Motorsåg och handhållet

346 xpg NE

40 inlägg 16841 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

346 xpg NE

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56263 Jag var och hämta min nya såg idag,en 346 xpg NE med förgasarvärme.Provsåga lite på vedbacken och vart förvånad att den gick så pass bra trots att den var ny.Kan ha lite att göra med att jag beställde den utan cat.Den dämparen som handlaren skruvade dit var helt ren inuti(moddad och klar så att säga).Nu är det bara att flytta över powermatch svärdet som jag behöll från jonsered 2156:an när jag sålde den(15").Det känns som att jag har fått till en bra sågpark med 372:an och 346:an.Är det någon som har använt nya 346:an ett tag,så att man vet vad som ger sig på dom?Jag hade gamla modellen för ett par år sedan och den fungerade klanderfritt så länge jag hade den i min ägo(ca 4år).



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56264 Dom brukar funka ganska klanderfritt en & annan tändmondul har en förmåga att gå sönder, dom har ju stoppat i en varvtals spärr i NE :x Men tändmondulen går ju att byta till en utan spärr 😈 😈

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

swe#kipp  
#56272 Grattis till din nya såg :)
Den nya är väl nästan samma såg förutom större cylinder och primer !?
tror nog den kommer att hålla lika bra som den gamla om du tar hand om den.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

buster67  
#56302 Grattis med ny såg :ymparty:

Jag har den gammla modellen (45cc) och är nöjd med den :) kanon såg:D

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

Nonkan  
#56350 Japp, det är bara att gratulera. Kör med radioavstörda tändstift och håll mössen borta från primern så ska nog allt gå bra.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56359 Är rätt nöjd med mina två än så länge! å det säger inte lite det för att komma från en stihlnörd!! :mrgreen: har dragit sönder tre startsnören på den ena redan!!!!??? kommer att byta till stihls elastostart handtag med aningen grövre snöre! ( dom går att få i olika diametrar på snöret) sen tycker jag att den skitar ner sig nåt kopiöst runt förgasare å cylinder!! men annars en helt ok såg! d e dock ingen stihl tyvärr!! hehe... det där med varvtalsregulatorn verkar intressant.... tycker den varvar mindre är 361an!!

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

swe#kipp  
#56375 ajajaj ,,, du är ute och simmar i mörka vatten Huggarn :D
byt tändmodul så blir sågen lättare att ställa in och varvar lite mer om den så behöver :)

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56453
Huggarn skrev:Är rätt nöjd med mina två än så länge! å det säger inte lite det för att komma från en stihlnörd!! :mrgreen: har dragit sönder tre startsnören på den ena redan!!!!??? kommer att byta till stihls elastostart handtag med aningen grövre snöre! ( dom går att få i olika diametrar på snöret) sen tycker jag att den skitar ner sig nåt kopiöst runt förgasare å cylinder!! men annars en helt ok såg! d e dock ingen stihl tyvärr!! hehe... det där med varvtalsregulatorn verkar intressant.... tycker den varvar mindre är 361an!!

346 ne 14000 varv med borttagna stoppar på förgasaren
modad ne i ljuddämparen 14100 varv med borttagna stoppar
ne med tänd modul från 06 14100 varv ingen skillnad
problermet ligger i förgasaren som inte går att skruva upp rusvarvtalet på
min modade 06a liggervarvtalet på 14800 och det är inga problem att skruva upp den till 16000 varv och med ett varv tal på runt 14500 så kan man ligga med ett kap varvtal på runt 12000 i alm.( obs 06 sågen är inte trimmad bara tillfixad.)

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

buster67  
#56458
knaggen skrev:
Huggarn skrev:Är rätt nöjd med mina två än så länge! å det säger inte lite det för att komma från en stihlnörd!! :mrgreen: har dragit sönder tre startsnören på den ena redan!!!!??? kommer att byta till stihls elastostart handtag med aningen grövre snöre! ( dom går att få i olika diametrar på snöret) sen tycker jag att den skitar ner sig nåt kopiöst runt förgasare å cylinder!! men annars en helt ok såg! d e dock ingen stihl tyvärr!! hehe... det där med varvtalsregulatorn verkar intressant.... tycker den varvar mindre är 361an!!

