Bilar

Sannolikheten för att elbilen floppar?

108 inlägg 25457 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Lennart A  
#564354 Jag förstår att de flesta som kommenterat aldrig har kört en elbil? Det är naturligtvis bra med en bil där man kan tillverka bränslet hemma med solceller och som inte släpper ut några avgaser när man kör. Den stora fördelen med en elbil är däremot att det är en mycket bättre bil. Det upplever alla som kört en elbil och jag har aldrig hört talas om eller mött någon som idag har en elbil och säger sig vilja köpa en fossilbil. En elbil har bättre acceleration, bättre väghållning, tystare, smidigare och nästan inget servicebehov. Batterierna håller hela bilens livslängd idag.
Min rekommendation är att innan ni har åsikter om en elbil så boka en provkörning av något märke. Ni kommer aldrig att vilja köpa en fossilbil efter det. Med 60kWh batteri eller mer så klarar ni alla körningar ni behöver. Skulle ni vilja köra långt utan att rasta så hyr en fossilbil de få gånger det inträffar.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

eco450  
#564366 Har inte läst alla kommentarerna, men jag reagerar på att kunskapen eller oron över klimatkrisen verkar vara noll, vi måste bort från fossilbränslena och då är elbilar trots vissa nackdelar bara att acceptera.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jerker74@gmail.com  
#564367 I min familj har vi en BMW 318d (2010) och har dessutom i tre år nu även haft en BMW i3 (2016). Eftersom i3:an har den första generationens mindre batteriet så har den tyvärr begränsad praktisk räckvidd. På sommaren kommer jag 15 mil och när det var -23 grader så kom jag 9 mil. Det är inte alltid det funkar. Men så små batterier säljs mig veteligen inte idag och batteriutvecklingen följer i stort sett Moores lag. MEN. Smidigheten att aldrig behöva åka till en mack, känslan att köra, komforten och tystheten är oslagbar. 318 står mest parkerad och används enbart vid de tillfällen som vi verkligen behöver två bilar eller ska köra längre än 15 mil i sträck. Det är helt enkelt ingen som vill köra den. Förra veckan fick jag en hyrbil till en tjänsteresa, en sprillans ny Mercedes CLA, en fantastisk bil. Fast körkänslan var tyvärr inte i närheten av min i3. Utan att tänka mig för sa jag på fullt allvar till min kollega som åkte med "att det låter som om det är något fel på bilen, det låter så mycket..." och även med Mercedes berömda automatlåda så rycker det till vid växlingar med mina referensmått.
Nej, jag kan inte dra släp med i3:an. Mitt behov av att dra släp är cirka två gånger om året och då tar jag 318 eller lånar en bil. Förutom Tesla X så är elbilar med krok ovanliga. Men även det är på gång.
Framkomligheten. Här tror jag det är många som inte har förstått fördelen med en elbil. Möjligheten att styra kraften till rätt hjul för att undvika spinn eller att öka kraften framåt spelar i en annan liga på en elbil jämfört med en fossil. Min 318 är en värdelös bil om jag ska ta mig uti skogen på landet. i3:an, även den bakhjulsdriven, däremot är en suverän bil på det. Jag har aldrig varit ens nära med att köra fast med den. Elektroniken parerar blixtsnabbt allt jag har stött på. Fördröjningen från däckytan till mjukvaran och sedan via motor/broms tillbaka till hjulet är betydligt kortare än med en fossil drivlina.
I sommar går mitt treåriga leasingavtal på i3:an ut och att inte välja en elbil på det nya avtalet var inte ens uppe för diskussion. Nu blir det en Hyundai Kona med 45 mils räckvidd. Det betyder att 318 kommer att bli än mer parkerad...
Senast redigerad av jerker74@gmail.com tis 30 apr 2019, 07:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Arvid0  
#564368
eco450 skrev:Har inte läst alla kommentarerna, men jag reagerar på att kunskapen eller oron över klimatkrisen verkar vara noll, vi måste bort från fossilbränslena och då är elbilar trots vissa nackdelar bara att acceptera.
du har nog inte hängt här nog länge för att inse att: " det var bättre förr", "så har vi aldrig gjort så det går inte" eller "så har vi (tre generationer bakåt) alltid gjort/sagt så det fortsätter vi med" eller "vad spelar det för roll om jag *valfri åtgärd* när *valfritt annat land* inte..."

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

r93  
#564378 Angående *valfritt annat land* du förstår att co2 är ett globalt problem?

Det spelar ingen roll vad jag kör för bil, utsläppen av co2 ökar hela tiden och verkar göra så tills 2030.

Mina budgetar för att köpa bilar ligger på max 150k.

Jag har tre barn och behovet av dragkrok är stort.

Visa mig en vettig elbil som jag har råd med så är jag inte rädd för att prova.

Vad kostar en solcellsanläggning som är stor nog att ”tanka” en rejäl elbil?

