Skogsröjning

Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

18 inlägg 12906 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Torbjörn Johnsen  
#563714 Den här tråden ingår som en hel serie trådar om röjning. Här hittar du de andra trådarna:

Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa! Röjning del 1 (starttråd)
Röjning del 2 - Varför ska man röja?
Röjning del 3 – var ska jag börja?
Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?
Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?
Röjning del 7 - Vad ska jag röja bort?
Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?


Det sägs ju ofta att arbetet blir lättare om man har rätt grejer. När det gäller röjning så är det i högsta grad en sanning! Utrustningens funktionalitet är avgörande för hur du upplever röjningsarbetet och för hur mycket du får gjort. Det gäller både kläder och röjsåg. Och inte minst skärverktygen, klingorna.

Kläder
Om vi börjar med kläderna så finns det några bra tumregler att hålla reda på:

-Ingen bomull närmast kroppen! Bra underställ som andas och transporterar ut svetten utan att suga åt sig är ett måste. Sedan anpassar du övriga lager efter väder och temperatur.

-Ha inte varmare kläder än du behöver. Ägnar du dig åt någon form av träning så har du koll på detta och samma principer gäller vid röjningsarbete. Men ha något varmt plagg till hands när du rastar så att du inte blir kall.

-Ha heltäckande kläder. Även om det kan vara frestande att köra i kortärmat när det är varmt så är det vasst åt armarna att trängas med ris och granbarr.

-Du måste inte ha huggarbyxor med sågskydd men om det inte är för varmt är de sköna att ha. Röjklingan kan nämligen skicka iväg “stubbskott” och får man dem på smalbenen blir det krigsdans. Sågskydden dämpar det mesta.

-Hörselskydd och visir är ett måste. Gärna på en hjälm.

-Bra kängor eller stövlar. Det blir många steg på en dag. Tänk på att även ha bra strumpor. Helst av ull/syntet, inte av bomull.

1556229849_stihl-hjälm.jpg


Vatten, vatten & mat!
Det här är en mycket viktig punkt! Se till att ha tillräckligt med vätska med. Det går åt väldiga mängder under en arbetsdag även om det är svalt ute. Att röja är som att tillbringa dagen på gym! Dessutom så behövs det ju givetvis något att äta så att man håller den egna motorn igång en heldag och det tar man med sig efter eget tycke och smak.

Kroppen!
Den tekniska utrustningen är som sagt viktig men det allra viktigaste “verktyget” som behövs är din egen kropp och din fysiska förmåga. Röjningsjobbet är roligt men fysiskt ansträngande så det gäller att anpassa arbetet efter din egen kapacitet. Lyssna på kroppens signaler och stäng av sågen en stund om du behöver hämta andan. Börja inte att köra åttatimmarsdagar direkt utan kör några tankar per dag så att du vänjer dig och kommer igång. Att röja två timmar varje kväll under ljusa vårkvällar ger resultat både för skogsvården och den egna hälsan. Det blir nästan som att få betalt för att gå på gym! Konditionen kommer snabbt och ger möjlighet till längre arbetsdagar.

Röjsågen
Det finns två typer av röjsågar som används vid ungskogsröjning. Dels den klassiska röjsågen med snurrande röjklinga. Och dels den nyare varianten kedjeröjsåg med sågkedja/svärd på en “stång”. Kedjesågarna har många företrädare och de är uppskattade när man kommer i lite grövre röjningar och inte minst i förröjning före gallring. Även om det finns de som röjer allt med kedjesåg rekommenderar vi att du börjar med en vanlig röjsåg.

Vi tycker att klingsågen är överlägsen i slyröjning och den är allround och fungerar väl i all röjning men vi tar ödmjukt emot tips och synpunkter från er som har stor erfarenhet av kedjesågar.

1556229849_hva-balancext.png

1556229849_stihl-advance-xtreem.jpg


Köp en proffssåg med en proffs-sele!
Även om det kostar någon krona extra så tycker vi inte att det finns något att tveka om: Köp en riktig proffssåg!
Du sparar inte mer än vad det kostar att få ett hektar röjt om du köper en billigare sågvariant och det är det definitivt inte värt. En proffsröjsåg håller nästan två år för en proffsröjare som röjer på heltid. För en skogsägare som röjer själv i egen skog kommer en proffssåg att hålla i många, många år. Näst intill en livstid. Arbetet blir så mycket lättare med en bra och lättstartad såg (och en bra sele) och det är värt varenda krona i högre pris. Investeringen i en bra såg kommer att återbetala sig direkt i fler röjda hektar.

Röjsågen måste vara den mest lönsamma investeringen man kan göra som skogsägare. När du röjt dina första två hektar är sågen betald jämfört med om du hade lejt till jobbet! Snacka om kort återbetalningstid för en investering!

Två sågtillverkare - två sågstorlekar
Det finns i princip två olika tillverkare att välja på och det finns i princip två olika storlekar att välja på. Husqvarna eller Stihl till att börja med? Båda gör bra sågar så du kommer inte att bli besviken oavsett vem du väljer.

Båda erbjuder en något mindre 45 cc proffssåg med 200 mm klinga. Husqvarnas 545 FX Autotune (går även att köra med 225 mm klinga) och Stihls 460 C-EM K.

Båda tillverkarna erbjuder också de något större sågarna som klarar 225 mm klinga. Stihl har faktiskt två sågar i det här segmentet: FS 490 C-EM K och 560 C-EM K. Husqvarnas större såg 555 FX ligger ungefär mitt emellan dessa två. Här hittar du alla fem sågarna:


1556229849_460c-em-k.jpg

Såg Stihl 460 C-EM K
Effekt: 2,2 kW
Cylindervol: 45,6 cc
Vikt: 8,4 kg (exkl klinga & skydd och med tom tank)
Sele: Stihl X-TREEm
Klinga: 200 mm
Övrigt: Med M-Tronic elektronisk motorstyrning
Pris: 7 992 kr exkl moms (inkl. sele) enligt Stihl.se april 2019


1556229849_545fxautotune.png

Såg Husqvarna 545 FX Autotune
Effekt: 2,2 kW
Cylindervol: 45,7 cc
Vikt: 8,2 kg (exkl skärutrustning)
Sele: Husqvarna Balance XT
Klinga: 200 mm (går att använda 225 mm)
Övrigt: Med Autotune för automatisk förgasarinställning
Pris: 7 120 kr exkl moms (inkl. sele) enligt Husqvarna.com/se april 2019


1556229849_490c-em-k.jpg

Såg Stihl 490 C-EM K
Effekt: 2,4 kW
Cylindervol: 51,6 cc
Vikt: 9,2 kg (exkl klinga & skydd och med tom tank)
Sele: Stihl X-TREEm
Klinga: 225 mm
Övrigt: Med M-Tronic elektronisk motorstyrning
Pris: 8 792 kr exkl moms (inkl. sele) enligt Stihl.se april 2019


1556229860_555fx.png

Såg Husqvarna 555 FX
Effekt: 2,8 kW
Cylindervol: 53,3 cc
Vikt: 8,9 kg (exkl skärutrustning)
Sele: Husqvarna Balance XT
Klinga: 225 mm
Övrigt: Ej Autotune
Pris: 7 920 kr exkl moms (inkl. sele) enligt Husqvarna.com/se april 2019


1556229849_560c-em.jpg

Såg Stihl 560 C-EM K
Effekt: 2,8 kW
Cylindervol: 57,0 cc
Vikt: 10,2 kg (exkl klinga & skydd och med tom tank)
Sele: Stihl X-TREEm
Klinga: 225 mm
Övrigt: Med M-Tronic elektronisk motorstyrning
Pris: 10 392 kr exkl moms (inkl. sele) enligt Stihl.se april 2019

Vilken såg ska man då välja?
Om man tittar på vikt och effekt-relationen och beaktar att man ska bära varje hekto så resonerar vi så här (kom gärna med egna synpunkter och diskutera vidare i den här tråden).