346 ne 14000 varv med borttagna stoppar på förgasaren
modad ne i ljuddämparen 14100 varv med borttagna stoppar
ne med tänd modul från 06 14100 varv ingen skillnad
problermet ligger i förgasaren som inte går att skruva upp rusvarvtalet på
min modade 06a liggervarvtalet på 14800 och det är inga problem att skruva upp den till 16000 varv och med ett varv tal på runt 14500 så kan man ligga med ett kap varvtal på runt 12000 i alm.( obs 06 sågen är inte trimmad bara tillfixad.)




Hur länge tror du at den går om du har skruvat upp den så mycket ?? Tror du inte du kör den sönder ? Jag har varvtals mätare som jag har mätt min mäd. Och jag skruvde upp den så det sto i instruktionsboken 14700 och det tykte jag var nog :???: . Men vist det går at skruva upp den mer ,men är inte chanserna är att den går sönder då? :roll:

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56467
buster67 skrev:
knaggen skrev:
Huggarn skrev:Är rätt nöjd med mina två än så länge! å det säger inte lite det för att komma från en stihlnörd!! :mrgreen: har dragit sönder tre startsnören på den ena redan!!!!??? kommer att byta till stihls elastostart handtag med aningen grövre snöre! ( dom går att få i olika diametrar på snöret) sen tycker jag att den skitar ner sig nåt kopiöst runt förgasare å cylinder!! men annars en helt ok såg! d e dock ingen stihl tyvärr!! hehe... det där med varvtalsregulatorn verkar intressant.... tycker den varvar mindre är 361an!!

346 ne 14000 varv med borttagna stoppar på förgasaren
modad ne i ljuddämparen 14100 varv med borttagna stoppar
ne med tänd modul från 06 14100 varv ingen skillnad
problermet ligger i förgasaren som inte går att skruva upp rusvarvtalet på
min modade 06a liggervarvtalet på 14800 och det är inga problem att skruva upp den till 16000 varv och med ett varv tal på runt 14500 så kan man ligga med ett kap varvtal på runt 12000 i alm.( obs 06 sågen är inte trimmad bara tillfixad.)




Hur länge tror du at den går om du har skruvat upp den så mycket ?? Tror du inte du kör den sönder ? Jag har varvtals mätare som jag har mätt min mäd. Och jag skruvde upp den så det sto i instruktionsboken 14700 och det tykte jag var nog :???: . Men vist det går at skruva upp den mer ,men är inte chanserna är att den går sönder då? :roll:

tja jag vet inte om du håller på med luft motorsågning men en såg som går i motstånd lider ingen fara.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56472 Har svårt o förstå varför det ska vara så jäklars höga motorvarv...
Har länge funderat på detta men får inte till det riktigt.

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56473 Om den ligger på 16000 i toppvarv och 12000 i arbetsvarv vid max effekt efteråt...
Hur ligger den då orginal i arbetsvarv med 14100 i toppvarv?

Användarvisningsbild

Re: 346 xpg NE

buster67  
#56474 Nej håller inte på med luftmotorsågning :lol: Men jag tycker det låter lite tufft ut bara med 16000 :wink: Men det kanskje går :wink:

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56484
Mange skrev:Har svårt o förstå varför det ska vara så jäklars höga motorvarv...
Har länge funderat på detta men får inte till det riktigt.

desto fortare det går att såga av något spar tid .
och har man arbetat nästan hela sitt yrkes liv i skogen så vill man ha en såg som är rapp när man kvistar och inte en som bludrar och har dålig aceleration.
Tid Är Pengar.
och nu är du ju tv kändis också mange
Senast redigerad av knaggen lör 18 apr 2009, 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 346 xpg NE

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56485
buster67 skrev:Nej håller inte på med luftmotorsågning :lol: Men jag tycker det låter lite tufft ut bara med 16000 :wink: Men det kanskje går :wink:

jo det går tillock med att få ut lite till men det är inget varv som man andvänder utan jag begränsade sågen till 14800 och där trivs jag med den kan säga att 346an var bara 4sek efter en 576 i kap på alm så så jäkla dålig är den inte .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).