SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

188 inlägg 63405 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

källefall8  
#563773 Lär vara få skogsägare som kör tillräckligt länge för att knäcka kopplingen pga 225 klinga om det inte är ngt konstruktionsfel. Däremot om man ständigt går å pumpar från tomgång och runt varvtal för kopplingsingrepp, istället för att hålla uppe varvet så kommer kopplingen ta slut, även med 200mm. 555 i filmen är väl husqvarnas’s största röjsåg eller? 545 autotune är i samma storleksklass som stihl 460 och borde isf vara rekommendationen till skogsägare enl ovan om man väljer Husqvarna. Vill minnas att man kunnat välja 200 eller 225 på den om inte annat så finns klingskydd för båda att köpa

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563850 Ja, om man nu ska jämföra sågar mellan varandra och olika röjtyper, kanske man ska välja en "normal" såg typ hva 545 Stihl 460-490.

Men sågarna ska väl gå bra eller?
En såg som inte varvar ur, det är början till kopplingshaveri.

Att borra hål i ljuddämparen är en väg då man minskar motståndet, gör det eller gör det inte.

Sedan kan man ju också välja att trimma sågen, byta spole mm.

Men det viktigaste är att sågen varvar då det är det som gör att den skär bra.

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Stavve  
#563923 Bra initiativ! Nu blir man pepp på att röja mer.

Angående storlek på såg och klinga. Min erfarenhet är att man vänjer sig vid den extra vikten, jag har de senaste åren kört på 555 FXT mao Husqvarnas största samt Strand 225-klinga.

Jag har röjt i snart sagt alla typer av bestånd och har aldrig upplevt motorn för svag. Har röjt drygt 10 hektar i år. Att trimma sågen genom att borra i ljuddämpare eller liknande låter därmed oklokt. Däremot vill jag tipsa om att fila på ett annat sätt än "rekommenderat" vilket i praktiken innebär mycket brantare än de 15 % det visar på filmallar, det skär som genom smör genom träden. Dessutom skränker jag tänderna mer än från början, istället för att "bocka nedåt" vänder jag skränkverkyget och bänder uppåt och kan på så sätt böja dem så att skärsnittet blir rejält - kräver dock vass klinga! I princip så ska det öka risken för kast men tycker totalt sett den risken blir mindre då alla kap går lättare. Man kan som i filmen nyttja vänstra sidan mer då.

Ett generellt råd jag vill ge är också att röja hårdare än Du tror. Skippa helt tanken om att spara "ved" i röjningen, det lär bli en hel del ändå i ditt skogsbruk.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563932 Det är inget oklokt med detta att borra, men om man inte har känt efter hur en såg går och hur den ska gå, då är det ingen idé.

Stihl byggde om sina ljuddämpare efter att jag tipsat om detta redan år 2012.

En såg som dricker bränsle onödigt mycket och som inte varvar ur, kan få andra problem än just att få ett hål i sig.

Kopplingarna håller inte, den vibrerar för mycket, blir seg att varva mm.

Men vad vet jag efter så många år vid verkstadsbänken och har sålt dessa maskiner i 15 år och kört de i ca 20 år varje dag.... :d

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563939 När det var dags att byta ut 252'orna så köpte jag 345FXT och körde med den modellen ända tills jag la ner röjningen 2015. I början tyckte vi att de varvade upp för långsamt så jag köpte ljuddämpare till 343FR då de inte hade katalysator, blev bättre men inte riktigt bra innan jag borrade upp dämparen lite grann. Hade kvar gnistskyddet. Sen monterade vi klingskydd för 225 klinga och det receptet körde jag sen med i 10 år, med sågbyte var tredje år ungefär.
545 gillade jag inte alls, ingen bra motorkaraktär för röjning, men den går säkert att få till också. 355/555 är onödigt tunga, tillför ingenting mot de mindre modellerna tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563946 Där kom svaret.... Det man fick göra med 545 var att byta till en spole från en gräsröjare.
Ta bort begränsningen.
Byta stift till champion.
Och ge den lite mera på lågvarv.
Sedan borra upp ljuddämparen.

