SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsröjning

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

188 inlägg 63397 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#563643 Det är dags nu.
Dags att fokusera på och flytta fram skogsröjningen i finrummet. Skogsforum har gjort en djupdykning i ämnet skogsröjning och startar nu en hel trådserie med tips och inspiration för komma igång med en av de bästa åtgärderna man kan göra i sin skog - röja!

När du har läst färdigt den här tråden här nedan är det bara att klicka sig vidare till nästa tråd i ämnet röjning. Inom varje del finns mycket att diskutera och många har säkert både kunskap och goda idéer att bidra med, du hittar länkarna längst ner här i inlägget.

Men innan vi drar igång är det viktigt att få på pränt vad skogsröjning handlar om. För den oinvigde kan det vara symptomatiskt med typ allt möjligt skogsarbete och för vissa handlar det om något nödvändigt ont som måste göras några efter slutavverkning. Men i vår djupdykning så identifierade vi fler saker än så och den röda tråden är - äger du skog så måste du röja den samma, oavsett din inriktning.

Per definition så är skogsröjning en utglesning av yngre skog där man inte tar hand om de träd man kapat ned. Träden är alltså så små att det inte bär sig att kvista och aptera dem för att sedan på något sätt sälja det. Det får ligga kvar i skogen alltså. En positiv bieffekt till detta är att stam (eller ja, främst barken) och grenar från de nedsågade träden blir gödsel för de du låtit stå kvar.

Själva avverkningen kan man göra på många sätt men allra vanligast är med en röjsåg med klinga. Det finns idag också kedjeröjsågar men vår serie om skogsröjning fokuserar på klingröjsågen. Sök här på Skogsforum om du vill läsa mer om kedjeröjsågar.

Men skog behöver väl inte röjas?
Nej, skogen behöver inte röjas för att växa, men den behöver röjas för din verksamhet och dina mål. Planterad ungskog måste röjas för att inte investeringen i plantorna ska gå förlorad. Bedriver du naturturism så måste aktivitetsplatser och ex stigar röjas för att underlätta turismen, med röjsågen kan man bedriva landskapsvård. Vissa trädslag gör sig inte heller bra i en biotop eller naturskog, då behöver du också röjsågen. För att inte tala om inför olika typer av jakt.

Så, skog ur sitt egna, naturliga perspektiv behöver inte röjas, men du som äger skogen måste med hög sannolikhet röja hela eller delar av den för din verksamhet och för att nå just dina mål.

Även om naturturism, hyggesfritt, jakt och så vidare är affärsgrenar som är på uppgång för skogsägaren så finns en stor bas i inkomster via trakthyggesbruk. Du odlar skog som du sedan hugger ner och säljer råvaran i form av timmer och massaved till skogsindustrin. Inom detta gebit är en röjsåg en otroligt bra investering - troligtvis den bästa investeringen du kan göra! Likt ett kinderägg så finns också mervärden med skogsröjning. Du får “gratis” kondition och behöver garanterat inte uppsöka ett gym, dessutom får du en naturupplevelse och frisk luft på kuppen. Förutom detta så får du också mer kunskap om din skog. Du ser saker du garanterat hade missat om du inte röjt och bygger på din kunskap om skogen - något som är viktigt ur alla aspekter! Men det kanske mest stimulerande är att du med enkla medel har möjlighet att styra ditt skogsbruk som du vill. Det är vid röjningen som du skapar din egen skog - tänk vilken makt du har med röjsågen!

Men är det inte svårt att röja skog?
Det enkla svaret är, nej, det är inte svårt, speciell inte efter att du läst igenom denna serie om skogsröjning - då kommer du bli proffs på nolltid!
Krasst sett är det största felet du kan göra att inte röja skogen alls! På andra plats kommer om du skulle röja ner all skog på skiftet. Med tanke på hur mycket jobb det är så kan vi troligtvis utesluta detta fel och kalla det en utopi. I vår djupdykning så har vi varit i Mellansverige och testat olika röjningar, detta representerar stora delar av Sveriges skogar, men det kan även vara på sin plats att säga att det finns avvikelser - Sverige är ett avlångt land.

Checklista för lyckade dagar i röjskogen

Köp ny utrustning. Känns kanske fel men läs vidare. Såvida du inte har ny röjsåg och sele så är det en fruktansvärt bra investering som troligtvis redan är betald efter ett par hektar! Märket på utrustningen spelar mindre men det är Husqvarna och Stihl som dominerar marknaden så valet står oftast mellan dem. De nya röjsågsselarna har bättre ergonomi och de nya sågarna är lättstartade och driftsäkra. När du ändå handlar röjsåg så passa på att få med “värstingklingorna”. Husqvarnas heter Nordic och Stihls heter HP. De är lika som Strands röjklinga och trots några kronor extra så vågar vi påstå att du inte kommer ångra det. De är effektivare och faktiskt lugnare vid röjning av klenare stammar.

