Motorsåg och handhållet

254xpg

108 inlägg 10528 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564218 Blockera hålet i botten och skruva tillbaka ventilen så bör den varva ur ordentligt, oavsett om den styrs av vibrationer eller tryckskillnader.
Sen kan man ju leta efter regulator som tillåter högre varv om det finns såna.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564220 Jag tror inte det är nåt problem som motorsåg, så länge de inte går magert o för varmt. Annars finns det ju HS utan detta system.
Det är nog värre som maskin.
På 272xp sprängskiss från -97 hittade jag samma ventil. Inte på de andra jag kollat hittills.

Skulle vara roligt o veta mer om hur den lyckas hindra oljan.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564227 http://forestryforum.com/board/index.php?topic=54879.0 Här är en tråd som handlar om i vilka modeller de möjligen finns och hur regleringen kan manipuleras.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564231 Tror inte det är så enkelt att se på HS modellenummer om den har eller inte.
På 100Super är det denna ventil. På R40 och R440 är det en annan variant med bygel man ser på många Partner

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

johan eriksson  
#564324 För att hälla lite mer bensin på bålet såhär i valborgs tiderna så tänkte jag ge mig på en liten skiss.
För att en backventil ska kunna öppna av tryck och flöde så måste trycket P1 vara större än de sammanlagda krafterna F och P2. P1 är ju ut mot insugskanalen där det råder undertryck när motorn är igång och även om det skapas en ejektorverkan i munstycket som regulatorn mynnar ut i så blir där inget övertryck. P2 är bränsletrycket som bildas efter pumpmembranet och där har vi ett ständigt övertryck när motorn är igång. F är ju fjäderns kraft. Så att undertrycket i insuget skulle kunna öppna ventilen som påverkas av de sammanlagda krafterna F och P2 är ganska osannolikt. Att den däremot skulle kunna öppnas av vibrationer är mer troligt, alla saker har en viss resonans, dvs egensvängning, som kan göra att de rör på sig vid en viss frekvens. Det i kombination med trycket P2 gör nog att den extra bränslemängden kommer in i insuget.

1556567454_6d271642-5b1b-4a4b-b847-ad6f69a574d6.jpeg

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564327
johan eriksson skrev:För att hälla lite mer bensin på bålet såhär i valborgs tiderna så tänkte jag ge mig på en liten skiss.
För att en backventil ska kunna öppna av tryck och flöde så måste trycket P1 vara större än de sammanlagda krafterna F och P2. P1 är ju ut mot insugskanalen där det råder undertryck när motorn är igång och även om det skapas en ejektorverkan i munstycket som regulatorn mynnar ut i så blir där inget övertryck. P2 är bränsletrycket som bildas efter pumpmembranet och där har vi ett ständigt övertryck när motorn är igång. F är ju fjäderns kraft. Så att undertrycket i insuget skulle kunna öppna ventilen som påverkas av de sammanlagda krafterna F och P2 är ganska osannolikt. Att den däremot skulle kunna öppnas av vibrationer är mer troligt, alla saker har en viss resonans, dvs egensvängning, som kan göra att de rör på sig vid en viss frekvens. Det i kombination med trycket P2 gör nog att den extra bränslemängden kommer in i insuget.

1556567454_6d271642-5b1b-4a4b-b847-ad6f69a574d6.jpeg
. Nu är det läge att lägga till nicknamnet Professor Kalkyl, Johan.. :ugeek: 👍😃

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

totte  
#564331
anersimyra skrev:Nu är det läge att lägga till nicknamnet Professor Kalkyl, Johan.. 👍😃


Sen är det en helt öppen fråga vem som är kapten Haddock :d

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564351
johan eriksson skrev:För att hälla lite mer bensin på bålet såhär i valborgs tiderna så tänkte jag ge mig på en liten skiss.
För att en backventil ska kunna öppna av tryck och flöde så måste trycket P1 vara större än de sammanlagda krafterna F och P2. P1 är ju ut mot insugskanalen där det råder undertryck när motorn är igång och även om det skapas en ejektorverkan i munstycket som regulatorn mynnar ut i så blir där inget övertryck. P2 är bränsletrycket som bildas efter pumpmembranet och där har vi ett ständigt övertryck när motorn är igång. F är ju fjäderns kraft. Så att undertrycket i insuget skulle kunna öppna ventilen som påverkas av de sammanlagda krafterna F och P2 är ganska osannolikt. Att den däremot skulle kunna öppnas av vibrationer är mer troligt, alla saker har en viss resonans, dvs egensvängning, som kan göra att de rör på sig vid en viss frekvens. Det i kombination med trycket P2 gör nog att den extra bränslemängden kommer in i insuget.

1556567454_6d271642-5b1b-4a4b-b847-ad6f69a574d6.jpeg

Om du byter plats på P1 och P2 i texten så funkar det bättre va?
Både P1 och P2 är väl bränsletryck i det här fallet? När kulan öppnar så släpper P1 in mer bränsle för att feta till blandningen. P2 är en genomströmning där motorns bränsle sugs igenom oavsett läge på bollen, eller är P2 undertryck från insuget?
Finns det nån schematisk bild från tillverkaren?
(P2+F) <P1 = öppen, som du sa. Det håller jag med om :d

Edit: ovanstående gäller bara om det är en backventil och det var det inte va? Om den öppnar av vibrationer så bör P1 vara insuget och P2-sidan tillskottsbränslet.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

johan eriksson  
#564361 Precis, P1 är insuget och P2 bränslet mellan pumpmembran och nålventil.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564442
totte skrev:
anersimyra skrev:Nu är det läge att lägga till nicknamnet Professor Kalkyl, Johan.. 👍😃


Sen är det en helt öppen fråga vem som är kapten Haddock :d

Ha! Jag vet en men säger inget...

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#564444 Anfäkta anamma, du glömde Dupontarna....

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#564450
vinterrojarn skrev:När man ändå håller på, byt lager och alla packningar i hela sågen. Va är det värsta som kan hända? Att man får en total renoverad såg? Ja men då håller den i många år till.
:-bd

Om jag skulle byta lager, brukar ni värma dessa också innan avdragare?

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#564451 När du värmer chassit då brukar den värmen sprida sig över veven och in till lagren, så oftast så ramlar de bort själva.
En del sitter fast och då värmer man lite till innan man provar att använda avdragare.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564488
vinterrojarn skrev:Anfäkta anamma, du glömde Dupontarna....

Det klarnar mer o mer...

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#565609 Har börjat få hem nya saker till sågen, brukar ni limma pakningen mellan halvorna?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).