Socialt (mer om oss)

USA- & Kanada-resor

140 inlägg 24806 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562918
svampbob skrev:Det är verkligen högtryck på hotellen här i Texas just nu. Svårt att komma under 1500 kr/natt för några år sedan gick det att hitta hotell för 600 kr/natten. Det säger väl också en del om den svaga kronan.

Storstäder med förorter ligger oftast på $100+ på motellen.
Ute på "vischan" kan man ibland komma undan med $50+

Elmia
Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562920
halvproffs skrev:Hur är det med mobilerna där? Funkar en 1 år gammal Samsung där?

En gammal Samsung fungerar. Ditt problem att lösa är vilken operatör du skall använda. Hade nyligen besök av en bekant från Sverige som hade nåt internationellt månadspass från Telia för ca 300SEK. Det viktiga när du reser här är att ha internet i bilen så att du kan boka hotel/motel online samt använda gps navigation och Google Maps för att hitta besöksmål...

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562922
halvproffs skrev:Kostnader och råd när jag(om) ska hyra bil där om några veckor.

Boka online hemma via din resebyrå eller onlinetjänst.
Ska man hyra här i USA så behöver du ett riktigt kreditkort, oavsett hur mycket betalkort eller kontanter du har på fickan.
Kom ihåg att att det kostar extra att lämna bilen på andra hyrbilsstationer än där du startade resan. Speciellt om det är i en annan delstat. Tala också om vid hyrning om dom kommer att besöka CA eller MEX

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562933 Trevligt att läsa att så många har långa och goda erfarenheter från USA. Har sjölv bott i USA i snart 20 år, 4 år i Sacratomato, CA och sedan 2004 i Nordvästra USA, Port Angeles WA, ca 100km NV Seattle WA. Ser Victoria på Vancouver Island om jag går ca 300 meter från huset. Har Olympiv National Park, ONP, "bakom husknuten"
Om man är intresserad av enormt stora träd så är det Californien, CA, som gäller, med Sequoia National Park, NP, och/eller Redwood NP uppe i norra CA. Nackdelen med Redwood är att det är en jäkla avkrok från södra CA. Ett trevligt ersättningsalternativ är Muir Woods nån halvtimme norr om San Fransisco CA. En bra veckoresa med ca 22-23 tim bilkörning från San Fransisco CA till Los Angeles CA är denna..

Vill man lägga till ytterligare och se Las Vegas NV och Grand Canyon AZ så har man ensevärd tvåveckorsresa.

Vill man se stora träd med aktivt skogsbruk så är det NV USA med västar delarna av Washington och Oregon som gäller. Här där jag bor på Olymiahalvön, har vi världens grövsta träd av bl a Douglasgran, Western Ceder och Sitkagran. Sitkagran, och Hemlock "tok-växer" i de regnskogar som finns i ONP. En trevlig veckotripp är Seattle WA med hyrbil runt Oliympiahalvön.

lägga till en vecka så finns Vancouver Island och södra British Colombia med Vancouver alldeles intill.

Vill man ha en 3-veckorsresa tredje vecka så rekommenderar jag Banff AL och Jasper AL

Har själv kört mer än 1500000 km i större delen av USA, det mesta i jobbet som yrkesförare, trucker. Frun pensionerade sig i höstas (jag kastade in handduken augusti 2014) och det firade vi med ny husvagn och dieselpickup och ca 16000 km på 8 veckor i November-December i södra USA inkl New Orleans LA. Planerar att sticka iväg igen runt 1a Maj[/url], då bär det av till Utah's Nationalparker, Denver CO via USA's vackraste motorvägssträcka genom bl a Grand Junction CO, Vail CO, Aspen CO. Tar med syrgas då motorvägen I-70 går på över 3000 möh. Sen är planen att besöka de norra staterna med alla småstater i New England. (Sen har jag bara Alaska kvar på min bucket-list). Tillbaka västerut så blir det Canada's Hwy-1. Skall dock göra en avstickare upp till Timmins Ontario för att slutföra mitt forskningsarbete om världens första engreppskördare med matarvalsar och kedjesåg. Så klart besöker vi Banff AL också (för 4e gången) innan vi drar tillbaka hem till Port Angeles WA igen. Det blir säker ytterligare 2000km med alla avstickare som inte fick plats på kartlänken. Tidsbudgeten är ca 10 veckor.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

aalg  
#562934 Vad tror du om Mariposa grove när det gäller stora träd, tänkte istället för Muir Woods?
Funderar på en 3veckors tur nästa sommar, som blir min fjärde. Gillar skarpt att bila runt bland all häftig natur som finns 😃.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

Blivande snickare  
#562935 Intressant!

Vad haulade du som trucker? 😀

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

svampbob  
#562939 @AKKAMAAN

Vi funderar på en andra USA resa under 2019 och att åka mellan Denver och San Francisco och ev även att passera Seattle. Vi tänker oss kring september/oktober i tid blir det för sent på året?

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562944
aalg skrev:Vad tror du om Mariposa grove när det gäller stora träd, tänkte istället för Muir Woods?
Funderar på en 3veckors tur nästa sommar, som blir min fjärde. Gillar skarpt att bila runt bland all häftig natur som finns 😃.

