Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa eller Hypro?

30 inlägg 13161 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Malwa eller Hypro?

Williamm  
#563290 Hej!

Att en traktor-processor typ Hypro 755 är ganska off mot en skördare är nog
allmän sanning.

Men, hur står den sig mot t.ex. en Malwa 560 combi?

Om man är en entreprenör och behöver ett ekipage för maximal flexibilitet,
för första och andra gallring, vindfällen m.m. vad talar då för de olika alternativen?

Med en Malwa kan man utföra maskinell röjning, uppsamling av grot.
Med Hypro 755 klarar man grövre träd, med en fäll grip behöver man inte fälla för hand under 45cm, processorn klarar dock 50cm. Malwans aggregat klarar max42cm.

Båda har samma pris klass. Malwa 560c cirka 2 500 000.
Hypro755 på ex. en Valtra N104 1 400 000+Hypro 755 500 000+Moheda 101awd ca 250 000, alternativt Hypro hv 14 550 000 =2 150 000.

Hälsningar Williamm


Senast redigerad av Williamm tis 23 apr 2019, 18:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

källshult  
#563295 Man skulle kunna ha hypro 755 på malwa också hydraul kapacitet finns färdigt på malwa skotarn har själv funderat lite över det.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

källshult  
#563297 Då räcker det att man köper en malwa skotare tro den ligger på 1.6 och hypro 755 vagnsmoterat på runt 300

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#563308 Ska du ha en Hypro ska den inte sitta på en skogsvagn, det blir för långt och bland annat svårt att ta träd som ligger bakom. En kort vagn som 755HB eller buren i trepunkten är det enda rätta för högsta produktivitet. (EDIT 2022-10-12: Ändrat ståndpunkt i detta. Buren processor av större modell blir antingen baktung eller får en hög maskinvikt vilket kan vara negativt för kännsliga marker. Då är vagnsmonterat mycket bättre!) En tvågreppare blir en kompromiss, men man kan ju få kompromissen så bra som möjligt. Hjulburen eller trepunktsburen vet jag inte säkert vilket som är smidigast, hjulburen följer traktorn bättre medans trepunktsburen svänger ut åt motsatt håll dock har man traktorns vikt för stabilitet, och en kärra är just en kärra, blir i vissa lägen svårare att backa speciellt då den har relativt små hjul och saknar drift. Jag hade dock velat se en större kran på Hypron, den de har lyfter inte mycket, är mest gjord för att dra. Har provkört ett ekipage med en Patu 40LF tillsammans med en Vreten 65-40, alltsammans i trepunkten, där är det traktorns stabilitet i sidled som sätter gränserna och inte kranen vad gäller lyftkraft...

Produktionsmässigt tror jag helt klart Malwa vinner, Med en engreppsskördare behöver du bara ta trädet en gång, och kan även arbeta upp det ute i beståndet. Du behöver inte ha fritt ut till väg, kommer du åt trädet med kranen kan du mata igenom det, typ.

Vad som är rätt för dig är lite svårare, behöver du kunna köra igenom större träd kanske hypron är bättre. Och undra hur stabil malwan är med ett träd på 42cm i aggregatet. Det bästa är att provköra de olika och se vad som passar.
Senast redigerad av JohannesG ons 12 okt 2022, 20:56, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Malwa eller Hypro?

källefall8  
#563310 Hypro själva säger att dom säljer allra mest hjulburna 755or. Har nog olika orsaker men en stor fördel lär vara att traktorn snabbt blir fri till annat, inte värre än att koppla en vagn och möjlighet att fortsätta använda den som lastartraktor. Nackdel som jag ser hos hjulburen är bredden (2,7m) och svårigheten att ta sig över hinder med små hjul, speciellt vid backning. Så frågan är vad som är mest lämpat i skogen, hjulburen eller 3p.... finns det någon som har erfarenheter från båda koncepten? detta inlägg kanske borde ligga i nån hyprotråd:)

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#563369 Ursäkta jag skrev fel i första inlägget menade Hypro 755, tycker HB755 verkar klumpig.

”Man skulle kunna ha hypro 755 på malwa också hydraul kapacitet finns färdigt på malwa skotarn”

Intressant idé och det billigaste, ingen traktor med skogs-vagn som blir svår att backa.

”Ska du ha en Hypro ska den inte sitta på en skogsvagn, det blir för långt och bland annat svårt att ta träd som ligger bakom”

Det håller jag med om, men om man monterar det på en Malwa-skotare med combi underrede
där allt bakom boggin samt grind går att ta loss. Då blir det i alla fall lite lättare.

”Produktionsmässigt tror jag helt klart Malwa vinner, Med en engreppsskördare behöver du bara ta trädet en gång, och kan även arbeta upp det ute i beståndet. Du behöver inte ha fritt ut till väg, kommer du åt trädet med kranen kan du mata igenom det, typ.”

Att en Malwa combi är effektivare är sant, fast bara i dimensioner under 42cm, sen blir det för grovt. Sen funderade jag mest på brett användnings-område.

