Motorsåg och handhållet

Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

69 inlägg 23714 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

axwell  
#481743 En bild kunde ev. förklara vad det är som sitter fast och som du vill ha isär.
Dvs. vilka delar vill du lossa från varandra ?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Willgott  
#481761 Jo om du kollar på Loudwigs fjärde bild Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg
så har en mejsel med nyckel runt på styrbulten. Jag får inte loss bulten med samma metod men ska prova med polygrip i kväll.

Avatar Fallback

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

axwell  
#481771
Willgott skrev:Jo om du kollar på Loudwigs fjärde bild Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg
så har en mejsel med nyckel runt på styrbulten. Jag får inte loss bulten med samma metod men ska prova med polygrip i kväll.

Mitt missförstånd, trodde att du hade kommit några steg längre.

Då återstår bara hårt idogt arbete. :mrgreen:

Se till att ha en tillräckligt stor skruvmejsel i bra skick, inte oskarp klinga.

Värm omväxlande och spraya med en penetrerande olja tex. http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Fetter ... 000017069/ knacka på änden av tappen med liten hammare då och då mellan varven.

Upprepa behandlingen tills du orkar dra loss tappen.

Ett tips: När du skall korta av den nya svärdsbulten, skruva först på en mutter innanför kapstället, då behöver du inte lägga ner lika mycket jobb på att bearbeta efter kapningen, bara skruva bort muttern.

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#481934
axwell skrev:Ett tips: När du skall korta av den nya svärdsbulten, skruva först på en mutter innanför kapstället, då behöver du inte lägga ner lika mycket jobb på att bearbeta efter kapningen, bara skruva bort muttern.


... som på min bild när jag kapade den :-b

(Kunde inte låta bli.. )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Willgott  
#481945 Bra tips! Jag har wd40 att smörja med.
Gick bet igår men ska göra ett nytt försök, har förstått att jag bör värma på drygt 4 minuter med värmepistolen.

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Willgott  
#481960 Nu är den loss! Tack för hjälpen. Värmde en minut, knackade med hammare och värmde igen sammanlagt tre minuter och kunde sedan rubba den med polygripen. Nu känns restan ganska lätt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Mgsk  
#563732 Hej,
Tack för en fantastisk tråd. Har tänkt köpa en MSE 250 för vedkapning och planksågning av 5-10 träd per år.
Frågor

1. Verkar det hålla i längden? klarar den planksågning utan att slitas för mycket?
2. Jag har lyckats bränna en PMX klyvkedja vid sågning med hyrd MS291 (med eget vilket jag tror berott på för lite olja. Använder ni någon speciell olja eller andra modifieringar?
3. Jag har sen tidigare ett stihl 25" 1,3mm svärd för 84DL klyvkedja. tror ni det blir för tungt för MSE 250? för hyrd MS291 har det funkat bra.
3. Min Timmerjigg har väl fungerat ok men jag sågar i princip bara okantade 2" reglar. (Slutjustera på en klyvsåg) Tycker det är lite omständligt att skruva/tvinga fast trä linjal/Lbalk för första snittet. Funderar på en motorsågstillsats typ https://www.rcholmshop.se/tradgard/moto ... ggEALw_wcB istället
Någon som har erfarenhet? Då behöver jag ju inte göra någon annan modifiering än att plocka bort barkstödet. med 25" svärd borde det ju inte göra något att det förloras några cm sågsnitt.

Tacksam för feedback.
Mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Arvid0  
#563764
Mgsk skrev:Hej,
Tack för en fantastisk tråd. Har tänkt köpa en MSE 250 för vedkapning och planksågning av 5-10 träd per år.
Frågor

1. Verkar det hålla i längden? klarar den planksågning utan att slitas för mycket?
2. Jag har lyckats bränna en PMX klyvkedja vid sågning med hyrd MS291 (med eget vilket jag tror berott på för lite olja. Använder ni någon speciell olja eller andra modifieringar?
3. Jag har sen tidigare ett stihl 25" 1,3mm svärd för 84DL klyvkedja. tror ni det blir för tungt för MSE 250? för hyrd MS291 har det funkat bra.
3. Min Timmerjigg har väl fungerat ok men jag sågar i princip bara okantade 2" reglar. (Slutjustera på en klyvsåg) Tycker det är lite omständligt att skruva/tvinga fast trä linjal/Lbalk för första snittet. Funderar på en motorsågstillsats typ https://www.rcholmshop.se/tradgard/moto ... ggEALw_wcB istället
Någon som har erfarenhet? Då behöver jag ju inte göra någon annan modifiering än att plocka bort barkstödet. med 25" svärd borde det ju inte göra något att det förloras några cm sågsnitt.