Börja med den enklaste och bästa röjningen. Detta kanske också känns fel men det är ett riktigt bra tips för att komma igång. En förstaröjning i en plantering med maxhöjd på 2 - 3 är enkelt, översiktligt och ger resultat. Röj fram det som planterats. Detta är ett sätt att komma igång och utav bara farten kommer du sedan ge dig på tuffare röjning. Har du svårt att veta exakt vart du ska börja, välj en beståndskant eller en rågång, alternativt, se punkten nedan.

Aldrig bomull - Alltid vatten. Tänk på att klä dig rätt. Viktigast är att du inte har bomullsplagg innerst mot kroppen. Blir det kallt så är det som att be om en lunginflammation då dessa plagg inte andas ut svetten. Svett ja, det blir man och det är vätska som lämnar kroppen. Vatten i mängder krävs så du inte blir uttorkad.
När vi ändå pratar kläder. Huggarkängorn eller stövlar fungerar bra och personligen trivs jag att röja i huggarbyxorna. Då får man automatiskt skydd mot “stubbskott” på smalbenen.

Vid terräng, börja längst ner. Om marken lutar så lutar gärna träden lite med marken. Börja då längst ner och såga så röjstammarna faller bakåt. Då slipper du gå i det som du röjt ner och allt blir enklare. Anammar du denna teknik så kan du också tänka på att löv trivs där det är blötast, gran mittemellan i sluttningen och tall trivs oftast på toppen. Blåser det mycket när du röjer så kan du behöva ha vinden i beaktning, den är ett bra fällhjälpmedel.

Röj mellan snön och löven. Vår rekommendation är att inte fastna i lämpliga tider för röjning av olika trädslag. Tiden mellan snö och tills träden får löv är en bra tid (eller vice versa). Om du tar som regel att kapa upp riktigt grova nedsågade tallar och granar till mindre bitar så kan du röja året om utan att behöva bry dig om varken märgborre eller granbarkborre. Och som sagt, börja med yngre bestånd så kommer du antagligen full av energi och kunskap till de grövre bestånden senare. Områden med högt betestryck och tall är förstås en passus, risken är att om du röjer tallbestånd i fel ålder så betar viltet sönder de tallar du sparat. Här får du vara vaksam. Å andra sidan, vänta med detta områden tills det nått älgsäker höjd och ta det då.

Lej bort jobbet om du är förhindrad. Som sagt så är en del av röjningen att man lär sig mycket och skapar sin egna skog. Men ibland fungerar det inte, ex om man har en sjukdom som inte gör det möjligt att röja själv. I så fall, tveka inte att leja ut röjningen! Kolla i skogsbruksplanen eller kanske ta hjälp för att planera jobbet. Är du känslig för virkesköpare kan Hushållningssällskapet vara ett bra tips.

Dela med dig av dina framsteg. Vi är många som gillar röjning på Skogsforum. Lägg upp bilder och skriv några rader om dina röjningar allt eftersom du genomför dem, du kan göra det genom att starta egna trådar i Skogsröjning eller skriva i befintliga som exempelvis Röjningar på egen mark.

I samband med att vi gjorde en djupdykning i skogsröjning så filmade vi också en del. Det mynnade ut i videon nedan, den innehåller en hel del intressant så passa på att se den.



Det här är starttråden för Skogsforums djupdykning om skogsröjning 2019, nu är det bara att läsa vidare i tematrådarna som hör till denna tråd, här hittar du alla delar i vår serie om röjning:

Röjning del 2 - Varför ska man röja?
Röjning del 3 - Var ska jag börja?
Röjning del 4 - När (på året) kan jag röja?
Röjning del 5 - Vad behöver jag för utrustning?
Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?
Röjning del 7 - Vad ska jag röja bort?
Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

UT OCH RÖJ!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563650 Bra initiativ o film. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Fredrik Reuter  
#563659 Tack! Snart kommer de andra trådarna. Torbjörn lägger upp när han är klar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Amatörhuggare 62  
#563660 Kör så d ryker, en koppling då å då.
Mycket bra Fredrik å Torbjörn :-bd
Fem röjsågar av fem.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563668 Roligt att se, två små saker bara, har inget med erat arbete att göra, utan:
1. Stihl sågen gick inte bra, den lät orkeslös och klen, en röjsåg ska gasas ur det som går och lite till, då skär klingan bäst och sågen manövreras lättare.

2. Att anlita i konfliktbestånd,,,, nja lägg pengarna på nyare röjning, för du får mera areal för pengarna.
Det är bättre att röja på själv även om den skogen tar 3 år till innan man är klar.


En liten fundering, hur pass avancerade ni fram, ha sett per dag?.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

jannee  
#563669 Ni tar för låga stubbar :!: :grin:

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

bgl  
#563680 Ingen av de två sågarna låter riktigt pigg!
Stihlen som jag kör själv behöver kalibrering.