”Vad som är rätt för dig är lite svårare, behöver du kunna köra igenom större träd kanske hypron är bättre. Och undra hur stabil malwan är med ett träd på 42cm i aggregatet. Det bästa är att provköra de olika och se vad som passar.”

Tills vidare duger trädgårdstraktor och bågsåg bra för jag är 13 år. Men jag vill ha en
skogs-firma när jag blir vuxen. 42cm är ju bara max kap-diameter, gissar att den funkar bäst med 35cm.

Williamm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#563459 Hej!
Jag var ute och tittade på en Hypro 450XL igår. Den var jättebra.
Så jag tänkte att den skulle bli bra med en Malwa skotare.

Men jag tyckte att spakarna var lite onödigt krångliga, måste ställa om mellan kran, dubbelmidja och processor. Det borde bli lite lättare med tre parallella två-spaks-system.

1556122803_2019-04-24_williams_spak-schema.jpg


Med dom yttersta spakarna styr man kranen. Med dom innanför ställer man in processorn.
Med dom innersta styr man knivar, rullar, matning och såg.

För att processa ett träd tar man först dom yttersta till att mata in trädet, sen dom innanför för att ställa in processorn och sen dom innersta för att mata igenom.


Jag vill gärna höra vad ni som har erfarenhet av reglagen tycker om min idé.

Hälsningar Williamm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#563529 450XL kan endast ta träd från ett håll, och tveksamt om det går att lägga i ett som ligger över vägen. Finns för övrigt inte heller för vagnsmontering. 755 vagnsmonterad är billigare än 450XL i standardutförande.

Att enbart kunna ta träd fån en sida och inte kunna lyfta i träd som ligger tvärs över tänkt körväg känner jag som en stor begränsning med vår Vimek (Likvärdig Hypro 300, men mekanisk...). Att kunna ta träd från två håll och lägga i träd fällda över vägen är värt mycket, förändrar upplägget och möjligheterna vid fällning, mycket mindre risk att "fälla in sig i ett hörn".

Angående spakarna tror jag att Hypro provat ut det som är mest logiskt och praktisk. Samt vad där det är möjligt följer den standard som finns. Dock tar det en stund att få vana, men så är det med allt. När det väl sitter tror jag inte man tänker så mycket på det.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#563609 ”450XL kan endast ta träd från ett håll, och tveksamt om det går att lägga i ett som ligger över vägen.”

Jag är tveksam om det är så lätt att göra det med 755, visst kan man snurra den 180 grader men det är nog ändå svårt att ta ett träd som ligger framför.

”Finns för övrigt inte heller för vagnsmontering. 755 vagnsmonterad är billigare än 450XL i standardutförande.”

Jag hade tänkt ha den på en traktor. Dessutom är traktor med tillräcklig kapacitet för 755 dyrare än en som räcker åt 450xl. En vagn att montera vb755 på kostar nog också en slant.

” Att enbart kunna ta träd fån en sida och inte kunna lyfta i träd som ligger tvärs över tänkt körväg känner jag som en stor begränsning med vår Vimek (Likvärdig Hypro 300, men mekanisk...). Att kunna ta träd från två håll och lägga i träd fällda över vägen är värt mycket, förändrar upplägget och möjligheterna vid fällning, mycket mindre risk att "fälla in sig i ett hörn".”

Vimek G30 och Hypro 300 Har ingen dubbel-midja och kran som på 450xl. Om man backar in i stick-vägen kan man med dubbel-midjan ställa processorn nästan parallellt med traktorn och dra in trädet till processorn med kranen. Sen så är ju alla processorer lite klumpiga.

”Angående spakarna tror jag att Hypro provat ut det som är mest logiskt och praktisk. Samt vad där det är möjligt följer den standard som finns. Dock tar det en stund att få vana, men så är det med allt. När det väl sitter tror jag inte man tänker så mycket på det.”

Jag tycker det borde gå snabbare när man slipper byta mellan olika inställningar för kran, midja och processor. Jag har kört grävmaskin, och där satt det joystik. Då är det mycket lättare att sam-köra olika funktioner.

Williamm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#563618 Jag ringde Hypro för en stund sedan och dom sa att det inte gick, för att spakarnas fäste flyttade sig med aggregatet och att det då inte gick att ha spakar som ger kommando när dom rör sig i sidled.

Men om man har en spärr som spärrar dom andra spakarna när man styr midjan
Så är det ju ingen risk att man styr funktioner av misstag.

Williamm

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa eller Hypro?

8wdHypro500  
#563697 Jeg har kjørt Hypro 500 på bærare i ca 7 år, og den spakfunksjonen som hypro har gjort, er noe av det snabbaste som finnes. Har kjørt det meste innom maskiner ellers så vil påberope meg en viss maskinvana 🙂

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#563728 Att ta ett träd som ligger bakom processorn och lägga i är inga som helst problem. 755 har en riktig kran och inget som hindrar att lägga i ett träd som ligger tvärs över. 450ins dubbelmidja är väldigt smidig, klarar dock ändå inte träd som ligger över stickvägen om de inte är så små att de går att trycka ut för att sedan dra in igen med kranen. Och i och med att 450 bara tar från en sida kan man hamna i lägen där man helst skulle vilja backa men kan inte detta då processorn tar från i det fallet fel håll.

