Socialt (mer om oss)

Fadäser (hur dum får man bli?)

2587 inlägg 685730 visningar 130 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JohannesG  
#563398
JensSkoog skrev:
Pan skrev:
vinterrojarn skrev:Om en arbetslust kommer över dig, sätt dig då ner tills anfallet gått över... =))


"Kom arbeidslyst og treng deg på. Her skal du motstand finne!" - Nån som vet vilken film? 🙂 (Det är en norsk film, kan jag avslöja. :grin: )

Är inte det från "Il tempo gigante"???

Il Tempo Gigante var bilen i filmen, men inte filmens titel. :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Samlarn  
#563410 Vilken fantastisk film :-bd

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Pan  
#563423 Flåklypa Grand Prix är helt korrekt! En jättefin film, något av det bästa som vårt kära grannland har fått fram. 👍

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#563426 Ja, förutom champagnebrus då, väldigt gott med lite ren sprit.....

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JörgenO  
#563457
Samlarn skrev:Vilken fantastisk film :-bd


Håller med, det var allt för länge sedan jag såg den.
I helgen såg jag en trailer för en del 2 (iTunes), något jag helt missat. Verkar som den kom förra året.

https://www.youtube.com/watch?v=n8Z6dm06h2k

Tyvärr såg jag inte skymten av Il Tempo Gigante :|

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

johan eriksson  
#563930 Får bidraga med min dumhet idag.
Skulle sätta igång vattenpumpen vi har för bevattning med sjövatten idag. Pumpen har stått inne i värmen hela vintern som vanligt, så det brukar inte vara några större problem. Pumpen monterad och slangen i sjön, fyller upp pumphuset med vatten och startar pumpen. Pumpar på så fint och ser att det kommer vatten i kranarna uppe vid huset, går upp och stänger dom när vattnet blivit skapligt rent precis som jag brukar. Väl nere i brygghuset igen så hör jag att pumpen inte stannar och att tryckmätaren inte rör sig. Nåväl, drar ur sladden och går upp till huset för att släppa på trycket. Öppnar kranen ett halvvarv och går tillbaka. Börjar släppa på pluggen på toppen av pumpen för att tömma pumphuset, kommer lite vatten när jag börjar skruva på pluggen, sen börjar det roliga. Med pluggen i handen så blev det en vattenkaskad utan like, kranen vid huset hade lyckats täppa sig så det var nog över 5 kilos tryck i pumpautomaten. :d :d vattenstrålen i taket varade nog en halvminut medans jag stod som ett fån och blev lite småblöt =))
Nåväl, nu går pumpen och både presostat och manometer är rengjorda och funkar igen. Själv sitter jag inne nu med en grogg och småflinar åt hur korkad man kan bli. :mrgreen:


Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#563955 I dag skulle jag för första gången på flera år fånga upp träddelar vid klätterfällning, faktum var att jag skulle fånga upp drygt två tredjedelar av stammen för att rädda ett staket. Jag klättrar upp och riggar taljan på plats, sågar riktskär, trär repet genom taljan och surrar i stammen, sågar ett fällskär och lämnar mycket brytmån. Jag klättrar ner och fäster upp ett dragrep med fällsaxen. Hur är det där tänkt att fungera, hör jag plötsligt kamraten fråga. Jag förklarar funktionen, startar vinschen och fäller toppdelen. Tämligen förvånad ser jag gunnebostängslet anta formen av ett dragspel.. :surp: jag inser tämligen omgående att taljan var anbringad i toppdelen och fångrepet fastsatt i högstubben.. :shock: :lol: Ja, jag undrade hur det där var tänkt att fungera, säger åter kamraten. Men varför sa du inget, sa jag. Jag tänkte att det är bäst att hålla käften då jag litade på att du vet vad du håller på med, sa kamraten.. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#563956 Gravöl på dig, skål i ☀️.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#563962
johan eriksson skrev:Själv sitter jag inne nu med en grogg och småflinar åt hur korkad man kan bli.


Ja det krävs om man blivit blöt på utsidan att det kompenseras genom att väta insidan, annars kan höljet slå sig. :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

totte  
#563963
anersimyra skrev:ag litade på att du vet vad du håller på med, sa kamraten


Var rädd om en sån kamrat :-bd :lol: :lol: :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

JensSkoog  
#564032 Är väl glädjeämne, men det hör ju till fadesen från sist helg då jag körde utan oljelock på motoren.
Fixade det med en trasa och ett lock, men det var ju bara i nöden.
Senn var jag på två bilskrotningar och sökte nytt, men hittade inte.
Idag kröp jag under bilen, och blev lite förvånad när jag hittade locket.

Det låg uppå bukplåten och hade åkt med till Alingsås och tillbaka igen. :-o

Nu är det där det ska vara :-bd

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Avslutat-02  
#564036 Matjord i fickorna Jens, matjord... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

anersimyra  
#564040
totte skrev:
anersimyra skrev:ag litade på att du vet vad du håller på med, sa kamraten


Var rädd om en sån kamrat :-bd :lol: :lol: :lol:

Självklart är jag det.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

T Landström  
#564046 Inte så mycket fadäs...mer klumpighet [emoji23]
Jag och farsan skulle börja köra ut virket jag huggit i vinter...
När vi skulle lasta första stocken på andra lasset...ett stort as...5,5 meter lång och 50cm i rot och 40cm i topp.
Vi har ju en vajerkran som börjar bli sliten i lamellerna och jag skulle hjälpa till och lyfta lite i toppen... Slinter med kroken, ramlar baklänges och får toppen på foten... Den va tungt...och ett tag trodde jag att jag skulle bli kvar i skogen [emoji28]

Avatar Fallback

Re: Fadäser (hur dum får man bli?)

Blivande snickare  
#564062 Tur det inte var skallen som blev under 😱

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).