Motorsåg och handhållet

Slipmaskin

11 inlägg 2334 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slipmaskin

Kasebon  
#564015 Fungerar verkligen det här...? Det verkar vara för bra för att vara sant. Någon som köpt och eller har testat den här manicken?
https://hodo-store.com/collections/home ... -sharpener



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Slipmaskin

Avslutat-02  
#564017 Jo då det fungerar, men det blir inte så jätte bra, bättre att fila..

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564018 Jag tycker det är kass resultat det ger.
Vill man inte lära sig fila så lämna in kedjorna till nån som gör det. Blir en del filningar för denna kostnad.

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin

Bosse1  
#564021 Specialkedja krävs åt den där.

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin

Erre  
#564023 Det är till för snickare som använder motorsåg för att riva väggar där man lätt träffar en spik/skruv med kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin

totte  
#564037 Redan sagt men kan upprepas: Den kan inte användas med vanliga kedjor. Den fungerar enbart ihop med en speciell typ av kedja där tänderna skall slipas på toppen i stället för i framkant som man gör med normala kedjor.

Annonsen i länken är ytterst vilseledande eftersom den, vad jag kunde se, inte nämner detta utan ger sken av att det skulle fungera med vilken kedja som helst.

Här är länken till Oregons Powersharp: http://www.oregonproducts.eu/en/powersh ... harpr.html

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564069
Erre skrev:Det är till för snickare som använder motorsåg för att riva väggar där man lätt träffar en spik/skruv med kedjan.

Det är tänkt att användas av de som kör såg sällan och lite, inte yrkesmässigt.
Det blir inte särskilt vasst ocv håller inte den skärpan så bra. Klarar spik minst lika lite som vanlig kedja.

Avatar Fallback

Re: Slipmaskin

bgl  
#564073 Finns det inte redan en tråd?
För ganska många år sen hade jag tagit med såg för att fälla ett träd vid en god väns sommarstuga.
Vi hann inte ens börja förrän grannen kom och ville ha hjälp. Han hade försökt fälla ett gammalt grovt fruktträd med en sån här kedja. Bara några cm in i stammen satt svärd och kedja ohjälpligt fast!
Verkade som om sågsnittet var för smalt. Kedjan var både vinglig i sidled och glapp i nitarna trots att kedjan sades vara nästan ny, kanske körd utan smörjning, vad vet jag.
Den som inte kan fila en riktig sågkedja på ett acceptabelt sätt bör inte ta i en motorsåg ö.h.t!

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin

JensSkoog  
#564106 När dom rear den och slår av 70% på priset, så berättar ju
det att den där inte är någon höjdare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin

Erre  
#564108
Mange skrev:
Erre skrev:Det är till för snickare som använder motorsåg för att riva väggar där man lätt träffar en spik/skruv med kedjan.

Det är tänkt att användas av de som kör såg sällan och lite, inte yrkesmässigt.
Det blir inte särskilt vasst ocv håller inte den skärpan så bra. Klarar spik minst lika lite som vanlig kedja.

Menade exakt det.
För folk som sällan använder motorsåg, och för dom som kanske använder en motorsåg för rivning av delar i hus/uthus där man lätt kan träffa på en spik.
Alltså inget för skogen.
Bedrövlig kedja även ny och nyslipad.
Men för en snickare tror jag det duger.
Kör man i spik så slipar man direkt. Och får förhoppningsvis tillbaka lite bett igen.
Slipningen är ju simpel iallafall, är nog långt ifrån alla snickare som vet hur man filar en riktig kedja.

Användarvisningsbild

Re: Slipmaskin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564152 Kör du i en spik så det tar redigt är denna kedjan skrot o får bytas. De är känsligare.
Jag har kört denna och har snickrat en del, rivit hus och annat. Jag ser inte detta som ett alternativ för nån som ska använda en såg mer än till nån ynka gren i trädgården.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).