Skogsekonomi

Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

7 inlägg 2715 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

Dalskog  
#564290 Hej!
Samäger skog med min bror, och jag hinner inte lägga lika mycket tid på tillsyn, skötsel och åtgärder som brorsan. Delvis pga att jag bor långt från skogen, men också på en annan familjesituation än vad han har. Jag sköter bokföring mm administration, men det kommer över tid att bli en ojämn fördelning. Min bror lär lägga betydligt mer tid.
Har ni någon beprövad modell för hur man kan reglera detta sinsemellan, så att jag slipper få dåligt samvete samt att min bror får skälig ersättning.
I så fall, hur sker regleringen? Genom uttag av lön ur verksamheten för den som vid avstämningstillfället lagt ner mest tid, eller genom kontantöverföring på privat nivå?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

T Landström  
#564293 Denna tråd kommer jag följa med stort intresse 👍

Avatar Fallback

Re: Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

skogsbonne  
#564299 Kom överens om ett timpris och anteckna hur många timmar ni gör, vid avverkning så får den som arbetat mest extra.

Tex
timpris 300 kr

Avverkning, +100000 :-
Dina timmar, 30 h - 9000 :-
Din broder, 100 h - 30000 :-

Då har ni 61000 :- kvar ni kan dela på eller vad ni nu vill göra med pengarna

Avatar Fallback

Re: Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564300 I deklarationen får ni dela resultatet hur ni vill. Hur ni räknar sinsemellan är det bäst att ni bestämmer själva.

Avatar Fallback

Re: Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

Axl  
#564318 Måste man inte dela resultatet efter ägarandel?

Avatar Fallback

Re: Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564352 Inte alls. T ex så erhåller min broder som är passiv delägare i fastigheten ett relativt obetydligt apanage.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning för ojämn arbetsfördelning vid samägande

sundelius  
#564353 När jag och min far ägde ihop så fick den som gallrade hela betalningen för virket. Manuell huggning är inget man blir fet på ändå.
Slutaverkning lejde vi in och delade på.
För röjning och plantering kan ni ju komma överens om en timpeng
Lycka till

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).