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563683 Ni som har hva 555 fxt och vill att sågen ska gå bättre, borra två små hål i ljuddämparen. Gör det inte om ni har garanti kvar, annars är det bara att gasa.
Jo just ja, sätt en liten skruv i länken där armen till gasen sitter i förgasaren, på hva 545-555 så är det ett lite för stort spel så att gaswiren drar inte ut armen helt.
Gör detta så får ni mera gas.

Jag har bytt ut tändspole och borrat ljuddämparen.

Och min såg varvar väldigt mycket och är stark och bra...

Va har du för Stihl bgl?

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Avslutat-02  
#563689
bgl skrev:Ingen av de två sågarna låter riktigt pigg!
Stihlen som jag kör själv behöver kalibrering.


Är det en 460-490?

Isåfall, gör likadant som ovan.
Sedan kan man kalibrera.

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Fredrik Reuter  
#563700 Hej,
Nej, så kan det vara. Båda var sprojlans nya och inte inkörda. Vi hjälpte proffsen en dag och Torbjörn provbytte då en tank och det var stor skillnad. Så det krävs inkörning.

Prestationen?

Tja, jag vet inte. Torbjörn är ju gammal proffsröjare och har högre tempo och även blick för detta. Jag tror han får svara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

rogga_144  
#563705 Äntligen!
En tråd jag väntat på och kommer följa med stor spänning 🤗 🤗 :P

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Mattiase  
#563750 Jättebra film! Röjning på egen skog är fantastiskt roligt!

Avatar Fallback

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

källefall8  
#563758 När det gäller storlek på klinga håller jag inte alls med er. Visst blir accelerationen från tomgång längre med 225 klinga men sågen ska hållas på varv och inte släppas ner så långt i varvtal mellan stammarna att det har ngn betydelse. Däremot finns det flera fördelar med en större klinga 1. Du får en högre periferihastighet på en större klinga = högre avverkning. 2. Den större rörelseenergin gör stor nytta i att hålla uppe varvet vid kapet. (märks inte så väl vid klen plantröjning men över 4-5 cm är det tydligt) 3. Du klarar även grövre stammar oavsett röjbestånd utan att såga från två håll. På 45cc sågar å uppåt ska det vara 225mm. Förr var det vanligt med 255mm klingor.

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563761
källefall8 skrev:När det gäller storlek på klinga håller jag inte alls med er. Visst blir accelerationen från tomgång längre med 225 klinga men sågen ska hållas på varv och inte släppas ner så långt i varvtal mellan stammarna att det har ngn betydelse. Däremot finns det flera fördelar med en större klinga 1. Du får en högre periferihastighet på en större klinga = högre avverkning. 2. Den större rörelseenergin gör stor nytta i att hålla uppe varvet vid kapet. (märks inte så väl vid klen plantröjning men över 4-5 cm är det tydligt) 3. Du klarar även grövre stammar oavsett röjbestånd utan att såga från två håll. På 45cc sågar å uppåt ska det vara 225mm. Förr var det vanligt med 255mm klingor.


Håller helt med källefall! Vi köper aldrig in 200mm klingor, alltid 225mm i vilken sorts röjning som helst. Vid ackordröjning är det nästan ett måste med strandklinga iallafall vid grövre röjning. Klingan håller dessutom längre än de billigare varianterna och blir inte lika snabbt träslö dvs man behöver inte fila lika ofta. (dock haft en del måndagsexemplar där det blir sprickor i dem)


Hur är det med varselkläder på överkroppen Fredrik :-ss ? Annars en sevärd film :)

Användarvisningsbild

Re: Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa!

Fredrik Reuter  
#563763 Hej,
Varseljacka har jag alltid när jag röjer eller arbetar med motorsåg. Tänker du på början av filmen så är det vår avslutning där vi skulle runda av hela projektet. Torbjörn skulle då köra 2:a röjning och jag filma, jag bytte alltså inte om alls.

Sedan tror jag vi måste klargöra en sak med klingor; det är naturligtvis upp till var och en. Men vår inriktning är till skogsägare som kanske inte röjer så mycket och då tycker vi det räcker gott med 200 klinga. Det finns även en aspekt i att man låser sig till att köpa de största sågarna om man går på 225 mm, det vill vi inte rekommendera i en trådserie som denna.

Jag har heller inga bevis men "snacket" som går är också att de mellanmodeller av röjsågar som man kan montera 225 mm klinga på har en större benägenhet att knäcka kopplingen i förtid.

Så, det var så vi tänkte - inte måla in några kommande skogsröjare i hörn och inte heller procka på dem största sågarna om de inte behöver. Tankarna går alltså till den skogsägargrupp som (hittills) inte varit så aktiva i röjskogen.

Ett förtydligande jag också vill göra är att vi inte ställer oss bakom Vinterröjarens rekommendation om att borra hål i ljuddämparen. Vår rekommendation är att lämna sågen omoddad.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).