Skogsbarometern

Virkespriser 2019

44 inlägg 32882 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Vad tror du om virkespriserna generellt under 2019, välj i omröstningen här nedan vad du tycker

3
2%
6
4%
22
14%
94
63%
24
16%
Användarvisningsbild

Virkespriser 2019

Fredrik Reuter  
#549163 Nu är det dags att vi medlemmar på Skogsforum siar om hur virkespriset kommer utvecklas under 2019. Här nedan finns en omröstning som vi gärna vill att du deltar i - det blir Skogsforums barometer för virkespriset 2019.

Virkespriser är en viktig marknadsparameter för främst skogsägare men också för hela skogsbruket och skogsindustrin samt för samhället i stort. Idag är alltså virkespriset stommen för skogsägarens verksamhet och affärsmodell och därigenom en viktig parameter att hålla koll på och diskutera om.

Så, förutom att ge din röst här nedan så är du välkommen att skriva vad du tror om virkespriset generellt här i tråden.

Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Matti90  
#549178 Vet inte hur ni har det i Sverige men åtminstone i Finland har vi ett kraftigt överskott på granstock och till viss del tallstock. Massaved finns de stor avsättning för.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Torbjörn Johnsen  
#549182 Det är nog tyvärr ganska likt här i Sverige. Ingen brist på timmer av varken gran eller tall men inget direkt överskott på massaved. Speciellt inte löv (björk). Några har börjat sänka timmerpriset
Södra sänker timmerpriset jan 2019

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

bgl  
#549183 Jo, tallmassaved bör det bli gott om!

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Matti90  
#549282 Då kann man tänka sig att priset på timmer går ner. Sen hur det blir med massan är svårt att spå men tillräckligt stor brist bör priset stiga

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Bosse1  
#549368 "Jag diskuterar inte gärna priset på vår råvara offentligt"

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/ ... esimporten.
Är svenska skogsägare lite blyga eller "det gör det samma för jag har ju mitt riktiga jobb".
Publicerad 20.08.2018

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Torbjörn Johnsen  
#549381 Birgitta Sennerdal skriver om trävarumarknaden på sin blogg idag. Inkl en intervju med Holmens sågverkschef Johan Padel:

– Det är väldigt spännande och en viss osäkerhet. Priserna på lägre kvaliteteter har gått ner, men det har inte hänt så mycket med det bättre sortimentet, säger Johan Padel.

Överlag ser han positivt på 2019 och tycker att prisnedgångarna mest handlar om justeringar. Han konstaterar dock att det finns flera saker som man kan oroa sig för:

– Brexit och den svenska byggmarknaden och att det är trögare ute i världen och på väg att bromsa upp.


Här kan ni läsa hela texten:
http://birgittasennerdal.se

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

surjämten  
#563646 Har precis läst det senaste numret av den obundna tidningen Skogen.

En småländsk skogsägare, Jan Robertsson berättar där om timmerpriser mellan 750 o 850 kronor.
Längre fram i tidningen uttalar sig en John Widegren från Ödeshög om hur nöjd han är när "man kan sälja granmassaved för nästan 500 kronor."

När jag pratar priser med virkesköpare o skogsägare i mellannorrland är det stor skillnad.
Gärna synpunkter på detta kanske främst från er som finns mellan Dalälven o Norrbotten.

Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2019

Nyborg  
#563651 Hade enligt mätbeskedet ca 17-18 kubikmeter i väntan med granmassa, vilket jag också hade uppskattat det till ungefär. Södra betalar 360 kronor/kubik. Fub var endast 54%, vilket gjorde att jag kom under tiokubiksgränsen! Ska det vara så låg omräkning faktor på gran? Hur låg är den då på aspmassaveden som de inte hämtat än? Bättre att sälja det som ved i stället! 😢 👎 🌲

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

axwell  
#563690
Nyborg skrev:Ska det vara så låg omräkning faktor på gran? Hur låg är den då på aspmassaveden som de inte hämtat än? Bättre att sälja det som ved i stället! 😢


SCA vill bara betala 310 kr/fub inkl premien för rensorterad björk.

Sålde i stället " Bil + Släp" till en vedhandlare, resten går till privatpersoner och min egen förbrukning.

Och jag som trodde att marknaden behövde lövmassa av björk.

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Avslutat-02  
#563693 Det gör den, sen om den verkligen vill betala är ju en annan fråga.....

Bra gjort.
Plånboken går först ibland....

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

surjämten  
#571138 Hej alla norrländska skogsägare o andra som funderar på att sälja råvara.
Satt i går o städade i gamla pärmar.
Från min senaste slutavverkning 2011-2012 i Strömsunds kommun noterades
Talltimmer 620 kr/fub
Grantimmer 595 kr/fub
Barrmassa 380 kr/fub
Avverkningskostnad 76 kr
Det betyder ca 100 kr mera då än nu.
Så är det tydligen i alla områden norr om Dalälven?
Vad är det som har hänt?
Är det så enkelt att virkesköparkartellen bara har bestämt sig för att tjäna ytterligare på inköpen?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

jannee  
#582766 Virkespriset på gran 18+ har verkligen gått ned.
750 kr fuben är vad som idag erbjuds.
Någon som blivit erbjuden ett bättre pris eller måste man vara nöjd?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

Alvarsson  
#582801 Vad fick du som mest?

Avatar Fallback

Re: Virkespriser 2019

surjämten  
#582803 750 kr fuben
Inga norrlänningar som har synpunkter på detta?
Hur mycket skiljer det mellan Norra o Södra Sverige?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).