Motorsåg och handhållet

Husqvarna 345 FX mot 252 RX ??

23 inlägg 33739 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 345 FX mot 252 RX ??

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5427 Vad tycker ni som har kört med båda sågarna är inte 345:an lite klen mot 252:an ?? Det borde komma en uppdaterad 252 snart...modellen har ju varit med ett bra tag nu i princip är det ju samma som en 244 RX



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5448 345:an är mkt klenare än 252. Framförallt i botten- och mellanregistret.

Men den varvar mer, tystare,mindre vibbar,lättare, smidigare och drar mindre soppa.
Jag har en stihl 480 med 9"klinga som kompliment, vilket fungerar bra för mig.

/Nisse

Avatar Fallback
peter399  
#5587 Står också i valet och kvalet mellan dessa båda och vet inte riktigt
vad man ska köpa. Lockas naturliftvis av handtagsvärmen och den lägre vikten och det korta riggröret. Samtidigt kanske den extra kraften inte är dum att ha? Ja en 252 Fxt vore ju inte fel om och i så fall när den nu kommer. Ingen som har fler kommentarer om dessa sågar?

/Peter

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5588 Stihl 480 finns med handtagsvärme, kort eller lång rigg och är(i mitt tycke) ett mycket bättre alt än 252.
Är man lång är stihls sele med lång rygg bra.
/Nisse

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5622 Sant att 252 har hängt med ett bra tag. Konstigt att dom är så dyra. Det mesta brukar ju bli billigare ju längre serier dom tillverkas i. Är å andra sidan ingen prisexpert. (bara väldigt snål;).
Har inte provat 345:an men den kom väl istället för 245:an. 245 och 252 är ju två olika sågar. Så typen av röjning bör nog avgöra valet av såg.
252 kanske är väl grov för plantskog och yngre ungskog men väldigt bra till grövre och under röjning. Bara att slå en gång på vardera sidan stammen och sen springa vidare.

Avatar Fallback
Jacky  
#5631 Hejsan!
Husqvarna 252rx kom ut 1997-1998 på marknaden. Det är en efterföljaren till 250rx som är ett mellanting mellan 244rx o 252:an. Många delar är samma på alla dessa sågar.
Jag har kört en hel del med dessa sågar, och tycker att 252:an är en bra såg, som kan rekomenderas varmt. Kampanjpriset låg på 7200kr våren/sommaren 2006. Vilket är varken högt eller lågt i jämförelse med andra märken.

Jag personligen är inte alls nöjd med vad 345:an har att komma med pga att den är för motorsvag i lite grövre röjning :cry: . Att ha en 225 klinga på denna såg och arbeta i grövre röjning är ingen vidare kombination :cry:. Men det har ju hantagsvärme mm o ska ju ha lägre vibrationer så har man ingen tyngre röjning kan det vara ett alternativ.

Är man inte helt Husqvarna frälst så finns Stihl 480 vilket är en såg som fått bra kritik här på forumet :D . Tyvärr har jag inte provat denna modell utan bara kört den större modellen Stihl 550 vilket är en väldigt fin såg, men lite tung.
För övrigt kan jag bara hålla med om att det är väldigt långa produktionsserier på röjsågar :roll: . Modeller skiftar inte lika mycket som på motorsågssidan vilket gör att utvecklingen av sågarna inte går så fort :( Hantagsvärme på motorsågar har ju funnits ganska länge :?

Mvh Jacky

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5642 Vet inte vilken som är bäst, men jag var duktigt besviken på min 345 från början(se tidigare trådar i ämnet). När den väl var ordentligt inkörd så hinner jag röja mer med den än en 252 i de bestånd jag testat båda sågarna. Kan iofs bero på färre tankstopp.Är man kaffesugen räcker tanken irriterande länge.. :) Har dessutom öppnat dämparen lite,vilket jag tycker gav en aning rappare motor.
Tror inte den är gjord för 225 klinga.Fick jag bara ha en (har tre) såg skulle jag valt stihl 480W.En bra kompromiss.

Kände lite på en 550, men vikten avskräcker.Passar nog bra till tex kraftledningsgator etc.

/Nisse

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5716 Nån som provat jonsereds större modell, tror den heter RS 52
Ligger väl mittemellan 252rx och stihls 550 viktmässigt eller?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5717 Tror en RS52 är en ommålad 252...

/Nisse

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5759 Nja lite skillnad är det nog.

RS 52 har tanken sitter bakom motorn, åtminstone tanklocket.
Motorn är säkert samma. Har för mig att Jonseredarn är lite tyngre, men et kan ju berå på hur dom vägde. Jonsered brukar vara lite ärligare och ta "hela" vikten inklusive klinga och full tank.
På den mindre modellen RS 44 och Husqvarnas 245 är det nog som du säger. Enbart färgen är skillnaden.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5935 Jag ska fixa till en 345 cylinder & Ljuddämpare bara storm folket har lugnat sig lite jag ber att få återkomma i ämnet när den är testad ordentligt..... 😈

   TS
Avatar Fallback
peter399  
#5955 Enligt min handlare ska HVA komma med en ny i höst. En ersättare till 252:an då med värme och riggrör à là 345. Får tuta vidare med mina gamla 244rx:or så länge.

/Peter

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345 FX mot 252 RX ??

Skogsmästarn  
#238177 Hej! Har läst mycket gott om 252rx här och så just en annons på blocket. Har en 244rx idag men tycker den fungerar bra allround men klen ibland, så 252rx kan bli ett bra komplement i grövre röjning.

Vad är rimligt pris för en beg 252rx i bruksskick? vilka årsmodeller fanns den i?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345 FX mot 252 RX ??

Brumsten  
#238208 Hej. Gammal röjsåg, troligen mycket körd då det är en proffssåg.
Lägg hellre pengarna på en ny såg om du inte tycker om att mecka.
Någon annan har ju redan ledsnat på den.
Pris, jag skulle inte betala mer än 1500:-
Det är vad det kostar att hyra en röjsåg några helger, har du mer röjning är ny såg
det bästa alternativet.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345 FX mot 252 RX ??

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238230 252RX är en bra såg men en hårt körd proffssåg är det inte mycket värde i, förutom i de som annonseras på blocket :wink:

För samma peng kan du få en modernare proffssåg som säkert har gått lika hårt men som kanske är mer värd att hålla igång? De verkar ligga i samma prisklass även om det skiljer 10 år i ålder. Jag håller med om att 1500kr är rimligt, räkna med att vibrationsdämparna är slut, liksom koppling och förmodligen startapparat/linhjul.
Jag brukar byta ut mina sågar efter 3 säsonger (4 om de gått problemfritt) så använder man inte sågen jättemycket så kan de hålla i tio år till...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).