Öppna kategorin

Avdragsgillt

5 inlägg 1945 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avdragsgillt

VeC  
#563103 Hej
Tusen tack för att detta forum finns!
Har nu pratat med 4 olika handläggare på skatteverket och tyvärr fått 4 OLIKA svar på samma fråga :(

Kan någon hjälpa mig här :)

Sonen med sambo har köpt lite mark (15h) på marken står ett boningshus som ej är beboligt, det står även en gammal bagarstuga som dom nu håller på rustar upp för ett tillfälligt boende innan de ska bygga nytt hus på samma del som befintliga bonings huset står nu.

Nu till frågan
Hur ska man deklarera detta ?
Dom kommer inte första åren att sälja skog utan dom vill ha den kvar och det som är tänkt i framtiden är att bygga en större byggnad som sonens AB ( annan inriktning ) ska hyra av denna näring.

Den gamla bagarstugan som dom idag gör som ett fullgott boende kommer dom hyra ut som övernattnings bostad till de som ligger borta i arbete när de har byggt klart allt.

Hur ska man se på näringsverksamheten ?
Är den passiv eller aktiv?

Kan man dra kostnaderna på färdigställandet av bagarstugan som görs om?

Kan man lyfta minusresultatet och dra mot inkomst ?
De köpte gården 2018 i januari.

De arbetar med både skog ( gallring) samt med övriga byggnader varje ledig minut så dom är uppe i över 500 timmar per person på ett år.

Jag har försökt få svar av skatteverket men tyvärr har jag inte fått samma svar utan helt olika och nu känner jag lite panik eftersom dom inte har någon försäljning ännu eller uthyrning så vet jag inte om den ska vara passiv eller aktiv och än värre vad får man dra av?

Jag är införstådd med att man måste särskilja mark och boende och det har jag full kontroll på, men tyvärr inte övriga saker.

Någon som är kunnig?

Tack på förhand



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Avdragsgillt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563104 Leta upp nån som är duktig på bokföring och deklarering med en gång.

Användarvisningsbild

Re: Avdragsgillt

VeC  
#563107 Bokföring kan jag, men tyvärr inte lantbruk/skogsbruk :(

Är utbildad bokföringsassistent men tyvärr inte gällande ovanstående då det är lite mer regler att hålla koll på :)

Helt vanlig enskild och AB kan jag men just detta med fastigheter är jag helt nollad på :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Avdragsgillt

Avslutat-02  
#563111 Brukar vara bäst att anlita för detta då det är mycket regler och paragrafer att hålla styr på.

Jag bytte revisor för 4år sedan och oj vilken skillnad det blev. Momsar var tredje månad och betalar bara en liten summa i preliminär skatt.

Resten betalar jag om jag behöver vid årsskiftet.


Ta hjälp, väldigt lätt och bra.

Användarvisningsbild

Re: Avdragsgillt

Mellberg  
#563159 Ombyggnaden av bagarstugan är inte avdragsgill, det kan jag aldrig tänka mig. Den kommer i framtiden att räknas som ett bostadshus.

Alla kostnader som är kopplade till näringsfastigheten är avdragsgilla oavsett du är aktiv eller passiv.

Smarta upplägg kan bli kostsamma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).