Arbetskläder för skogen

Kängor ?

48 inlägg 25610 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kängor ?

swe#kipp  
#56230 Nån som vet om det finns nån återförsäljare av Haix huggar kängor i Sverige ??
Dom verkar vettiga som det ser ut om man läser lite om dom :)


http://www.abbeypro.co.uk/subprod/haix-chainsaw-boots-0000739.aspx



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

Torparn79  
#56232 kan inte hjälpa dig med din fråga men känner att jag måste kommentera kängorna.
man kan ju nästan tro att jag har shoppingsinne som en k*rring, jag fastnade för dom dyraste så klart.
men var dom inte dyra utav helvete, £150-£245 tyckte jag lät dyrt...

Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

swe#kipp  
#56239 jo dom kostar ju en del men håller förhoppningsvis rätt länge om dom får lite skötsel, och bra skodon är väldigt viktigt för mig :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56356 Nån som har köpt nya meindl kängorna? dom orange! klass 3,var på skogma å klämde lite på dom...verkar fina,men det var nån form av ventilationshål ganska långt ner på plösen!? är dom verkligen vattentäta? är dom gore-tex? är för övrigt jävligt nöjd me mina gore-tex meindl som jag har nu men dom börjar att bli lite väl använda nu!! :mrgreen: dom röda meindl är tydligen en storsäljare! dom säljer mer än dom hinner få fram!

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56362 Den erfarenheten jag har av kängor är att sköter man dem. Så håller de i mitt fall iallafall fyra gånger så länge.

Största problemet för att de inte håller så länge är nog att man inte sköter om kängorna "vet av egen erfarenhet" :oops:
Senast redigerad av valmet901 lör 18 apr 2009, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

stihl  
#56421 Hur sköter du ett par kängor som du använder varje arbetsdag i röjskogen så att det håller? Man ska nog inte ha dom när det regnar för blir dom blöt är dom jävligt svår att få torr även med fläkt. För blöt blir dom även med gore tex. Meindl har jag haft dom smorde jag både med vax och fett efter två år var dom färdig och då man inte använder dom torkar dom ihop så dom blir som båtar. Min chef har ett par merrel som han aldrig har smort eller skött om det minsta och dom håller emot väta och regn säger han i allafall. Men meindl kängor är nästan för stabil det blir som att ha på sig slalom pjäxor det är bra omdet är mycket sten.
Dom kängor jag har nu kommer jag inte på hur dom stavas chiruka eller nått sånt dom är ganska mjuka både i skaft och sula sköna att gå i skogsteräng då det inte är stenigt dom hadde jag så de blev riktigt blöt sen hållerdom inte emot väta..

Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56435
stihl skrev:Hur sköter du ett par kängor som du använder varje arbetsdag i röjskogen så att det håller?


När man använder lädermaterial mm dagligen bör man byta mellan minst två par, gäller säväl skor som arbetskängor. Om man kör med två par som alternerar brukar dessa ofta hålla längre än om man köper två par efter varandra som bara används ett par i taget.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

Huggis  
#56996 Dom absolut bästa kängorna som går att få tag för pengar är Lavoro sågkängan. Den väger betyligt mindre än en husqvarna känga, har samma skydd och vattentätning, om än inte mer vattentät tom, för den är ju det till 100%. Den har även spikskydd. Men klart, det kostar 1000 kronor mer, men sköter man skon så håller den bra mkt längre. Husqvarna kängans plats spricker gärna efter ett tag.

Lavoro alltså, helt underbara att ha fötterna i, skönare än något annat jag någonsin testat. På vintern så isolerar den helt underbart, ingen som helst kyla går igenom sulan, beror kanske på att det finns kork inblandat där någonstans.

Fanns på husqvarna i Laholm senast jag var där.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57368 Jag har en känga som jag har haft i två år nu ungefär, kanon är dem!

Istället för stålhätta så är det något kevlarmaterial. Väger ingenting, dock så vet jag inte vad det är för några så dom är gömda över sommaren nu :P

Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63678 Va bra att du är nöjd med dina lavoro huggis! för det är nämligen inte två av mina kollegor! dom kör med lavoro och monitor, dom håller i ca 4-5 månader sen går dom sönder bla i sömmar på sidorna och innuti!! dom svär ve & förbannelse över kängorna!det är deras arbetsgivare som köper dom åt dom! ( i Laholm faktiskt ) men nu skulle dom få plocka ut meindl tyckte jag att dom sa! så att lavoro skulle vara det bästa man kan köpa för pengar vette tusan va!? :smile: vore kul att höra vilka kängor du har provat och jämför med? om du jämför med husqvarnakängan kan jag förstå! mina meindl gore-tex har jag haft i ca 2 år nu,mer eller mindre dagligen till både huggning & jakt, även det lilla jag röjer så använder jag dom! meindl har inga sömmar på sidorna,vilket verkar vara en svag punkt på lavoro bla! visst är dom lite naggade i kanterna nu men still going strong!! :grin: ska köpa ett extra par nu,och det blir utan tvekan ett par meindl igen! likadana som jag har eller möjligen dom nya "timberking" klass 3 kängorna! vore kul att prova dom! dyra som fan.....men men.... gore-tex vara eller icke vara kan väl disskuteras, men har hittils inte blivit blöt av yttre påverkan! svett innifrån är en annan historia! :mrgreen:

Hare gött pöjkar! ja.. å köllor( tjejer på dalmål ) å sålkart :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

swe#kipp  
#63721 En kompis har köpt dom nya Timberking och är supernöjd med dom, dock jobbar han inte skogen så mycket utan håller på med timmring men dom får ta en hel del stryk ändå, och som sagt så gillar han dom verkligen ,,,,, men som sagt dyra är dom :???:
När mina nuvarande Meindl tar slut så får det nog bli ett par Timberking får börja spara nu så kansek man har råd om ett år eller två :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63729 Jag ska till Falun en sväng idag, till byggmax bla, och fixa med en komradio! har peltors blåtands radiolurar å en zodiak blåtandkomradio som jag inte är helt tillfredställd med. så när man ändå är där så vet jag inte vad som skulle få mig att INTE gå in på skogma å köpa "timberkingarna" hehehe blir nog svårt att låta bli! :mrgreen: vi får väl se..... rapport kommer!!

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

oxen1  
#63736 Hej,Hur är stihls kängor tycker ni då

Användarvisningsbild

Re: Kängor ?

masterchief  
#63740 Stihls är stela, men har man mjukat upp den en sässong så börjar de bli ok 8)
Iläggssula krävs, för mitt fotvalv passer de inte dock, för låg upphöjning i dem.

Avatar Fallback

Re: Kängor ?

oxen1  
#63741 OK,Jag tror det blir det nästa gång.Stövlar är inget vidare gå i jämt . Stövlar ska man ha när man fiskar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar