Skogsröjning

Röjning del 3 – var ska jag börja?

13 inlägg 7719 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning del 3 – var ska jag börja?

Torbjörn Johnsen  
#563704 Den här tråden ingår som en hel serie trådar om röjning. Här hittar du de andra trådarna:

Röjning del 1 - Dags att skapa framtidens skogar - Ut och röj människa! (starttråd)
Röjning del 2 - Varför ska man röja?
Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?
Röjning del 5 – Vad behöver jag för utrustning?
Röjning del 6 - Hur ska jag jobba?
Röjning del 7 - Vad ska jag röja bort?
Röjning del 8 - Hur lång tid tar det att röja?

Det finns som bekant många sätt att “flå en katt” och det gäller säkert i vilken ordning man ska röja sina skogsbestånd också. Våra råd baseras på våra egna erfarenheter men vi tar ödmjukt emot era tips och synpunkter på hur man kan göra. Vårt utgångsläge är att det gäller att få ner tröskeln för att komma igång. Så vi säger:

Börja med det enklaste!
Ge dig inte in i de grövsta och mest eftersatta röjningarna direkt när du börjar röja. Det är ett svårt och krävande arbete som tar tid och det är då lätt att man kroknar och ger upp. “Det förslår ändå inte…” Nej, börja med de lättaste röjningarna! Lätta slyröjningar där det finns en bra plantering som man kan röja fram. Generellt sett så är det lättare att röja ju lägre höjden är i beståndet.

1556226271_enkel-röjning.jpg


Viktigt att se resultatet!
I en lätt röjning kommer man igång och lär sig att jobba med röjsågen. Man får successivt upp både röjteknik och kondition. Och det viktigaste av allt: jobbet är roligt och man ser ett resultat! Även en otränad röjare klarar av att röja ett halvt hektar om dagen i en fin röjning och det är en stor yta att titta tillbaka på när man nöjd men sliten går hem från skogen.

Genom att börja med lättare röjning så betar man av större ytor och det är som sagt mentalt uppbyggande. Röj igenom de röjningar du kan göra i bestånd som är i “rätt ålder”. När du sedan har röjt ett tag och börjar få bättre koll på arbetsmetod och fällriktning (och fått upp konditionen) kan du ge dig på lite högre, äldre och mer krävande röjningsobjekt.

Röj det enkla själv - lej bort det svåra
En annan sak med att börja i den här ordningen är att du får en bättre uppfattning om hur mycket du hinner på en säsong utifrån den tid du kan ägna åt röjningen. Då ser du också om det är realistiskt att hinna med allt som behöver röjas på din fastighet eller om du ska försöka hyra in någon som kan ta en del av röjningen. Lej i så fall bort den svåraste och mest eftersatta röjningen så att den blir gjord och gör “smörjobben” själv. Kommer du ikapp med röjningen så blir det bara smörjobb kvar och då kanske du själv hinner. Vi skulle faktiskt vilja sträcka oss så långt som att säga “lej hellre bort planteringen och röj istället om du inte hinner båda”. Då får du full koll på hur du danar din växande skog.

Vilka bestånd?
På bra granmarker i södra halvan av Sverige tar det 5-6 år efter planteringen innan det börjar bli dags att röja sly för första gången. Längre upp i landet ytterligare några år. Ibland håller viltet efter lövet så mycket att det kan ta betydligt längre tid innan det behöver röjas.

Om granarna har topparna fria och är i jämnhöjd med lövet kan du vänta ett år till. Om granarna däremot börjar bli trängda och överskärmade av löv som är högre är det dags att röja.

När det gäller tall (både planterad och självföryngrad) så är den känsligare än granen för konkurrens av löv. Röj bort löv tidigt i tallföryngringarna, så fort lövet kommer förbi tallen i höjd och passa då på att även röja bort fula, förväxande tallar, s k “vargar”. Har du rena björk-, al- eller aspbestånd så kan lövet få trängas ett tag tills träden blir 4-5 meter höga innan första röjningen men sedan gäller det att ge plats åt utrymmeskrävande lövträdslag. (Vi går inte in på bok- eller ekbestånd här. De kräver sin egen skötselkunskap.)

Ta hjälp av skogsbruksplanen
Har du en skogsbruksplan så ger den en bra indikation om vilka bestånd som har röjningsbehov men titta på bestånden i fält för att avgöra hur röjningsbehovet ser ut i praktiken. Om planen har några år på nacken kan det finnas nya planteringar som redan har röjningsbehov men som står som kalmark i skogsbruksplanen.

En annan sak som påverkar vilka bestånd man ska röja är när på året man röjer. Läs mer om det i Röjning del 4 – När (på året) kan jag röja?

