Föryngring

Plantering 2019

65 inlägg 14947 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantering 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563890 Jaha, torr vår i år. Inte regnat på några veckor nu, skogsbränder i trakterna.

Skall komm lite regn i helgen, men det kna ju ändras. Kom en kort skurt igår, som blötte marken i alla fall.

Och på måndag skall jag hämta barrot för att hjälpplantera förra årets borttorkade plantor. Är det någon idé, eller sparar jag tid på att slänga plantorna direkt? :((

Hur gör ni andra?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#563891 Ja kör inte med barrot men, jag ställer dem i skuggan och vattnar en till två gånger varje dag.

Jag gör så ända fram till hösten om det behövs.
Har aldrig haft något problem med detta.

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

isteskog  
#563906 Vattna planten regelbundet och plantera! 🌲

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#563914 Barrotsplantor ska väl nästan så i vatten...

Stor balja med vatten kanske?

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

isteskog  
#563916 Stillastående vatten, ej rinnande fick jag lära mig när jag planterade åt Korsnäs-Marma en gång i tiden.

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

80-90  
#563924 Bästa är å jordslå de i kanten på nått sumphål i skuggan !!

Avatar Fallback

Re: Plantering "

Hanatorp  
#563971 Tror inre det blir så tort som förra året Mangan!

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#563986 Vi hoppas, vi hoppas....

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564053 Hur länge skall de stå i vatten då??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564056
Mangan skrev:Hur länge skall de stå i vatten då??

Minst ett dygn så de hinner dra upp vatten men gärna längre tid. Har jag möjlighet en vecka. Murarbaljor är överlägset bäst då
Man kan ha med sig de på traktor eller släp!

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

saekb  
#564061 Förvaring
Tänk på att plantor är färskvara. Undvik lagring och lämna aldrig plantorna i solen. Om du trots allt blir fördröjd så bör du förvara kartongerna så svalt som möjligt eller i skugga. Du kan också jordslå plantorna på skuggig plats. Vattensätt inte behandlade plantor. Plantor som är obehandlade kan däremot gärna ställas i vatten ett dygn före plantering. Använd hink eller säck där rötterna kan hållas fuktiga.

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564078 Hur funkar det med plugg plus 1, då är det ju liten jordklump med plantan. Sköljs den inte bort?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantering 2019

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564086 Nä den är så full med rötter så det sitter där. Pluggplusen grös i en liten kruka v45-50 vanlig tr här nere är v88-93. Det går bra o vattenslå tr plantor med. Men bökigt då man får hantera de en och en istället för i buntar om 25-50 plantor

Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564262 Pratade med plantombudet (som sätter en del plant själv). Han använder aldrig vatten, han tycker det spolar bort jorden. Bara om det är riktigt torrt duschar han plantan vid rotbeskärning. Sätter direkt ur lådan (när det tinat, men mina var inte frysta). Granna granar!
1556553725_img_20190429_160932233.jpg


Verkar ju väldigt smidigt om det funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantering 2019

Avslutat-02  
#564401 Silvergran?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).