Elbil av större modell är miljonärsleksaker just nu.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#564382 Hej,
Det är en intressant och givande diskussion i denna tråd hittills, det är kanon!
Idag har SR Ekot en nyhet om att elbilar är sämre för miljön i Tyskland om de laddas med kolkraftel.
Som sagt tidigare, ska det bli snurr på elbilar så måste Tyskland besegras, de äger bilfrågan i Europa genom sin storlek.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7208474

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

halvproffs  
#564385
eco450 skrev:Har inte läst alla kommentarerna, men jag reagerar på att kunskapen eller oron över klimatkrisen verkar vara noll, vi måste bort från fossilbränslena och då är elbilar trots vissa nackdelar bara att acceptera.


Inte tror jag att kunskapen eller oron är noll.
Tror du att någon kan undgå all information på radio,tv, osv?
Däremot är många som inte har råd att köpa en elbil utan får handla begagnad fossilbil. Tror att det är ett bra alternativ också för den är ju redan tillverkad och då är det "bara"avgaserna som påverkar miljön.
Frugan jobbar inom kommun och hon fick en elgolf för några år sedan och den var usel i drivtid.
I år blev det en Kia och den gillar hon skarpt så det blir bättre med tiden.
Hörde idag nyheterna på radion. Tyska forskare hade genom noga ingående studier av tillverkning och laddning av elbil i Tyskland konstaterat att co2 utsläppen blev plus minus noll. Blir något bättre i Sverigen med då vi knappt har någon fossil elkraft.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

JohannesG  
#564390
Batterierna håller hela bilens livslängd idag
Och hur lång är bilens livslängd?? Är det under 30 år är jag tveksam till om det är miljömässigt hållbart.

Framkomligheten. Här tror jag det är många som inte har förstått fördelen med en elbil. Möjligheten att styra kraften till rätt hjul för att undvika spinn eller att öka kraften framåt spelar i en annan liga på en elbil jämfört med en fossil.

Är snarare ett ointresse hos biltillverkare att bygga bilar som tar sig fram om man uttrycker sig så. Allt ska lösas med teknik, och då kan det som du säger bli lättare att lösa i en elbil. Förr byggdes bilar som vid behov med hjälp av riktiga diffspärrar hade 100% av kraften på alla hjul ALLTID. Det är väldigt enkel och driftsäkerhet teknik som alltid fungerar. Dock väger och kostar det extra att bygga på "riktigt" vis.

Aldrig provat en elbil

Så är det, och därför är jag återhållsam med att drömma ut den, men även om jag skulle prova en tror jag inte jag skulle varken önska eller ha råd med den. Låna är inte ett alternativ!
Köper jag en ny bil vill jag att denna om service sköts ska fungera lika bra om 30 år. Sköts de bilar som idag är 30år tror jag att de, bara det finns bränsle, kommer rulla lika bra när de fyllt 60. Hur det är med elbilar får framtiden utvisa :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jerker74@gmail.com  
#564395 Det är antal frågor du får ställa dig om man elbil är ett alternativ för just dig:

1. Vad är min budget för att köpa, äga och köra bilen?
2. Hur många mil kör jag per år?
3. Hur många år tänker jag bruka denna bilen?
4. Har jag tillgång till laddning där jag parkerar på natten och/eller dagen?
5. Hur ofta kör jag längre än 40mil utan kisse- eller matpaus?
6. Hur ofta drar jag släp?

Har man svar på 1-3 så kan man räkna ut om elbilen är ekonomisk för just dig eller inte. Det finns begränsat utrymme för religösa övertygelser i den kalkylen. Frågorna 4-6 lämnar mer utrymme för vad du tycker är ok rent praktiskt. Det är baserat på vilket utbud av elbilar som finns just nu och där flyttas gränserna fram för varje månad som går.

För er som har en timme över kan jag rekommendera denna länk:

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Fredrik Reuter  
#564397 Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen; som teknik-freak så gillar jag elbilen som sak, det är också lockande med att den inte har något avgasrör. Men som vi skrivit tidigare så finns det utmaningar, en av dem är prissättningen på elbilar. Jag kollade för skojs skull på en BMW i3 som nämnts här ovan. En ny finns för 477.000 och omgående leverans. Det blir tufft för många och näst intill komiskt att man får tre nya Ford Fiesta för samma peng, de är väl ungefär lika i storlek.

https://www.wayke.se/objekt/74e736fd-39 ... ro-automat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jerker74@gmail.com  
#564408 Kolla videon som jag rekommenderade ovan. Tony's tyngsta argument är just att det ska vara så billigt som möjligt och inget krångel. Han har struntat i de religösa inslagen.

