Motorsåg och handhållet

Raps olja i motorsågen

202 inlägg 66514 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

axwell  
#563648
BjörnS skrev:Förra hösten började jag att rengöra sågen men blev störd så att den låg kvar med demonterad svärd. Efter några veckor upptäckte jag att någon annan hade gjort jobbet. Och det var råttorna :-)


Vilka fantastiska djur, ännu mer tekniska än mössen i Askungen.
Hade dom egen kombinyckel ? :mrgreen: =))

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

BjörnS  
#563699 Ingen aning om de hade med egna kombinycklar. De kom iallafall inte till användning då det är vertygslös kedjespänning på sågen. :-)

Kåpan låg bredvid sågen och var alldeles rent. Första tanken när jag såg all mössskit var att nu blir det ännu otrevligare att rengöra sågen. Men de hade ätit up hela öljetränkta spånet. Det var bara att montera svärd och börja jobba.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

sveakatten  
#565205
Mange skrev:Vatten är bra. Kombination med olja är det bra, det absorberar värme och flyger av fort.
Oljor som kladdar fast åker inte bort och tar då ingen värme med sig.

Oljan ska rinna i botten av svärdet, ta sig igenom kedjan och åka bort. Smörja när den är där, absorbera värme den tar med sig när den flyger av.
Finns ingen anledning o snåla med lite oljeflöde, blir bara dyrt i längden.

Jag som trodde att ju mera oljefilm som är kvar där man sågar ju bättre är det för både kedja och svärd.
Alltså en olja som håller sig kvar runt svärdet.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

Ent  
#565212
BjörnS skrev:Ingen aning om de hade med egna kombinycklar. De kom iallafall inte till användning då det är vertygslös kedjespänning på sågen. :-)

Kåpan låg bredvid sågen och var alldeles rent. Första tanken när jag såg all mössskit var att nu blir det ännu otrevligare att rengöra sågen. Men de hade ätit up hela öljetränkta spånet. Det var bara att montera svärd och börja jobba.


When the shit hits the fan... :lol: Skämt åsido, passa er för sorkfebern! Det är som ni säkert vet ett virus som bla finns i avföring så när man hanterar ved där de små liven huserat, eller sopar upp gnagarskit eller annars inandas viruskontaminerat damm så kan man smittas. Det kan slå ut njurar och leda till alla möjliga hemskheter. Enligt viss vetenskap blir man immun efteråt, men virus kan ju mutera så det är nog inte livslångt det heller.

Jag drabbades förhållandevis lindrigt för 10-12 år sedan men jag var skruttig länge efteråt. Jag vet inte om det var 'sorken' eller att det sammanföll med ålder och stillasittande lönearbete, men jag upplevde att alla leder blev mer ömtåliga efteråt. Har aldrig blivit 100 återställd faktiskt, men det kan ju som sagt ha normala orsaker.

Finns annars de som påstår att man kan 'träna' i en sorts lokaler som kallas gym..? Där håller de visst på och tomlyfter tunga saker utan producera nåt annat än egen svett!!? Inte ens vedträn lyfter de! Jag vet inte om detta är sant, men ingen rök utan eld...

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Björn T  
#566503
sveakatten skrev:
Mange skrev:Vatten är bra. Kombination med olja är det bra, det absorberar värme och flyger av fort.
Oljor som kladdar fast åker inte bort och tar då ingen värme med sig.

Oljan ska rinna i botten av svärdet, ta sig igenom kedjan och åka bort. Smörja när den är där, absorbera värme den tar med sig när den flyger av.
Finns ingen anledning o snåla med lite oljeflöde, blir bara dyrt i längden.


Jag som trodde att ju mera oljefilm som är kvar där man sågar ju bättre är det för både kedja och svärd.
Alltså en olja som håller sig kvar runt svärdet.[/

Efter Manges resonemang kan man ju börja undra varför många skördare har gått över till fett smörjning av kjedjan.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

JensSkoog  
#566509
Björn T skrev:[
Jag som trodde att ju mera oljefilm som är kvar där man sågar ju bättre är det för både kedja och svärd.
Alltså en olja som håller sig kvar runt svärdet.[/

Efter Manges resonemang kan man ju börja undra varför många skördare har gått över till fett smörjning av kjedjan.

