Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490530 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#562856
getost91 skrev:Efter oljebyte i motorn på 6350 kommer felkod f321 upp på displayen.
Någon som har koll? Fredagskväll som vanligt och ingen instruktionsbok.. :x


En hel del koder står med i instruktionsboken.Har du inte boken så hittar du den på Valtra.se

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#563263 Hej på er, vi har precis köpt en 6400 men det var ingen radio eller högtalare installerade. När jag kollar i hålet där radion ska sitta hittar jag inga framdragna kablar, är det någon som vet om valtra drog med kablar på alla maskiner?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#563280 Jag hade kablar till radion på min 6200, men inga högtalare eller antenn. Nu i efterhand kan jag konstatera att det var överkurs att montera för nu för tiden är det radion i hörlurarna som gäller. Radion i traktorn har nog inte varit påvriden senaste 5 åren.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#563282 Var någonstans låg dessa kablar?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563323 Fördragna kablar borde ligga bakom radiohålet.
Sen på de äldsta sitter väl högtalarna fram medan de lite nyare har filter för återcirkulationen av luft där o högtalarna bak

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#563350 Lyft av taket så ser du vad som finns och får en bra arbetsställning. Det kan vara bra med en runda med dammsugaren där också.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#564052
gnisten83 skrev:Fördragna kablar borde ligga bakom radiohålet.
Sen på de äldsta sitter väl högtalarna fram medan de lite nyare har filter för återcirkulationen av luft där o högtalarna bak

Nej högtalarna sitter bak, men radion sitter fram. Jag har en kassettdeckshistoria där. Knappt någonsin vridit på radion ens. Peltor WS Alert XPI...

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#565847 Hej, behöver lite hjälp info från er valmet/ Valtra kunniga. Jag håller på att demonterar hydralarmarna på vår 6400. Jag har plockat bort den lilla aluminium skyddskåpan, och där inne sitter en ”sprint” som håller fast armarna. I denna sprint går det in en kabel, både på höger och vänster sida. Antar att den är till för nivåregleringen.
Men hur gör jag nu? Räcker det att skruva bort ”hästskon” som håller sprinten och dra ur sprinten. Eller måste jag lossa kabeln?
Sen tänker jag att en sån här sprint gärna rostat fast lite, några tips för att få den att släppa?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#565866 Det är nog bara att dra ut sprinten med hästsko och allt och sen sätta tillbaka sprinten. Men är det 2 skruvar som håller fast hästskon ännu? För åtminstone på de jag tagit bort på så hålls hästskon på plats med de 2 främre skruvarna som håller fast skyddskåpan så hästskon borde vara lös redan ifall nån inte dragit fast skruvarna så hårt så att kåpan gått sönder där framme.
Sen ifall sprinten sitter fast går det nog att ta tag med rörtång tillsammans med valfritt smörjmedel och vrida i hästskon för att få sprinten att lossa.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#565934 Hästskon borde vara lös om kåpan är borta som @Ådii skrev, distansholkar i hålen på hästskon, syns på bilden. Men om skruvarna brustit i holken som det eventuellt ser ut så går ju inte hästskon att få bort utan du måste få hästskon samt tappen utdragen vilket kan vara krångligare när du ej slipper att vrida på den så bra #:-s

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#565947 Är det viktigt att sprinten kommer i samma läge när man återmonterar

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#565948 Hästskon ser till så att den hamnar rätt eftersom tappen är platt där hästskon är.
Så sålänge du får de 2 hålen i hästskon att passa med alla andra hål så är det i skick.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#566001 Okej. Tack för hjälpen. 🚜

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Sidekicknicke  
#566421 Hej det har gått sådär. Höger sida gick precis som det ska, plockade isär allt inga problem.
De är värre med vänster sida.... sprinten som håller armen i ”hästskon” sitter så in i helv... den släpper inte. Går inte vrida, lyckad inte värma loss, har gått så långt att vi funderar på att kapa av armen där vid.

Har vi missat något? Någon som har någon idé?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Fredi  
#566506 Skär loss/av sprinten. Finns säkert annan att få från skroten om du inte vill satsa på ny? Eller lämna bort den helt om du aldrig lägger armarna tillbaks :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).