Motorsåg och handhållet

254xpg

108 inlägg 10524 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564169
anersimyra skrev:
Mange skrev:Jahapp...

Varför fråga då undrar man...

Begriper inte hur den kan öppna av vibrationer.
En stenkap eller stubbfräs vibrerar en hel del.
Även på lägre varv.

Det är väl klart att man ställer frågor om något man behöver få ett svar på. Och hur man kan få en fjäderbelastad kula att lätta från ett underlag som rör på sig är ju inte svårt att förstå för oss alla som varit med om när farsorna dragit näven i ett uppdukat matbord.. :lol:

Hade aldrig några fjäderbelastade grejer på köksbordet... inte ens vid påsk... Så inte lätt o se...

Nä jag kör nog mer på Tillotsons förklaring med tryck o flöddn.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564171 Den där ” Buzzballen ” tycks vara något okänt för t.o.m de som skruvat sågar sen hedenhös, jag pratade i går med en kamrat som varit HVA mekaniker i närmare tjugo år och som inte hade en aning om vad det var för en pryl, men en googling ger vid handen att våra vänner på andra sidan Atlanten livligt och sedan många år tillbaka diskuterat just den prylen.. :lol: och nu kanske det kan förklara varför ett par sågar jag ägt gått trots att jag skruvat H skruven i botten.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564174
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Jahapp...

Varför fråga då undrar man...

Begriper inte hur den kan öppna av vibrationer.
En stenkap eller stubbfräs vibrerar en hel del.
Även på lägre varv.

Det är väl klart att man ställer frågor om något man behöver få ett svar på. Och hur man kan få en fjäderbelastad kula att lätta från ett underlag som rör på sig är ju inte svårt att förstå för oss alla som varit med om när farsorna dragit näven i ett uppdukat matbord.. :lol:

Hade aldrig några fjäderbelastade grejer på köksbordet... inte ens vid påsk... Så inte lätt o se...

Nä jag kör nog mer på Tillotsons förklaring med tryck o flöddn.
Den där Buzzballen kände du inte ens till vid 08.30 i morse. Och den fungerar precis som de som är insatta i funktionen säger, och det är just genom vibrationer. Men det är nu det är läge att du länkar till den förklaring som du påstår är den riktiga.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564176 Har inte nån motorsåg med detta system.
Kapmaskiner med det har jag några.

Jo jag har nog sett det men inte kollat upp vad det är och hur det funkar.

En puls av svagt under eller övertryck 10000ggr/min är väl nästan som vibration.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564181
Mange skrev:Har inte nån motorsåg med detta system.
Kapmaskiner med det har jag några.

Jo jag har nog sett det men inte kollat upp vad det är och hur det funkar.

En puls av svagt under eller övertryck 10000ggr/min är väl nästan som vibration.
. Nu får du väl ändå ge dig.. :lol: saker som inte sitter ordentligt fastskruvade rör sig på en motor som är igång. Du kan ju alltid titta ner i bensintanken på en såg när den går på fullt varv så får du se hur vibrationerna får vätskan att vibrera. Och vad som händer med en motorsågsförgasares ställskruvar om fjädrarna är klena eller gamla kan inte vara okänt, de rör på sig av vibrationerna. Men lägg för all del en liten kula eller motsvarande på förgasaren och ge full gas, det kan omöjligt komma som någon överraskning att vibrationerna får kulan att flytta på sig. Och fäster du dit den med hjälp av en liten fjäder så kan du till och med filma hur det hela fungerar med hjälp av just vibrationer.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564183 Jag hade fel. Jag har visst motorsåg med denna ventil. Partner P100 och Mac 1000.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564185 Jag har säkert fel. Det är inte första och säkert inte sista gången.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564189
Mange skrev:Jag hade fel. Jag har visst motorsåg med denna ventil. Partner P100Super och Mac 1000.

Det har nog du med då på din 100, Johan.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564194 Funderar lite på vad som sker när denna blockeras. Den går då magrare vid högvarv vilket inte är för mig önskvärt. Jag vill ha brum i dem även i höga varv. När jag kört 100an så har den taktat obelastad och gått rent belastad. Det är få gånger jag provat i och för sig...

