Motorsåg och handhållet

254xpg

108 inlägg 10533 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563480 Funderar, om sågen är otät mot vevhuset, skulle inte det göra att den pumpar bensin sämre?
Om det är en liten läcka där, skulle det påverka något annat?

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563482 Om den är otät där så får du tjuvluft och samma problem som vid att packboxarna vore dåliga....

Helt rätt

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563484 Men skulle det påverka gången? Den går ju bra bara jag får i gång den.

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563486 Om den är otät då påverkar det gången.

Lika så packboxarna.

Har du kollat tändspolen?

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563491 Hur gör jag det?

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563493 Ta av start kåpan och kolla hur spolen ser ut, ibland när det är mycket skit runtomkring så kan det ge problem.....

Och gnistan kan bli sämre eller avta....

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563494 Har du bytt stiftet?

Va kör du på för bränsle?

Jag tycker det låter, som det är förgasar sidan eller tankavluftningen....

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563572 Gjorde rent sågen i fjol helt när jag bytte tätningar,slangen,stift,och membran.
Funkade inte riktigt bra. Kollade tankluftningen, blev ingen skillnad,limmade alla skarvar mellan förgasare och cylinder, blev bättre (ganska mycket bättre).
Bytte till förgasaren jag köpte av forumist, fick till att den blev lite lättare att starta, pga flärpen till gasen.
Bytte tändkabel, ingen skillnad.
Funderar fortfarande om den läcker mellan halvorna, hur skulle det påverka gången?
Kan ju inte bli som tätningarna, eftersom det i så fall är en konstant läcka.

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563580 Den skulle bete sig ungefär som det beskrivs, men sen om det är otät eller inte,,,, det ser man bäst med sågen hos sig.

Men i och med att den blev bättre när du tätade, så tror jag att felet ligger där.....

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563588 Jag skulle byta alla packningar och packboxarna.... Även packningen i vevhuset....

Tur du tycker om sågen, för snart har du total renoverat sågen...... :-bd

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563604 Hur bökigt är det att klyva den?
Tagit bort allt in till packboxarna.
Sitter lagren hårt på veven?

   TS
Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563605 Kan den göra, behöver använda avdragare helst.

Användarvisningsbild

Re: 254xpg

totte  
#563607 Om man inte skall byta lager så drar man förstås inte av dom från vevaxeln. När man delar sågen så värmer man först ena vevhushalvan med t ex varmluftspistol så släpper lagret ur sätet och om det behövs upprepar man på andra sidan. Räcker oftast med att värma bara såpass att man behöver en handske för att ta i metallen, max så att vatten fräser.

Avatar Fallback

Re: 254xpg

Avslutat-02  
#563608 När man ändå håller på, byt lager och alla packningar i hela sågen. Va är det värsta som kan hända? Att man får en total renoverad såg? Ja men då håller den i många år till.
:-bd

Avatar Fallback

Re: 254xpg

sveakatten  
#563902 Gick bra att värma lite, få se om det blir någon såg av detta.
1556367449_20190427_140817.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).