Det skiljer ju mycket mellan en skördare och en motorsåg,
Svärdet på en skördare har knappast behov för att skicka bort
värme, eftersom det bara kapar i korta periodar.
En motorsågskedna snurrar ju nästan hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Raps olja i motorsågen

sveakatten  
#566510 Logosol skriver så här om sin olja till kedjesågverken.

"Smörjmedel du kan lita på!

Med rätt smörjmedel på rätt plats blir underhållet lättare och din Logosol-maskin fungerar bättre. Våra utvalda blandningar ger längre hållbarhet på skärutrustningen när du sågar. Dessutom minskas friktion och slitage på rörliga delar, plastdetaljer och glidytor.

Kedjeolja Logosols egen blandning av kedjeolja med extra stor vidhäftning. Oljan hänger med runt svärdet betydligt bättre än alla andra oljor vi provat!"
Om det är rätt eller fel vet jag ju inte, men det sliter väldigt fort på svärdet om man har för dålig olja.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566520 Ni behöver inte ta mig på orden, det har ingen nåt för. Bättre o prova själv.
Jag och de flesta kunder kör hushållsraps nu.
Sågen, skärutrustning och jag mår fint av det.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

totte  
#566521 Varje tillverkare tenderar alltid att framhålla sitt eget märkes förträfflighet. Det är ju knappast så att Logosol gör sin egen olja.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#566536
sveakatten skrev:Logosol skriver så här om sin olja till kedjesågverken.

"Smörjmedel du kan lita på!

Med rätt smörjmedel på rätt plats blir underhållet lättare och din Logosol-maskin fungerar bättre. Våra utvalda blandningar ger längre hållbarhet på skärutrustningen när du sågar. Dessutom minskas friktion och slitage på rörliga delar, plastdetaljer och glidytor.

Kedjeolja Logosols egen blandning av kedjeolja med extra stor vidhäftning. Oljan hänger med runt svärdet betydligt bättre än alla andra oljor vi provat!"
Om det är rätt eller fel vet jag ju inte, men det sliter väldigt fort på svärdet om man har för dålig olja.
. Självklart vill man ha en kedjeolja med så god vidhäftningsförmåga som möjligt, är det riktigt varmt ute så gäller det att ställa upp pumpen på max om man kör rapsolja då rapsen annars riskerar att smörja för dåligt.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

totte  
#566548 Fixade länken som fått en bunt punkter på slutet.

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

JensSkoog  
#566555
totte skrev:Fixade länken som fått en bunt punkter på slutet.

Tack "totte" :-bd

Mycket intressant läsning!
Tänkte först att jag inte kom in eftersom jag har adress Norge. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

anersimyra  
#566608
totte skrev:Fixade länken som fått en bunt punkter på slutet.

Tackar för det, Totte.. :-bd för övrigt tycker jag att den uppgivna förbrukningen om 20 liter kedjeolja per vecka på en skördare som går dygnet runt låter väldigt lågt. Jag hade inte reagerat om den uppgivna förbrukningen gällt per dag .. :o

Användarvisningsbild

Re: Raps olja i motorsågen

Björn T  
#566619
JensSkoog skrev:
Björn T skrev:[
Jag som trodde att ju mera oljefilm som är kvar där man sågar ju bättre är det för både kedja och svärd.
Alltså en olja som håller sig kvar runt svärdet.[/

Efter Manges resonemang kan man ju börja undra varför många skördare har gått över till fett smörjning av kjedjan.

Det skiljer ju mycket mellan en skördare och en motorsåg,
Svärdet på en skördare har knappast behov för att skicka bort
värme, eftersom det bara kapar i korta periodar.
En motorsågskedna snurrar ju nästan hela tiden.
hänger du med med 361 och raps olja

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).