Då fick man bottendrag.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563948 Jag själv kör nästan enbart med Jonsered 2256 W. Men jag är van vid hva 265Rx.
En väldigt skön såg, men inte om du inte kan tekniken, aj aj va ont det kan göra vid felbelastning och kast.

Jag måste erkänna att jag använder fortfarande endast hva gamla RX sele, den där orange färgade, i något vasst material.

:oops: :oops: :d :d :-bd

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Weavens  
#563997 Har 10 år med Stihl "480" och "460". Alltid 225 klinga och kört med strandklingan sedan den kom. Har aldrig känt något behov av att trimma en röjsåg. Är klingan vass så upplever jag att det är min fysik som utgör tempot, inte röjsågen. Ta alltid med 1 eller 2 extra "nya eller nyslipade" klingor utifall du gör en ordentlig stensågning.
Byta klinga tar 3 minuter men att fila en stensågning kan ta över 20 minuter, med tanke på att man vill ha den ordentligt vass. När man ändå är ute och röjer är det bättre att spendera tiden med snurrande klinga än att spela klingfiol.

Kan ge hur mycket tips som helst angående produktionsröjning men första steget är ändå att faktiskt bara börja röja. Precis som ett gymkort, om du får ett gratis kommer du nog inte gymma. Men om du köper ett för flera tusen är nog chansen större. Så det som krävs är kanske att köpa den där nya sågen :-bd

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563999 Där håller jag med dig i hemskt mycket.

Men en t,ex hva 555Fxt går i ca 1.5 timme på en tank.

Tänk om den gick i 2 timmar och 15 min eller mer?

Så stor blir skillnaden av att öppna en ljuddämpare. Har inte mycket med hur man kör att göra för den sågen är designad för att gasas hårt hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Weavens  
#564010 Ok, så det ger mindre bränsleförbrukning vilket kan vara bra för stora röjningslag, men medför det inte lite mer buller, vibration?

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#564013
Weavens skrev:Ok, så det ger mindre bränsleförbrukning vilket kan vara bra för stora röjningslag, men medför det inte lite mer buller, vibration?


Nä, minimalt med ökad ljudnivå.
Va det gäller vibrationerna, så är det mer vibrationer i en såg som inte kommer upp i höga varvtal, speciellt på hva 545 jon 2245, då riggaxeln är ihålig, och svänger och kränger innan den kommer upp i rätta varvtalet.

Va gäller bränsleförbrukningen så är det tillgagn för oss alla, med mindre utsläpp också, renare filter och trevligare arbetsmiljö.
Jag har debatterat detta med hva i många år, och de är lika som regeringen,,,, stendöva. Och gissa vilka som har lyssnat?
Jo Stihl.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Weavens  
#564022 Spännande, du får kanske utveckla en egen röjsåg. Jag hade hoppats på en batteridriven klingsåg eller har jag missat att det finns?

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#564024 Nä, det där skulle jag aldrig ge mig in på.
Men Stihl lyssnade första gången jag tog upp detta. Sedan lyssnade de när jag talade om att deras drivaxlar inte höll.

De lyssnade när jag bad dem byta luftfilter.

Allt detta har de ändrat på och se, deras sågar fungerar riktigt bra, men de har ändå kvar data helvetet i sågarna.
Det kommer de inte att ändra på tyvärr.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Martin Kalager  
#564138 Det er fint at dette temaet om røyning er tatt opp i Skogsforum.
Det er et par ting jeg har funderat på med min røysåg:
1. Hvor ofte skal en smøre vinkeldrevet nede ved klingan ?
2. Er det normalt at dette drevet blir veldig varmt ?
MVh
Martin Kalager

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#564141 Cirka en gång i veckan bör man kolla fettet i växeln.

En vinkelväxel blir väldigt varm, de nya växlarna med plast banor i lagren blir varmare än de gamla med stål..

Också vid mycket fett i växeln kan man få en högre temperatur.

Va har du för såg...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).