Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbränder 2019

32 inlägg 8330 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563837 Jag har gjort iordning en 600 liters tank med bensindriven pump. Fyller den på cirka 5 minuter. Har till den en utslang som jag kan variera för längd eller mängd.
Körde den förra året efter min atv på en vagn. I år kommer jag montera den på min lilla skotare så jag kommer fram i stort sett överallt. Kan bli en till 1000 liters tank för skotare klarar förstås mycket mer.
Syftet är förutom egen skog att kunna hjälpa mina skogsgrannar med eftersläckning. Såg hur flera slet med hinkar förra sommaren.
Anmält allt till räddningssamordnaren på kommun så de kan ringa efter mig. De var tydligen välkommet.
Brinner det inte så kan ju alltid vattna bären och fruktträden på åkern! :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563840 Aha, anmäla till räddningssamordnaren!
Detta måsten kollas upp.
Kände inte till detta.
Då kan man fixa en lösning som inte bara är för en själv utan man kan hjälpa andra också via central samordning.
Tack för info!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Relaskop  
#563888 Hur ser det ut i Sverige etter nattens åskväder?

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Granstorp  
#564042 Tack för all uppmuntran i samband med skogsbranden som drabbat vår skogsfastighet. Jag skulle gärna vilja förklara hela händelseförloppet men det har hänt så mycket under snart fyra dagar så jag vet inte hur jag skulle kunna få ner allt i en begriplig text.

Ska försöka svara om ni har frågor gällande branden!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Avslutat-02  
#564044 Inga frågor än så länge från min sida, men jag hoppas att ni inom familjen får ro i kroppen och kan sova.

Ta hand om er, och vi alla finns här för er på forumet, finns det något som jag kan göra, trots att jag bor långt bor, hör av dig.

Igen ta hand om er och god kväll på dig.
🤗 🤗

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Relaskop  
#564049 Kloke ord från vinterrojarn. Jag håller med. Du trenger helt säkert vila nu. Hadde själv tre brander på fastigheten förra sommarn,pluss en hel massa andra i när omgivning och det kändes inte bra. Man nådde verkligen energibotten. Ta hand om dej Granstorp. Om alt är släkt nu så får du sova ut några dagar

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564054 Nu har det kommit lite regn. Risken för brand har väl minskat men vad hjälper det de som redan blivit drabbade. Usch!
Granstorp, tänker på er!

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Brorsan  
#570959 Vi hade ett kraftigt åskväder i gårkväll.
Ca kvart i tolv såg jag när det slog ner på andra sidan viken någonstans.
Tjugo över tolv - halv ett såg jag lågor över skogen.
Ringde 112 och gick ut för att se lite bättre var det brann,
Brandkåren var där efter ca 40 min
1560410515_part_1560409342585.jpg

Det hade slagit ner vid en stor grotvälta så det fanns gott om tort brännbart material där.
Olle

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Relaskop  
#570961 Inte roligt! Vart i landet är det här?

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Brorsan  
#570970 Värmdö
Vi har fått några riktiga skyfall så jag tror inte det är någon risk för att gnistregnet tog sig.
Den är nog släckt nu, vill inte åka dit och vara ivägen om dom fortfarande håller på.
Dagens åskväder har hittills "bara" slagit ut elen, kör på reservkraft till verksamheten för tredje gången i år, tur man har det.
Olle

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Torbjörn Johnsen  
#573749 Nu har det varit farligt brandläge under några dagar i Sverige. Varmt, tort och nu senast blåsigt. Det verkar dock (ta i trä) som att vi än så länge förskonats från större skogsbränder. Det rapporterades om en brand i naturreservat i Nyköping samt en brand i Nybro. Båda verkar vara under kontroll. Beredskapen verkar vara betydligt bättre än i fjol.
Hur ser det ut med skogsbränder i era områden?

Avatar Fallback

Re: Skogsbränder 2019

Hanatorp  
#573771 I Tyskland har en stor skogsbrand uppstått i Mecklenburg-Vorpommern vid Lûtheen som ligger söder om Skåne.
350 brandmän kämpar mor branden och ca 500 människor måste evakueras därav 100 barn som var på ferie i området.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Torbjörn Johnsen  
#573772 Här finns en film från branden (på tyska):

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#573789 Lät som att det var efterbevakning efter första nedsläckningen som var orsaken även här, var tyvärr samma orsak som skapade många av de större bränderna i Sverige förra året!

förstod dock inte riktigt vilken specialutrustning de hade för att bekämpa bränderna inne på det militära övningsområdet...

Användarvisningsbild

Re: Skogsbränder 2019

Torbjörn Johnsen  
#573811 Skogsbrand rapporteras i Ronneby:
https://24blekinge.se/just-nu-brand-inn ... d_5f47e3f5

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).