyte av en detalj i vevhuset. Detta är på ren och skär garanti, lämna in och få åtgärdat.

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Westra Aros  
#564582 Vad är det för detalj i vevhuset som behöver åtgärdas

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#564583 Ja, det framgår inte utan det är ett artnummer på hela vevhuset.

Och en uppgradering på förgasaren.
Även luftfiltret var det en uppgradering på.

Jag ska sätta mig vid datorn så kan jag lägga upp uppgraderingen här.

Återkommer.

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#564584 felsökning av förgasaren behöver göras, och en felkod som ligger på luftfiltret ska raderas.

595 94 50-01 är art numret på vevhuset.
kpl vevhus.

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

anersimyra  
#564585 Själv har jag då kört två exemplar av den gamla 550 på heltid i drygt tre år utan minsta krångel.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

isteskog  
#564587 Har själv två äldre 550 som går som dom ska! Ska nog köpa en 550 XP Mark 2 till hösten och göra reservsåg av den äldsta. 👍

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#564588 det är långt ifrån alla sågar som har problem, men att skicka ut dessa maskiner på marknaden är ju att vilja reta kunder. även ni andra som har äldre sågar, ta gärna och uppgradera mjukvaran ibland för det kan löna sig.

hur denna såg står sig emot stihl 261 det vet jag inte men tydligen är den klenare och tyngre och jävlas.....
detta går ju att råda bot på, bara att lämna in och åtgärda.

Användarvisningsbild

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

anersimyra  
#564595
vinterrojarn skrev:det är långt ifrån alla sågar som har problem, men att skicka ut dessa maskiner på marknaden är ju att vilja reta kunder. även ni andra som har äldre sågar, ta gärna och uppgradera mjukvaran ibland för det kan löna sig.

hur denna såg står sig emot stihl 261 det vet jag inte men tydligen är den klenare och tyngre och jävlas.....
detta går ju att råda bot på, bara att lämna in och åtgärda.
Jag har både 550 och 261. Båda går riktigt fint men har lite olika karaktär. 550 är något starkare än 261 som når full effekt på något högre varv. Sammantaget är dock HVA på några punkter bättre än sthilen varför gamla 550 är mitt första val.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Avslutat-02  
#564596 som det mesta andra så är det ju den egna känslan som styr valen av maskin, men jag har själv inte hunnit sett eller provkört någon av den nya 550:in,, men håller mig underrättad över servicemeddelande.

jag personligen tycker inte om stihls motorsågar, det fattas lite innan jag är nöjd, men rent maskinellt är de bra.

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Tralsmo  
#564639 Ha kört både stihl å Husqvarna i rätt nåra år. Kör ju inte så mycket manuellt. Men nåra hundra liter per år alla fall.
Har en 550 för andra gången å nog funkar det jättebra. Denna köpte jag förra året går kanon.
Bättre än den första som gick bra den mä.

Har en stihl 462 å 2st 201 , en 460 röjsåg , 361 å en Husqvarna 550.

Hadde en 357 trimmad av Bengt i skeppshult, bästa såg jag haft i förhållande till kraft och tyngd.

Har haft 346 , 357, 550. Stihl 480 röjsåg samt stihl 660 å stihl 200.

462 ä ja supernöjd me, slår 357 trimmad i allt, bara lite tyngre. 201 ä ochså betydligt bättre än 200.
550 är rena drömmen mot 346 både i balans och rapphet i kvistning. Föredrar 15 tum mot 13 på storlek 550.

Min slutsat totalt är dock att stihl vinner i det mesta. Den nya 550 mark 2 platsar inte i mitt arbetsområde.

Avatar Fallback

Re: Första testet av Husqvarna 550 XP Mark 2

Amatörhuggare 62  
#565287 Min andra Mark 2
Går riktigt bra nu.
Ettrigare för var dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).