Skogsmiljö och Trädlära

Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

26 inlägg 16866 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Ldsaren  
#548819 Jag har också förmig att det är 3 m3 som gäller , antar att det borde vara så än efter sommarens värme och barkborrar.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548848
jannee skrev:Ytterst få vältor som står kvar när tjälen väl har släppt, och de som eventuellt då står kvar brukar ändå ligga stadigt.
När de sedan går tillbaka är det väldigt sakta - upplevt att det kan ta flera dagar innan de riktigt lagt sig tillrätta.

Jag har 4 vältor kvar efter Gudrun som ligger lite risigt till för att kunna dras tillbaka med traktor och som därmed blivit liggande. Tror inte att det är någon större risk att de slår igen efter 15 år :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548851
th skrev:
jannee skrev:Ytterst få vältor som står kvar när tjälen väl har släppt, och de som eventuellt då står kvar brukar ändå ligga stadigt.
När de sedan går tillbaka är det väldigt sakta - upplevt att det kan ta flera dagar innan de riktigt lagt sig tillrätta.

Jag har 4 vältor kvar efter Gudrun som ligger lite risigt till för att kunna dras tillbaka med traktor och som därmed blivit liggande. Tror inte att det är någon större risk att de slår igen efter 15 år :grin:


Har sprungit på några stora Gudrunvältor när jag röjt. Som inte gick tillbaka.

Nu har jorden släppt. Då står dom där som ett skelett. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548858 Skelett är nog ett bra namn på hur de ser ut nu 😀

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550141 Ingen optimal vinkel. Men här skymtar en gammal Gudrunvälta efter en frötall. :smile:
1549564579_20170603_113759.jpg

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

fax  
#550237 En fråga- har samfällighetsföreningen löst marken eller är den privat/samfälld? I många detaljplaner (f d byggnadsplaner) är det ofta problem och oklarheter med grönområden, där föreningen skall sköta området, men ej löst in den. Dåliga detaljplaner utan genomförandebeskrivningar finns det gott om. Arkitekter kan rita, men juridiken är det ofta klent med.....

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

p till p  
#562968 Den som inte vill riskera att få tio gånger så många barkborreträd och nästa år 10 gånger igen ska nog ta bort vindfällorna .Men vem ska ta bort vindfällor i skyddad skog.

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Avslutat-02  
#562970
p till p skrev:Den som inte vill riskera att få tio gånger så många barkborreträd och nästa år 10 gånger igen ska nog ta bort vindfällorna .Men vem ska ta bort vindfällor i skyddad skog.


Ja det kan bli knepigare att reda ut....
Jag har plockat på kunders marker i av satta bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562993
p till p skrev:Den som inte vill riskera att få tio gånger så många barkborreträd och nästa år 10 gånger igen ska nog ta bort vindfällorna .Men vem ska ta bort vindfällor i skyddad skog.


Det går bra att få tillstånd att hugga vindfällen i avsatt skog. Finns såklart en blankett för det :-b
Fyll i ruta M, övriga åtgärder, och skriv i klartext att du vill plocka vindfällen av gran och hur stor volym det är.
Senast redigerad av Mettämies mån 22 apr 2019, 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Tralsmo  
#563026 Såvitt jag förstått rätt så är markägaren skyldig att ta bort mer än 3 kubik vindfällen per ha (eller baggaträ).
I nyckelbiotop eller annan skyddad skog är man ochså skyldig att ta bort men då gäller samråd innan man gör nåt. Enklast är att skicka in averkningsanmälan och kryssa i samråd.
Har inte gjort det själv men vi har huggit i nyckelbiotop för några veckor sedan å det tittade ss på å gav tillstånd till.
Fodrade föralldell manuell huggning för å fälla ut idet fallet men det blev som skogsägaren ville ha det.

Användarvisningsbild

Re: Stormfällda träd - vilka skyldigheter har markägaren?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563028 Markägaren är skyldig att hålla koll på sin skog. No/ns inräknat. Men i en nyckelbiotop/naturvärde/naturreservat och naturvårdsavtal har Skogsstyrelsen ansvaret men kanske inte möjlighet att inventera. Och då kan markägare ansöka om upparbetning i samråd med Skogsstyrelsen. Så markägaren har inget ansvar eller skyldighet. Men har möjlighet att minska sin egen risk genom att upplysa Skogsstyrelsen. I ett biotopsskydd finns ingen möjlighet att kunna hugga något.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).