Tacksam för feedback.
Mvh Magnus
hur brett sågar du = hur grova är stockarna? jag skulle tycka 291 är för klen så en 250 ännu klenare. jag har sågat med en ms660 så vet inte hur klen såg man klarar sig med. bytte du svärd så det passade kedjan också? oftast är väl klyvkedjan smalare än standard?

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#563767 Okej, nu får jag nog uppdatera lite..

Kul att min lilla guide är populär och till hjälp för andra!

Ja, det funkar bra om man bara tänker sig för lite (vilket jag inte gjorde, läs nedan) vilka dimensioner man ger sig på osv.

Att köra stora, torra, stockar (omkring 35 cm) är inte att rekommendera då det går rätt trögt. Jag lyckades överbelasta min såg till den milda grad att jag blåste motorn. Fram tills dess gick det fint, mitt största problem var egentligen arbetsställningen med linjal och upplägg av stock. Sågen har ett överbelastningsskydd, det ska man INTE ignorera när man kör. När jag förstörde motorn ignorerade jag överbelastningsskyddet och startade upp så fort det gick igen (vilket leder till att det löser ut snart igen). Gör INTE det. Får du två-tre överbelastningar kort inpå varandra, låt sågen svalna ordenligt, vilket tar tid eftersom det är rätt mycket metall i motorn. Min motor dog med en ljudlig "POFF" och en blå blixt.

Varför överbelastade jag motorn då, vad ledde fram till detta beteende? Jag misstänker att kedjan var dåligt filad när jag tänker i efterhand.. kanske inte att den var dåligt filad, men FEL filad. Den felfilade kedjan ledde till att jag fick trycka på mer med sågen vilket ledde till överbelastning. En PMX har väl 10 grader och det körde jag på fri hand, normala kedjor filar jag med en bahcomall i skogen.

Huruvida ett 25" svärd funkar eller inte kan jag inte svara på. Du har ju 2,5kW i motorn, hur stora svärd kan man sätta på en såg med den effekten, vad rekommenderas till andra sågar? Jag körde med ett 15 eller om det var 16" svärd. MS291 har ju 2,8kW vilket på pappret är lite mer än MSE250, men eftersom det är en elmotor så tror jag inte att man kan jämföra den användbara effekten rakt av. Ganska likvärdiga på pappret är de i allafall.

Jag skulle säga så här: Ska man köra mindre dimensioner kanske 4-5" block så kommer det gå bra och hyfsat lätt genom blocket. Ger man sig på 8" block då kommer det gå segt, är det dessutom torra stockar blir det etter värre. Om man inte har så mycket stockar att ta hand om är det absolut ett bra alternativ, speciellt om man vill vara lite mobil och inte ha så mycket saker att lagra när man inte jobbar med det. MSE 250 är en stryktålig såg med ett överbelastningsskydd som funkar fint. Om hjärnan inte funkar hos operatören däremot så kommer den inte hålla.

Jag hade sågat upp rätt mycket innan jag körde sönder den. Precisionen man får ut ur timmerjiggen är, i mitt tycke, väldigt bra med bara nån millimeters avvik mellan de två sidorna på det man sågar. Det viktiga att tänka på är att mycket av precisionen ligger i inställning och noggrannhet vid konstruktionen av linjalen. Jag byggde min linjal av 25mm x 155mm spåntade golvbrädor, vinkeljärn, skruvat och limmat och jag tror den är 4,10 m lång. Ett par bra tips: man använder 2 st fransk skruv med bricka och skruvdragare till att fästa "ändvinklarna" i änden på stocken. På ändvinklarna borrade jag en rad med hål så jag kunde lätt anpassa till olika stockdimensioner. I linjalen borrade jag hål var 50cm tror jag för att kunna dra fast den i den första sågade ytan när jag skulle såga snitt nummer två.

