Motorsåg och handhållet

550xp portning

49 inlägg 10202 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#563055 Tänker mera om den behöver "inkörning"efter ny kolv och putsning av kanalerna, släta ju ut kanalerna rätt mycket jämfört med orginal.

Har visserligen inte kört mera än 1.5tank än. Går vackert på tomgång och hyffsat på fullt. Men tomgång upp är svårt.

Jäkligt mycke bättre ork är det i den nu! De märkdes tydligt iaf.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-02  
#563062 Tror du får ut det där lilla extra, med en uppgradering av mjukvaran....

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#563066 Vad gör ny mjukvara riktigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-02  
#563069 Beror på, den gamla hade fel blandning.

Du kan också ha en felkod som stör i systemet.

Kalibreringen av gasspjället, speciellt vid när man har fixat lite med sågen.

Luftmängd och bränslestyrning.......

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

jonko  
#564224 jag skruva ut den enda skruven man kan justera på 1/4 varv, sågen börja bete sig som en såg, plussa på lite till och nu går den vackert.

lite tveksam är den efter att den puttrat på tomgång, men den är inte fullt testad ännu heller, bara kört lite skivor på gården... det var ju snö ena dagen och +17 andra. så tiden får utvisa.

Den är iallafall trevligare än en standard 550 när man kapar, det är bättre ork. det märks.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Williamm  
#675344
jonko skrev:jag skruva ut den enda skruven man kan justera på 1/4 varv, sågen börja bete sig som en såg, plussa på lite till och nu går den vackert.

lite tveksam är den efter att den puttrat på tomgång, men den är inte fullt testad ännu heller, bara kört lite skivor på gården... det var ju snö ena dagen och +17 andra. så tiden får utvisa.

Den är iallafall trevligare än en standard 550 när man kapar, det är bättre ork. det märks.


Finns det justerskruv på 550?

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-02  
#675345 Nej det gör det ej.
Möjligt att vederbörande bytt förgasare..
Sett på nätet att det finns kina kopior...
Men aldrig vågat testa...

Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Williamm  
#675346 Tack!
Det hade varit något om man kunde grovinställa förgasaren (fetare eller magrare utgångsblandning) och låta datorn göra resten.

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-02  
#675348 Ja det hade löst mycket tok... Bland annat fått alla skärningar att minska...

Även så att man hade kunnat leka med andra bränslen... 👍

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675551
vinterrojarn skrev:Beror på, den gamla hade fel blandning.

Du kan också ha en felkod som stör i systemet.

Kalibreringen av gasspjället, speciellt vid när man har fixat lite med sågen.

Luftmängd och bränslestyrning.......

Undrar var dom ha satt luftmasse mätaren 🤔 🤔 för det behövs om man skall kunna styra bränsle och luft mängd.

Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675574 Sågar förr hade fast tändkurva, innan dess ett fast tändläge.
Sågar idag har en flytande tändkurva som regleras elektroniskt konstant efter varvtalet och dess upp eller ner gång.

Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675597 Hur funkar det med Electroniskt styrda förgasare o trimmning?
Man vill ju je dem lite mer efter de öppnats eller portats, klarar de av det?
De få gånger jag sett nån såg uppkopplad som gått bra har de legat runt 90-95%. Funkar det att öppna dem då? Kan de ge mer än 100%?

Avatar Fallback

Re: 550xp portning

Avslutat-01  
#675601 2258:an blev det bättre fart på,är ju elstyrt där...är kanske som med vanliga förgasare så om man håller sig inom viss gräns så fungerar det

Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#675626 Bättre fart får man nog men de går lätt varmt ändå om man inte kan ge dem lite till...

Användarvisningsbild

Re: 550xp portning

totte  
#675807 Sådär, nu har jag rensat bort diskussionen om Aspen, som inget har att göra med portning av sågen. Den diskussionen har förts i aggressiv och otrevlig ton här rätt många gånger utan att tillföra något nytt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).