Motorsåg och handhållet

Tjurig Jonsered CS2253

8 inlägg 2728 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tjurig Jonsered CS2253

cordoba  
#563744 Köpte för snart 3 år sedan en Jonsered CS2253. Den skall, enligt uppgift vara Jonsereds motsvarighet till Husqvarnas 550. Jag har ännu inte lyckats få den att funka riktigt, den startar och går att köra med men har ingen tomgång, utan stannar då man släpper gasen. Sen är det ingen ide att försöka starta den mer den dagen. Läst instruktionsboken ett otal gånger, men hittar inga lösningar där på mina problem. Det finns ju inga skruvar att justera tomgång och varv med, så vad gör man? Tilläggas att jag inte är direkt nybörjare på motorsåg, räknade ut att jag började använda motorsåg för 51 år sedan och hur många sågar jag avverkat vet jag inte. Finns någon som kan ge mej tips?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tjurig Jonsered CS2253

Avslutat-02  
#563747 Så här är det..

Din såg behöver ha en ny mjukvara i förgasaren, och kanske till och med en ny förgasare, det finns en sådan uppgradering.

Sedan kan du öppna upp ljuddämparen lite, lättast, borra två små hål i den.

Har du någon handlare i närheten så fixar de detta ganska lätt.

:-bd

Avatar Fallback

Re: Tjurig Jonsered CS2253

cordoba  
#563754 Så nya motorsågar säljs med en icke fungerande förgasare och mjukvara? Detta är ju värre än kinaskit. Jonsereden hamnar nog i skrotkontaniern så tar jag fram gamla Husky44an igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjurig Jonsered CS2253

Avslutat-02  
#563756 Inget fel på Jonsered, det är samma med Stihl och hva.

Det är återförsäljaren som ska tala om att sågen behöver fixas.
Husqvarna skicka oftast ut ett meddelande om att vissa modeller behöver åtgärdas...

Nu är detta en såg med den gamla mjukvaran och den gamla förgasaren.
Åtgärdas oftast gratis hos återförsäljare...

Det är ingen fara eller problem att köpa nya sågar, men man kan ju undra varför trådstartaren inte har lämnat in sågen tidigare...???..... :-o

Avatar Fallback

Re: Tjurig Jonsered CS2253

cordoba  
#563759 Betraktar mej som van vid motorsågar och kunde inte tro att sågarna kan säljas ofullständiga. Att det dröjt kommer av att jag köpte den på nätet av Rydalunds Handels i Hovmantorp och jag har inte lyckats få kontakt med dem trots upprepade försök.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjurig Jonsered CS2253

cordoba  
#563768 Vad kostar en uppdatering av mjukvaran och förgasarbyte?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjurig Jonsered CS2253

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563770 Normalt sett så brukar återförsäljaren uppdatera/återställa och lägga kostnaden i avancen från köpet. Även kallat goodwill..
I ditt fall med internet köp får du lägga till ev kostnad i köpesumman kanske.
I vilket fall är det inga stora summor det handlar om. De ger dig nog ett pris innan så du vet.

Jag hänvisar ofta till inköpsstället.

Avatar Fallback

Re: Tjurig Jonsered CS2253

Avslutat-02  
#563774 Skickar ett PM om denna kostnad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).