När man väl gjort de två första snitten med linjalen så lägger man undan linjalen kör tredje sidan på blocket med jiggens tjockleksinställning så får man ett tresidigt kantat block. Jag gjorde en enkel mall som visar var snittets underkant kommer komma på stocken vid första/andra snittet. Mallen använder jag också för att kontrollera att snittet kommer gå i stocken hela vägen och inte komma över, utanför, stockens lägsta dal. när man använder linjalen för att skapa blocket. Som kedjeolja använder jag billigaste rapsoljan från Coop (33kr för två liter).

Med allt detta sagt så vill jag säga att timmerjiggen med MSE250 är en bra kombo så länge man inte ger sig på saker som är för stora.

Har nu beställt en ny motor till sågen, den kommer idag om allt går enligt plan.

I höstas investerade jag i en Logosol M8 med Speedsaw E5, så timmerjiggen vilar men MSE250 kommer få jobba en del vid stockhanteringen vid bordet (om jag får i gång den igen ;) ) Mallen jag gjorde funkar fint även på M8 då det är samma mått från balk -> undersida sågsnitt som det är på timmerjiggen.

Numer filar jag kedjor hemma med Jolly EVO kedjeslip med diamantskiva. Blir bra, men framförallt väldigt likt filat av alla tänder.

Är det fler funderingar om Timmerjigg + MSE250 är det bara att fråga på! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Mgsk  
#563787 Stort tack, Inspirerad av dig tror jag att jag prövar. en stor fossilsåg är ju hiskligt dyr den med och jag genuint ogillar förbränningsmotorer numera så jag tror jag prövar. Vad kastar en nya motor som reservdel om jag också strular till det? Mvh Magnus

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#563790 Motorn kostar 1725 inkl moms. Jag får reservera mig med att det kan vara elektronikmodulen som är trasig också (ca 1300), men jag tror det är motorn givet hur den havererade.

Får återkomma när jag har fått i den nya motorn. Respektera överlastskyddet, välj lagom stora stockar och ha en välfilad kedja så kommer det nog gå bra.

Det var ett 16" svärd jag hade på. Alla artikelnummer kan man se på en av bilderna, förutom svärdsbulten tror jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Arvid0  
#563793
Mgsk skrev:Stort tack, Inspirerad av dig tror jag att jag prövar. en stor fossilsåg är ju hiskligt dyr den med och jag genuint ogillar förbränningsmotorer numera så jag tror jag prövar. Vad kastar en nya motor som reservdel om jag också strular till det? Mvh Magnus
hur duktig är du på att skruva/meka? tänkte att bamsesågen har ju en "vanlig" trefas-motor med svärd. borde gå att få ihop om man är normalhändig.

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Mgsk  
#564217 Hej,
Jag är väldigt duktigt på att skuva/meka..... i teorin. Industrimotor, adapterplatta upplagring drev, kylning, släde till linjal och sen ett kedjesmörjningssystem skulle ta mig flera år att realisera.

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#564221 En kort uppdatering: Nu har jag bytt motorn (som klarade transporten utan skador denna gång) och nu funkar sågen som den ska igen. Företaget jag köpte från bjöd på en ny kedja till sågen som plåster på såren för den transportskadade motorn. Fint initiativ från Maskinklippet!

Att byta motorn på en MSE-250 är verkligen inte svårt alls om någon undrar. Gjort på tio minuter, alla skruvar för att klyva sågen och lossa motorn är Tx15 eller Tx20. Nu ska man väl i ärlighetens namn erkänna att jag har skruvat ur den gamla motorn tre gånger pga leveranstiden och transportskadan av den nya motorn.. Jag antar att det ser mer eller mindre likadant ut inuti alla modernare MSE-sågar, om man hittar en med havererad motor billigt och vill transplantera en ny motor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

plengqui  
#641291 Tack för en utmärkt guide! Tre snabba följdfrågor:
1. När du byter den bakre svärdsbulten: vad är det för bult du byter till och var köper man den?
2. Du borrade bort flänsen på svärdsmuttern som sitter i kåpan. Hade man kunnat pilla bort hela den ur kåpan och satt på två identiska distanshylsor (tex dessa http://www.motorhandel.se/distanser/distans-12.5x20x18.php) på främre resp bakre svärdsbulten?
3. Vilka dimensioner hade din distanshylsa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).