1556226124_eftersatt.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 26 apr 2019, 14:23, redigerad totalt 6 gånger.

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Avslutat-02  
#563707 Det är ju de röjningarna som är roliga, täta och svårfällda, konflikter överallt.
Visst tar lite tid, men får man bara lucka åt två håll så är det snart färdigt..

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Torbjörn Johnsen  
#563715
vinterrojarn skrev:Det är ju de röjningarna som är roliga, täta och svårfällda, konflikter överallt.
Visst tar lite tid, men får man bara lucka åt två håll så är det snart färdigt..

:-bd


Ja, man kan väl säga att de är roliga när man behärskar tekniken. :d
Men vi rekommenderar den som tar sina första steg i röjskogen att starta med enkel röjning. Allt eftersom man får snits på röjtekniken kan man ge sig på svårare och svårare röjningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Avslutat-02  
#563718 Så är det, men för egen del som röjt i över 20 år så är första röjning i barr, dvs en meters björk och tändstickor till stammar tråkigt, då är konfliktbestånd mycket roligare.


Om man är ovan då kan jag ge tipset att röja fyrkanter, dela upp räkningen på små fyrkanter, kanske 10 gånger 10 meter och träna där inne på att fälla ut i det röjda.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

jannee  
#563720 Har man fått till "besvärliga" röjningar har man egentligen bara sig själv att skylla - man har vaknat upp för sent.
Helt annorlunda är det självfallet om man köpte till ett oröjt sådant skifte.
Huvudregeln måste väl ändå vara att satsa på det som växt bäst oberoende trädslag, bara ned med att skiten (det undertryckta) även vad det månde vara. Går man efter den principen blir t.o.m "besvärliga" röjningar inte så svåra.
Vi människor fungerar (oftast) som så att vi är något väl sparsamma, kan vara en fördel i eftersatta röjningar och då är det bara till at komma tillbaka efter några år, lagom när det tidigare röjda riset förmultnat.
Själv vill jag röja i stråk, (oberoende markens lutning) lagom långa, att efter ett stråk (eller två) är man tillbaka där bränslet finns.
Man behöver inte köra soppatorsk utan bättre tanka lite för tidigt än att slippa gå tillbaka i det röjda eller oröjda - skit samma, bara besvärligt :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

isteskog  
#563722 Gör som Jannee jag! Röjer så jag kommer tillbaka till bränslet efter ca 1-1,5 timme. Man måste ju vila också när man börjar bli gammal .... 😉

Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Ldsaren  
#563725 Jag tänkt o sistaröja självföryngrad tall här hemma
Man kan väl spara vargar där inget annat finns nu ,luckor ?

Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

isteskog  
#563727 Bättre en varg i luckan än inget!

Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Avslutat-02  
#563730 Nja, jag skulle hellre såga bort vargen och vänta på lövsly.



Men å andra sidan så här ser det ut där jag röjer..

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Anton Holmström  
#563738 Jag brukar råda ovana röjare att fokusera på förröjning om sådan ska göras, och ta in ett proffs till ungskogsröjningarna. Får de sedan tid över så ska de fokusera på ungsskogsröjningen som det är tid att göra, inte det eftersatta.

Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Avslutat-02  
#563739 Det som är eftersatt är eftersatt, där lägger man energi när tid finns.

Att ta tid och energi från nyare röjningar är bara dumt,för då blir man efter där istället.

Sedan att alla inte lejer, ja men lej bort det som är lätt och stort.
Koncentrera er på de små fläckarna, och det som tar lite längre tid...

Avatar Fallback

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Ldsaren  
#563783 Det finns ju god massaved i vargen , vet inte krokig björk är bättre, bara vänta ut.

Användarvisningsbild

Re: Röjning del 3 – var ska jag börja?

Erre  
#563974 Jag fick panik för 9 år sen och hoppade direkt ut i det värsta som fanns. Kändes som att det vettigaste var att börja där det var som värst.
1556388760_screenshot_20190427-200944.png

1556388757_screenshot_20190427-200824.png

Några år efter detta så läste jag här på Sfo att det var bättre att hänga med där man var ute i rätt tid. För att slippa få mer eftersatt röjning.
Så jag började med plantröjning istället. Helt magiskt vad mycket mer areal man hann på en dag. Och på 2 år så var jag ifatt med plantröjningen och kunde återgå till eftersatt "djungelröjning"
Och jag är fortfarande lite förbluffad av hur vettigt man faktiskt kan få till ett eftersatt bestånd bara man börjar och tragglar på.
Hur jäkligt det än ser ut innan så blir det ofta bra efter en hård röjning. Men man får stanna upp och klura mer på stamval än i plantröjningen.

Som svärfar sa när han var ute en gång och kollade hur det gick för mig
"Det blir nog skog av det här med"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).