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

johan eriksson  
#564201
Mange skrev:
Mange skrev:Jag hade fel. Jag har visst motorsåg med denna ventil. Partner P100Super och Mac 1000.

Det har nog du med då på din 100, Johan.


Troligen så ja. Vet att den sitter på min Poulan 306a med. Och jag har ett svagt minne att jag sett den på någon Homelite med.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564207 Fjäder och kula, check valve, styrs av tryckskillnad. Eller flöde om den bara ska fördröja nåt.
Att den kallas för buzzball ändrar inte fysikens lagar.

Visste inte att det fanns såna i motorsågar men det är ju rätt smart. Kanske går att sätta i en buzzball från en motorsåg i kapen för att rätt varvtal. Eller laborera med fjädrar.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564208
Mettämies skrev:Fjäder och kula, check valve, styrs av tryckskillnad. Eller flöde om den bara ska fördröja nåt.
Att den kallas för buzzball ändrar inte fysikens lagar.

Visste inte att det fanns såna i motorsågar men det är ju rätt smart. Kanske går att sätta i en buzzball från en motorsåg i kapen för att rätt varvtal. Eller laborera med fjädrar.

The steel ball and spring in the governor are so devised
that vibrations in the carburettor at a certain
engine speed cause the steel ball to open the fuel
outlet. An excessively rich mixture IS then obtained
and the engine begins to four-stroke, the speed
drops and the vibrations decrease. The steel ball
then closes the outlet, the engine speed increase
and the process IS repeated. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564209 Källa?
Backventil är en av de vanligaste komponenterna i hydraulik och pneumatiksystem, består av en kula och en fjäder, och styr flödet efter tryckskillnaden. Finns beskrivet i början av varje bok/hemsida som handlar om grunderna i de systemen.
Prova strypa inloppet till buzzballen så borde den fungera ändå om den styrs av vibrationer. Inte inloppet vid kulan utan en av kanalerna inuti.

Det måste gå att köra sågen även om ni blockerar vid kulan, det blir bara som att den inte skulle finnas öht. Bränslet flödar igenom den som vanligt men med den skillnaden att den inte längre justerar något.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564212
Mettämies skrev:Källa?
Backventil är en av de vanligaste komponenterna i hydraulik och pneumatiksystem, består av en kula och en fjäder, och styr flödet efter tryckskillnaden. Finns beskrivet i början av varje bok/hemsida som handlar om grunderna i de systemen.
Prova strypa inloppet till buzzballen så borde den fungera ändå om den styrs av vibrationer. Inte inloppet vid kulan utan en av kanalerna inuti.

Det måste gå att köra sågen även om ni blockerar vid kulan, det blir bara som att den inte skulle finnas öht. Bränslet flödar igenom den som vanligt men med den skillnaden att den inte längre justerar något.

Källan över funktionen hos den enklaste formen av VARVREGLERINGSVENTIL får du själv ta reda på då du förmodligen googlade fram funktionen hos en BACKVENTIL som du nämner.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

anersimyra  
#564213
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Så länge varvtalet inte är under det varv den ger bäst effekt borde det kvitta eller snarare vara bra.

Sågen går dessvärre med såpass lågt varv att spånet inte evakueras utan packas tills oljetillförseln till svärdet stoppar.. :o

Var packas spånet för att hindra oljan komma ur hålet och i svärdet?
Inne i svärdsbanan?

Ja, självklart packas det som du mycket väl känner till i svärdsbanan vilket de flesta som har råkat ut för ett spånstopp lagt märke till. Det kan omöjligen vara obekant för dig att ett rejält spånstopp nära nog kan lyfta drivlänkarna ur svärdet närmast sågkroppen. Och det beror som du mycket väl känner till på att kedjan inte hinner med att evakuera spånet. Särskilt vanligt är att detta händer med lite längre svärdslängder vid fullt ingrepp när sågen ligger på sidan och varvet minskar. Följden blir i vissa fall att man nödgas demontera svärdet och rensa ur spånet med en spårrensare för att befria oljekanalen från det spån som packats i hålet via svärdsbanan, men allt det här känner du redan till, eller borde i vart fall känna till.
PS: Det händer företrädesvis när man sågar ett mjukt trädslag som t.e.x gran.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).