Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hur montera vinsch på griplastare?

5 inlägg 3765 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur montera vinsch på griplastare?

asseasse  
#56438 Har köpt en begagnad hydraulisk vinsch av märket Medle-vinschen. Den är c:a tio år, ej radiostyrd och med någon slags koppling som går till när man drar i en spak - då börjar den dra in linan.

Vet dock inte riktigt hur jag ska koppla in hydraliken då alla uttag på traktorn är upptagna med ventilpaket till kranen samt midjestyrningen. Kan man serie eller paralellkoppla till ventilpaketet på något vis? Och vad bör jag tänka på då? Samt ska utflödet från vinschen i sådana fall kopplas mot ventilpaketet eller till det särskilda returuttaget på traktorn?


Tacksam för råd!

/andreas.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hur montera vinsch på griplastare?

Nolltax AB  
#56444 T-koppling gentemot midjestyrning torde väl vara lämpligt.
Antingen eller, båda samtidigt lär du ej nyttja.

Avatar Fallback

Re: Hur montera vinsch på griplastare?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56454 Jag har en manuell väljarventil på trycksidan och en T-koppling på retursidan, alltså som parallellkoppling, fast man bara kan använda en funktion i taget. Returen går alltså via de vanliga uttagen.

Avatar Fallback

Re: Hur montera vinsch på griplastare?

asseasse  
#56508 Tack för förslagen och informationen!

På det här vagnet är det inte riktigt optimalt att koppla mot midjestyrningen då första kopplingen ligger dold i vagnsbalken.

När det gäller att paralellkoppla mot ventilpaketet undrar jag även om det finns någon anledning att ha en manuell väljarventil överhuvudtaget? Borde det inte räcka med en T-koppling? Uppe på vinschen sitter nämligen en elmanövrerad ventil som enbart ska släppa igenom olja när man drar i en spak. Är det felaktigt resonerat?

När det gäller returen från vinschen är jag lite oklar över om den ska kopplas mot ventilpaketets retur eller direkt mot tanken i ett femte uttag på traktorn. Vad är egentligen skillnaden?

/andreas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur montera vinsch på griplastare?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56573 Det glömde jag att skriva, jag har parallellt med ventilpaketet och returen går ihop med ventilpaketets retur till de vanliga uttagen. Jag tror, utan att veta, att om man använder 5:e uttaget, eliminerar man en möjlig strypning av flödet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).