Om man mest röjer i bestånd vid en ålder och grovlek då de egentligen ska röjas så räcker den mindre storleken röjsåg med 200-klinga väl. Då pratar vi om röjning där stammarna är max 6 cm grova i kapsnittet. Stihl 460 C-EM K väger 0,2 kg mer än Husqvarnas 545 FX Autotune men har i övrigt samma prestanda som 545:an. Husqvarnas 545 FX kan även köras med 225-klinga men vi tror att den presterar (och håller) bäst med 200-klinga. Båda har automatisk förgasarjustering (Autotune resp M-Tronic) men här har Stihl en längre erfarenhet med den tekniken. Läs gärna vad som skrivits om dem (och några fler) i de här trådarna på Skogsforum:
Ny röjsåg, Stihl eller Husqvarna?
Husqvarna 545 vs 555 fxt

Har man däremot lite grövre och en del eftersatt röjning (eller förröjning) ska man definitivt upp på en såg som klarar 225 mm klinga och har mer effekt. Då ligger Husqvarnas 555 FX bra till eftersom den har bättre prestanda (+0,4 kW effekt) men har 0,3 kg lägre vikt än Stihl 490 C-EM K. Den största Stihl-sågen (560 C-EM K) har samma effekt som Husqvarna 555 FX men väger 1,3 kilo mer så den känns inte lika intressant. Husqvarnas största såg är en beprövad och driftsäker arbetshäst men den har dock inte Autotune (automatisk förgasarjustering) vilket för vissa kanske kan vara ett skäl att välja någon av Stihls sågar för 225 mm-klinga i stället.

Handtagsvärme?
Både Stihls och Husqvarnas sågar kan fås med handtagsvärme. Skönt att ha om man röjer på vintern men det ger ca 0,2 kg i extra vikt och en tusenlapp extra i pris. Husqvarnamodellerna med värme heter FXT och Stihls sågar C-EM KW.

Priser?
Enligt Husqvarnas och Stihls officiella priser på deras sajter så ligger Stihls sågar högre i pris. (se ovan) än Husqvarnas motsvarande. Det är antagligen något vi kan tillskriva den svaga svenska kronan. Nu finns det ju en stor bredd i prisbilden både på webbshoppar och hos handlare så man kan säkert hitta bra erbjudanden. Just nu (april 2019) så säljer t ex Maskinklippet.se Husqvarna 555FX för 5 596 kr exkl moms och Stihl FS 460 C-EM K för 6 151 kr exkl moms. Sa vi inte att röjsågen är skogsägarens mest lönsamma investering? Röj två hektar själv och din investering i en proffssåg är betald!

Klingtyp och klingstorlek?
Först lite mer om klingstorlek. Större klinga gör det lättare att kapa stammarna när man kommer upp i grövre röjning. Men större klinga ger lite mer vikt och en något “segare” såg. D v s att det tar lite längre tid att varva upp och längre tid att varva ner. En större klinga belastar också kopplingen hårdare. Med det sagt så ska man inte använda större klinga än man behöver. Även om du köper en såg som klarar 225 mm-klinga (när det behövs) så ska du sätta på en 200 mm-klinga om du röjer klenare skog. Sågen blir då rappare och snabbare. Gränsen mellan 200 och 225-klinga går vid kapdiametrar runt 6 cm. Är det klenare klarar man att ta allt med ett snitt även med 200-klingan. Blir det grövre så är det en fördel att ha 225-klingan (och den större sågen).

Olika röjklingor
När vi kommer till själva klingtypen så finns det lite olika modeller att välja på. För samtliga sågar så bör man välja en mejseltandad klinga. D v s en klinga som man kan fila med en rundfil. En vidareutveckling av röjklingorna som gjorts under senare år är den s k Strand-klingan. Den har liksom två nivåer av skärtänder och anses ha bättre skärkapacitet och det kan vi bekräfta efter att ha testat dem. Stihl säljer Strand-klingan under namnet “High Performance” men Strand-klingan kan även köpas i tex webshop eller hos ÅF. Hos Husqvarna heter den här klingan “Nordic”.

1556229849_hva-nordic.png


Värt att satsa på värsting-klingorna!
Både Stihl och Husqvarna har ett standard-sortiment av klingor som Stihl kallar för “Mejseltandad” och Husqvarna kallar för “Maxi”. Dessa klingor ligger runt 140 kr ex moms för en 200 mm klinga enligt Stihls & Husqvarnas sajter (april 2019). 225 mm-klingan kostar en tjuga mer.
Husqvarna har även en “mellankvalité” som de kallar för “Scarlett” och den ligger ytterligare en tjuga högre. Värstingklingorna High-Performance (Stihl), Strands och Nordic (Husqvarna) ligger alla runt 210 kr st (200 mm).

