Motorsåg och handhållet

Skjæreutstyr Stihl MS241

27 inlägg 4524 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Initium  
#564254 241 fungerte perfekt med 14" den ble egentlig perfekt balansert. Nydelig sag, ekstremt lettstartet og ekstremt lave vibrasjoner... !

Må bare handle 2-3 kjeder til, så er vi der !

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

JensSkoog  
#564275 Jag körer med 14" svärd, .325, lilla fästet och 1,5 mm kedjor på den sågen. Det funkar mycket bra, och jag kan använda samme kedjorna som min MS261, 13" svärd behöver.

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Frenell86  
#636038 Har du artikelnr på svärd och kedjorna du kör med ? Det här blir man ju inte klok på 😂

Vill helst ha 13" 325 1.3 men det verkar ju hopplöst

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Fredrik Reuter  
#636051 Hej,

14" 325 1.3 kan du ju få med det nya systemet Light04.

Jag har testat Light04 under vårkanten på en 261:a och det har fungerat bra hittills.

Art.nr för svärdet: 3003-000-3309

Kedjan finns i två varianter, RM PRO och RS PRO. RS är helmejsel och lite mer aggressiv än RM som är semi-chisel.

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Frenell86  
#636053 Ja men det är väll inte samma svärdfäste på 261an?

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

JensSkoog  
#636055
Frenell86 skrev:Ja men det är väll inte samma svärdfäste på 261an?

Nej, det är det lilla Stihfästet, och därför passar 13" kedjan från 261 på det 14" svärdet.
Ska kolla exakt vad som står på svärdet när jag kommer i verkstan.

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Fredrik Reuter  
#636057 Ah, sorry, det var inte meningen och röra till det.

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

JensSkoog  
#636070 Kollade på min 241, @Frenell86
Svärdet som sitter på är Stihl Rollomatic 3005 000 5009, 35 cm/14" och 56X, 1,5mm, .325 kedja. Du kan använda vilken kedja du föredrar, men till den har jag Stihl kedjor, RM och RS. RM gillar jag bäst i kvistning och RS i kapning och fälling.
Men, sågen kommer med 3/8 rustning, så man får byta över till .325 drev innan man byter svärd och kedja.

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Frenell86  
#636072 Tack! Ja jag vet det sitter 3/8 där nu. Men kör 325 på alla andra sågar så vill ha det på denna med. Husqvarna kedjor har jag en massa utav så det blir nog någon sådan på den här också.

Och orken lär det inte vara några problem med heller.. ska ge den en omgång med dremmeln någon kväll. Ska nog lyckas väcka liv i den där sågen också 💪👍

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

JensSkoog  
#636080
Frenell86 skrev:Tack! Ja jag vet det sitter 3/8 där nu. Men kör 325 på alla andra sågar så vill ha det på denna med. Husqvarna kedjor har jag en massa utav så det blir nog någon sådan på den här också.

Och orken lär det inte vara några problem med heller.. ska ge den en omgång med dremmeln någon kväll. Ska nog lyckas väcka liv i den där sågen också 💪👍

Det skulle gå bra om du bara får svärd som har samma drivlänksbredd som kedjorna.

Men är din såg gammal, och vad ska du använda dremmeln till - blir bara litt nyfiken :wink:

Avatar Fallback

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Avslutat-02  
#636081 Öppna lite på portarna i cylindern kan jag tänka mig... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skjæreutstyr Stihl MS241

Frenell86  
#636083 Den har inte gått mycket. Men är väll ett par år gammal.. köpte den igår 😂
Bra pris så kunde inte låta bli.

Har mest husqvarnor annars.. så att jag tänkte att jag måste ju se om de går gå fart i en Stihl också..

Verkar göra bra skillnad på dessa att bara öppna dämparen och ändra tändningen lite. Så den kommer nog gå riktigt bra om man portar lite också. och verkar bli bra squish om man kör utan cylinderfots pakning 😎


Har 7 husqvarnor och alla dom är trimmade också 😂

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).