Sen kan man ju leta efter regulator som tillåter högre varv om det finns såna.
johan eriksson skrev:För att hälla lite mer bensin på bålet såhär i valborgs tiderna så tänkte jag ge mig på en liten skiss.
För att en backventil ska kunna öppna av tryck och flöde så måste trycket P1 vara större än de sammanlagda krafterna F och P2. P1 är ju ut mot insugskanalen där det råder undertryck när motorn är igång och även om det skapas en ejektorverkan i munstycket som regulatorn mynnar ut i så blir där inget övertryck. P2 är bränsletrycket som bildas efter pumpmembranet och där har vi ett ständigt övertryck när motorn är igång. F är ju fjäderns kraft. Så att undertrycket i insuget skulle kunna öppna ventilen som påverkas av de sammanlagda krafterna F och P2 är ganska osannolikt. Att den däremot skulle kunna öppnas av vibrationer är mer troligt, alla saker har en viss resonans, dvs egensvängning, som kan göra att de rör på sig vid en viss frekvens. Det i kombination med trycket P2 gör nog att den extra bränslemängden kommer in i insuget.
anersimyra skrev:Nu är det läge att lägga till nicknamnet Professor Kalkyl, Johan.. 👍😃
johan eriksson skrev:För att hälla lite mer bensin på bålet såhär i valborgs tiderna så tänkte jag ge mig på en liten skiss.
För att en backventil ska kunna öppna av tryck och flöde så måste trycket P1 vara större än de sammanlagda krafterna F och P2. P1 är ju ut mot insugskanalen där det råder undertryck när motorn är igång och även om det skapas en ejektorverkan i munstycket som regulatorn mynnar ut i så blir där inget övertryck. P2 är bränsletrycket som bildas efter pumpmembranet och där har vi ett ständigt övertryck när motorn är igång. F är ju fjäderns kraft. Så att undertrycket i insuget skulle kunna öppna ventilen som påverkas av de sammanlagda krafterna F och P2 är ganska osannolikt. Att den däremot skulle kunna öppnas av vibrationer är mer troligt, alla saker har en viss resonans, dvs egensvängning, som kan göra att de rör på sig vid en viss frekvens. Det i kombination med trycket P2 gör nog att den extra bränslemängden kommer in i insuget.
totte skrev:anersimyra skrev:Nu är det läge att lägga till nicknamnet Professor Kalkyl, Johan.. 👍😃
Sen är det en helt öppen fråga vem som är kapten Haddock
vinterrojarn skrev:När man ändå håller på, byt lager och alla packningar i hela sågen. Va är det värsta som kan hända? Att man får en total renoverad såg? Ja men då håller den i många år till.
vinterrojarn skrev:Anfäkta anamma, du glömde Dupontarna....