Vi testade en Strandklinga och en Stihl High-Performance mot några standardklingor och det finns en märkbar skillnad i kapkapacitet. Även vid röjning av klenare sly. Vi anser att det är väl värt mellanskillnaden i pris (ca 50 kr) att hålla sig med de bästa skärverktygen.

Filning
Även den vassaste klingan blir slö till slut. Har man tur/skicklighet att hålla sig från stenar, taggtråd och grus så blir klingan “träslö” och behöver en lätt filning med jämna mellanrum. Vid varje tankning om det är lite grövre röjning. Är det klent räcker det med varannan. Använd en rundfil av rätt diameter (framgår av klingans förpackning) tillsammans med en lämplig filmall. Första gångerna kan det vara lite kärvt när man “filar igång” klingan och går från den maskinslipade klingans egg till den rundfilade. Här hjälper mallen bra. När man blir säkrare på att fila fungerar det oftast utmärkt att fila på frihand. Använd handskar så slipper du skära dig på vassa tänder.

1556229849_filmall.png


Skränkning
En sak som är speciell med röjklingor (jämfört med motorsågskedjor) är att klingorna behöver skränkas när man filat ner dem en bit. För detta ändamål finns ett speciellt hjälpmedel: “skränkjärnet” (som ofta finns med som en del av filmallen). Skränkning innebär att tänderna är något vinklade. Varannan uppåt och varannan nedåt om man håller klingan horisontellt. Det här är för att sågspåret ska bli lite bredare än klingtjockleken. Klingan drar då ur spånet bättre och den nyper inte fast. På skränkjärnet finns en liten mall så att man kan se om det behöver skränkas och i så fall att det blir tillräckligt mycket. Skränkningen går till så att man klämmer fast skränkjärnet över en tand åt gången och böjer den försiktigt utåt från klingans horisontalplan. När man är nöjd med resultatet tar man nästa tand (åt andra hållet) tills man kommit runt. Dålig skränkning märks inte så väl om man röjer i klen sly men har man grövre röjning gör det stor skillnad.

Bränsle
Använd samma som till motorsågen. D v s oljeblandad alkylatbensin av lämpligt fabrikat.

Insekter!
Även om man jobbar själv i röjskogen är man sällan ensam. I alla fall inte under den varmare delen av året. Ungskogarna koloniseras av allt från mygg, knott, bromsar, älgflugor och fästingar. Det kan upplevas besvärande för många beroende på hur känslig man är och hur aptitlig man är i blodsugarnas ögon. Ett tips som Fredrik (som fästingarna gillar) lärt mig är att spraya Mygga på kläderna. Det verkar fungera avskräckande mot fästingar. Mygg och knott biter sällan när man röjer för fullt men de blir desto värre när man sätter sig och fikar/vilar. Myggolja, spray eller mygghatt kan lindra. Annars är det bara att börja längta efter vintern igen!

Har du fler utrustningstips som underlättar röjningsjobbet?


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 26 apr 2019, 14:24, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

isteskog  
#563724 Husqvarna 555 (nästa blir med handtagsvärme!!) Strandklinga 200 och filmallen som på bilden så klarar du alla slags röjningar utom grova underväxtröjningar och grova konfliktbestånd. Där är 225 attt föredra. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

rejser  
#563731 Älskar min strandklinga, trodde verkligen inte att det skulle vara så märkbar skillnad. Kör 225 storlek på en Jonsered 2245, funkar kanon.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

r93  
#563746 Allt blir roligare med bra grejer, spelar ingen roll vad det gäller.

Skaffade sthils nya sele i höstas och är mycket nöjd, den enda besvikelsen är represtanten från sthil som inte visste hur selen skulle ställas in, ”nja det är tycke och smak, finns inget rätt eller fel”

Är ett dåligt svar tycker jag.

Handtagsvärme är ett måste enligt mig, röjer man när det är blött så är det guld att ha torra händer.

Likaså kläder, ombyte smäller högt tycker jag, man blir som en ny människa med torra rena kläder mot kroppen.

Hellre tre rena bomulls t-shirts med i väskan än ett dyrt superunderställ som man ska gå med hela dagen.