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

jannee  
#564417 Elbil eller inte avgörs till syvende och sist av prisbilden.
När tillverkarna tillhandahåller en "snygg" och praktisk elbil till till överkomligt pris kan den även i mitt tycke bli intressant.
Som det idag är de (i mitt tycke) extremt FULA, ja förutom Tesla men även SVINAKTIGT dyra.
Kan jag/vi inhandla en fullutrustad A 6 för 500 tkr eller mindre vore det intressant och inte som idag betala över 1 million för en E-tron.
Det är en skandalös prisbild för elsnurrorna, i mitt tycke HELT oförståeligt.
I normal fall är en elmotor betydligt billigare en motsvarande fossildrivna motor och så dj**la dyra kan ändå inte batterierna vara.
Förklara gärna för mig varför denna horribla prissättning?
OCH varför fyrhjulsdrift? frugan har nu kört 10 000 mil med bara framhjulsdrift (2,5 år) och allt gått bekymmersfritt.
Själv kört över 500 000 mil med bara drivning på på EN axel och ändå aldrig behövt bärgning :mrgreen:
Farthållare och dessutom en adaptiv en i all ära, bekvämt men inte sparar man bränsle. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Avslutat-02  
#564418
jerker74@gmail.com skrev:Kolla videon som jag rekommenderade ovan. Tony's tyngsta argument är just att det ska vara så billigt som möjligt och inget krångel. Han har struntat i de religösa inslagen.


Jag kollar ikväll när det är lugnt, men jag har varken budget eller möjlighet att köpa eller ha en elbil, med vagnar som väger as att dra, så näää.

Men att ha en sådan i städer ja, men att ha på landsbygden med skogsbruket och jordbruket som arbetsplats....

Jag åker runt med verktyg och annat.
Klart att frun kan ha en sådan, men va kostar det att ladda denna skapelse varje kväll?
Jag vet va det kostar att tanka bilen eller traktorn, och jag tycker inte att betala även till gamarna på elbolagen är någon lösning.
Sedan måste vi ha fram mera elförsörjning i Sverige om detta skall bli verklighet.

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Arvid0  
#564426 JohannesG "Batterierna håller hela bilens livslängd idag"] "Och hur lång är bilens livslängd?? Är det under 30 år är jag tveksam till om det är miljömässigt hållbart."

Men hur många fossilbilar över 30 år ser du på vägarna idag? de är väldigt sällsynta. jag försökte hålla koll när jag var inne i stan idag, såg två entusiastbilar (jänkare) en 90-tals Saab 9000 en Volvo 460(!) sedan missade jag säkert någon. för 20 år sedan vill jag säga att det var vanligare att se +30 år gamla bilar men idag blir de bara mer och mer sällsynta. kommer inte ens ihåg när jag såg en BMW e34, Audi c3 eller Saab 9000 cc sist. Volvo 740 är inte heller så vanlig längre.

Köper jag en ny bil vill jag att denna om service sköts ska fungera lika bra om 30 år. Sköts de bilar som idag är 30år tror jag att de, bara det finns bränsle, kommer rulla lika bra när de fyllt 60. Hur det är med elbilar får framtiden utvisa [emoji2][/quote]

sköter du servicen på en elbil så tror jag nog den håller minst lika bra som en fossilbränslebil. vad kör du för bil som du tror kommer vara som "ny" om 30 år? alla mekaniker jag har pratat med menar att bilarna inte görs för att hålla så länge som de gjorde förr (60-70-tal, och vissa även 80-tal).

Användarvisningsbild

Re: Sannolikheten för att elbilen floppar?

Vardon  
#564471 intressant , ofta om man frågar en förälder om de skulle ge en njure till sitt barn är svaret ja. Om de skulle dö för sitt barn så är svaret ja. Men om de skulle kunna tänka sig att köra mindre bil för deras framtid så är svaret - är du dum huvudet.

Nån måste börja och ta det första steget.

Jag tror att även små saker bidrar. För min del är det billigare att återvinna tex. Stannar till på vägen till affären med plast och annat. En liten kompost på gården för matavfall. Behöver bara ställa ut tunnan nån gång om året för att de inte ska sluta med sopkörningen. Men det är ju jag. Som inte vill betala förpackningsindustrin först och sen betala sophämtningen ånej det räcker om jag betalar en gång. Orka stå och elda sopor, dessutom nu när det är så torrt och man vet att folk lovat att lyncha en om man släpper lös elden....

All ny teknologi är alltid i början rikemans"leksaker". Traktorn, motorsågen etc. Sen börjar massan få upp ögonen och nån börjar producera billigare.

Jag tror ju tex att elbilsköpare kommer efterfråga mer förnyelsebar el vilket även kommer ge snurr på det.

Att sätta sig och vänta på bättre teknik är sällan bra. Hade vi nöjt oss med grållen då och tex valmet 6200 aldrig hade funnits. Eller hade vi fortfarande kört med häst i väntan på den perfekta traktorn.

Så jag säger, flopp blir det inte men kanske ett avvecklat steg i utvecklingen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).