Kan ta ett exempel:
Vid huggning av åkerkanter av träd som hunnit stå så länge att det blir en del virke på dem är det trevligt med en processor till hjälp. Då det är skog innanför är enda alternativet attfälla ut på åkern, men där vill man inte ha riset, inte spritt i alla fall, bättre i en lättplockad hög. Här måste man då köra nära diket med traktorn och ta träden bakom sig. Går kanske med de mindre att trycka ut med en 450, men det låter riskabelt att stå mellan stam och maskin. Med en 755 kan man backe efter kanten och bara plocka träd efter träd. Virket hamnar i dikeskanten och riset i en prydlig hög. Med 450, 300 och andra byggda på samma vis måste man i exemplet köra bortanför roten, men det är ju i diket... I skogen kan scenariot bli; fäller ett träd, ska dit med processorn, står ett träd i vägen för att komma vid sidan av roten, fälla detta också, moment 22.

Nu låter det som att jag sågar 450, det menar jag inte, det är en jättebra maskin, likaså 300 och andra likvärdiga, men eftersom tråden började med Hypro 755 kontra Malwa skördare så tycker jag inte att 450 eller mindre platsar in i jämförelsen, speciellt då den budgeten du lade upp täckte in båda maksinkoncepten.

Vilken av Hypros modeller som är mest prisvärd blir en annan diskussion, skulle tippa på 450, 755 är ju inte direkt billig.

Tror som sagt att Hypro provat ut den bästa och säkraste lösningen på spakar.

Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#563904 Hej!

”Att ta ett träd som ligger bakom processorn och lägga i är inga som helst problem. 755 har en riktig kran och inget som hindrar att lägga i ett träd som ligger tvärs över”

Du har rätt jag missade det, hittade en film där man ser hur man gör: https://www.youtube.com
https://www.youtube.com/watch?v=SytEPLDoM9Q
4:28 min in i filmen


” 450ins dubbelmidja är väldigt smidig, klarar dock ändå inte träd som ligger över stickvägen om de inte är så små att de går att trycka ut för att sedan dra in igen med kranen”

Stämmer. Jag tänkte att 450 bara tar 5cm mindre träd, tänkte inte på att 755 är mycket starkare.


” Och i och med att 450 bara tar från en sida kan man hamna i lägen där man helst skulle vilja backa men kan inte detta då processorn tar från i det fallet fel håll.

Kan ta ett exempel:
Vid huggning av åkerkanter av träd som hunnit stå så länge att det blir en del virke på dem är det trevligt med en processor till hjälp. Då det är skog innanför är enda alternativet attfälla ut på åkern, men där vill man inte ha riset, inte spritt i alla fall, bättre i en lättplockad hög. Här måste man då köra nära diket med traktorn och ta träden bakom sig. Går kanske med de mindre att trycka ut med en 450, men det låter riskabelt att stå mellan stam och maskin. Med en 755 kan man backe efter kanten och bara plocka träd efter träd. Virket hamnar i dikeskanten och riset i en prydlig hög. Med 450, 300 och andra byggda på samma vis måste man i exemplet köra bortanför roten, men det är ju i diket... I skogen kan scenariot bli; fäller ett träd, ska dit med processorn, står ett träd i vägen för att komma vid sidan av roten, fälla detta också, moment 22”

Jag förstår att i sådana lägen är 755 bättre.

”Nu låter det som att jag sågar 450, det menar jag inte, det är en jättebra maskin, likaså 300 och andra likvärdiga, men eftersom tråden började med Hypro 755 kontra Malwa skördare så tycker jag inte att 450 eller mindre platsar in i jämförelsen, speciellt då den budgeten du lade upp täckte in båda maksinkoncepten”

Du har rätt jag gick utanför ämnet.

Bäst blir det nog med än Malwa 560c och en 755 at ta stora träd med. Kanske en vb755 på Malwan.

Williamm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

Williamm  
#563940 Skulle en 755 funka på en MB trac?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa eller Hypro?

JohannesG  
#563958 Att gå utanför ämnet händer ofta. Det är helt normalt. 🙃

Vilken modell av MB trac tänker du? De mindre serierna har inte möjlighet att vända stolen i hytten om man inte är beredd att sätta kapen i hyttväggen, gör man detta får man det riktigt rymligt bakåt. Dock gäller det att inte ta bort möjligheten att fälla hytten, har sett allt för många som gjort detta. Det är ungefär lika dumt som att svetsa fast motorhuven och sidoplåtaran så dessa inte går att öppna. En Merca av större modell med vändbar förarplats, alltså fullt körbar bakåt hade inte varit dumt, dock börjar de bli lite onödigt stora för skogen, bortsett från det hade det varit kanon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).