Bra jobbat och kul intiativ!!!

Synd bara att löneslavandet tar så mycket tid från skogen..........

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Avslutat-02  
#563749 Super underställ?

Nä tack jag använder vanliga flanellskjortor.

Va är det för handlare som inte kan ergonomi.

Nä, använd vanliga kläder, och häng av jackan efter en stund...

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

bgl  
#563755 Val av plagg på överkroppen känns igen fullt ut från liknande debatt för sommarfjällvandring.
Redan på 1960-talet när de första syntetunderplaggen kom blev skillnaden uppenbar men än i dag lever bomullskläder kvar hos många.
Den förklaring jag fick på en färdledarkurs 1971 stämmer fortfarande. Bomull måste bli genomblöt för att börja kyla huden under, anpassade syntetplagg börjar kyla från första svettdroppen!
Är det riktigt varmt kan man börja arbetspasset med en genomblöt bomullsskjorta, det fungerar lång stund men sen blir den i stället ett våtvarmt omslag.
Däremot en undring varför allt tal om underställ och klädlager utanpå?
Ett välvalt syntetplagg, helst med polypropylene på insidan fungerar som enda plagg på överkroppen från redan ett par plusgrader, möjligen en tunn tröja 5 min först.
Bästa sommarplagget här är samma som bygggubbar helst använder är HH modell Esbjerg (jag har inte betalt för att skriva detta)

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Avslutat-02  
#563757 Murarskjortor är väldigt sköna att röja i...

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

r93  
#563771
vinterrojarn skrev:Va är det för handlare som inte kan ergonomi
...


Värre än så, det var en från sthil som skulle sälja in stihlgrejer på en ”skogskväll” i min lokala butik, det var alltså inte butikspersonalen som inte kunde/brydde sig......

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Avslutat-02  
#563775 :-o :surp: vilket tok, att inte kunna sina egna produkter.

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563791 Tycker denna lista tar upp vilken utrustning man skall ha vid röjning väl, tycker det med varselkläder bör förtydligas i första inlägget

https://sakerskog.se/wp-content/uploads ... oschyr.pdf

14 § Den som arbetar med en röjsåg ska använda följande personliga
skyddsutrustning:
1. hörselskydd,
9
AFS 2012:1
2. ögonskydd,
3. skyddshjälm om röjningsstammarna är högre än två meter,
4. arbetshandskar,
5. skyddskängor eller skyddsstövlar med sågskydd och
6. varselkläder på överkroppen.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

röjjare  
#563810 Bra byxor av "röjmodell" har dubbla lager tyg fram på smalbenen och öppningsbara ventilationsluckor bak.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Zetor 25  
#563828 Stihl x-climb är de enda byxorna jag haft som håller mer än en säsong. Krokar, ventilationsluckor och stretch. Dyra men värda priset.

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564095 Angående klingor så tycker jag att Maxi är riktigt bra, man kan fila den med rundfil men med flatfil blir det bättre. Den skär snabbt.
Scarlett är inte lika aggressiv. Skillnaden på skäret är inte stor mot maxi men skillnaden i hur den skär är tydlig, kanske pga att den har fler tänder?
Strandklingan är dock bäst, skär snabbt och är lätt att fila.

Jag filade vid varje tankning, några snabba drag räcker. Brukade hålla ca 10° vinkel.
Vid stensågning bytte jag klinga. Man kan fixa stensågade klingor under lågsäsong.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Avslutat-02  
#564113 Ja gör likadant, byter i skogen och filar upp dem hemma oftast under helgerna.

Jag använder också Maxi, rundfilen och flatfil på tandryggen. Strandklingan är överlägsen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564121
vinterrojarn skrev:Ja gör likadant, byter i skogen och filar upp dem hemma oftast under helgerna.

Jag använder också Maxi, rundfilen och flatfil på tandryggen. Strandklingan är överlägsen.


Jag har alltså filat maxiklingan med flatfil, inte rundfil :shock:
Det var nån på det här forumet som gjorde det och jag tänkte att jag måste ju prova, han använde en flatfil med tänder på sidorna men nån sån hittade jag inte så jag tog min trekantiga fil och provade, det blir ju ungefär samma sak. Det skär riktigt bra!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).