Mariposa Grove ligger ju i Sierra Nevada straxt söder om Yosemite NP och är ju i princip samma sak som Sequoia NP med världen största enskilda träd, General Sherman, drygt 10 meter i diameter, 80+ meter högt och 1500 m3f stamvolym. Det är trädarten Sequoiadendron giganteum

Redwood, Squoia sempervirens är de längsta träden i världen och blir bara hälften så grova som gigantican men upp mot 130 meter höga.
Jag har själv aldrig stannat till i Mariposa Grove, har dock besökt både Yosemite och Sequoia ett par gånger.
Antar att du kommer att kippa efter andan i Mariposa Grove också, (om du inte varit i Sequoia innan....)

Muir Woods har väldigt höga besökarsiffror under högsäsong. Man har stängt bilparkeringen till parken och man måste ta skyttelbuss för att åkka dit, bara 20 min från Golden Gate... Ser bara Muir Woods som ett alternativ till Redwood NP 8 timmar norrut.
Men om man planerar att åka norrut mot Oregon-Washington, då skippar man Muirwoods för att see Redwoodträden i sin egen NP.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562946
svampbob skrev:Vi funderar på en andra USA resa under 2019 och att åka mellan Denver och San Francisco och ev även att passera Seattle. Vi tänker oss kring september/oktober i tid blir det för sent på året?

Att resa från Denver till San Fransisco i September går säkert bra om man har tålamod med eventuella tillfälliga snöfall när man kör I-70 över Eisenhover pass på ca 3500möh. Resten skall nog vara snöfritt. I Oktober så kan man ha snö i midwest som mestadels ligger på 1500-2000 möh. Besökte Yellowstone, ca 2500 möh, andra veckan i September för 9 år sedan. Det var frost och personalen på husvagnscampingen sa att vi hade tur för två veckor innan låg det ca 60 cm med snö i Yeellowstone.
Bara för att beskriva hur jäkligt det kan vara med kall-luften från norra Canada från Oktober till Mars så kom det för ett par veckor sedan ca 60 cm snö i Iowa, ca 500 möh, väster om Chicago....

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562955
Purfärska, ca 5 min bilder från Port Angeles WA naturliga 5km långa hamnpiren...
Norrut Vancouver Island och Victoria BC
Söderut city of Port Angeles med Olympia bergen med Nationalpark i bakgrunden

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562980
AKKAMAAN skrev:
halvproffs skrev:Kostnader och råd när jag(om) ska hyra bil där om några veckor.

Boka online hemma via din resebyrå eller onlinetjänst.
Ska man hyra här i USA så behöver du ett riktigt kreditkort, oavsett hur mycket betalkort eller kontanter du har på fickan.
Kom ihåg att att det kostar extra att lämna bilen på andra hyrbilsstationer än där du startade resan. Speciellt om det är i en annan delstat. Tala också om vid hyrning om dom kommer att besöka CA eller MEX


Är det inte så bland de flesta biluthyrarna att de helt enkelt inte tillåter körning till Mexico?
Canada är väl okej? Dit har jag varit med hyrbil två ggr och ingen sa nåt.

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562985
svampbob skrev:Vi funderar på en andra USA resa under 2019 och att åka mellan Denver och San Francisco och ev även att passera Seattle. Vi tänker oss kring september/oktober i tid blir det för sent på året?

Det är i runda slänga 2000km mellan Denver CO och San Fransisco CA.
Det är i runda slängar 2200 km från Denver CO till Seattle WA.
Det är i runda slängar 1300 km mellan Seattle WA och San Fransisco CA.
Så det är inte gjort i förbifarten att "passera Seattle WA" på väg till San Fransisco CA, men det kan bli en fantastiskt bra resa om ni lägger in några avstickare. Norrut från Denver till Black Hills i South Dakota, med Mount Rushmore och Crasy Horse. Vidare västerut upp till Devils Tower i östra Wyoming. Sen klipper ni Little Big Horn längre nord-västerut i Montana och rakt västerut till Yellowstone WY, vidare till Missoula MT och raka spåret på I-90 genom Idaho panhandle till Seattle WA. Från Seattle WA tar ni bilfärja till Bainbridge Island WA och vidare västerut till Port Angeles WA, där ni stannar på lunch/middag hos mig. Om ni har tid tar ni en dagstur utan bil med färjan till Victoria BC och Butchart Gardens världsberömda blomsterträdgård. Sedan vidare västerut till Forks WA, en gammal logging stad med en del cool historik. Sen följer ni hela stilla havskusten söderut inklusive massor med sevärdheter såsom regnskog, enorma beacher, valskådning, sanddyner, Redwood etc ända ner till San Fransisco CA. Detta borde ni klara under 4-6 veckor enkelt och avslappnat, ca 4500 km

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562987
Slurfi skrev:Är det inte så bland de flesta biluthyrarna att de helt enkelt inte tillåter körning till Mexico?
Canada är väl okej? Dit har jag varit med hyrbil två ggr och ingen sa nåt.

Gränsövergångarna säger nog ingenting om att du korsar gränsen med hyrbil. Men hyrbilsföretaget har en massa "finstilt" om att köra utanför USA, det handlar om villkor om något händer med bilen olycka, breakdown etc. De brukar vilja att man betalar extra för såna hyrvillkor. Ja, Mexico kan nog ligga lågt på listan var de vill att du ska framföra hyrbilar... Mexicanska medborgare får inte föra in amerikanska bilar i Mexico, men det är mexikansk lag.
Mexico Insurance is available for retail rentals only

Vilket innebär att bara privatpersoner får hyra bil och köra i Mexico, vilket innebär att du kan hyra en hertz-bil i USA och köra i Mexico men det måsta vara inskrivet i hyreskontarktet
Så här säger t ex Hertz om att köra i Canada...
For driving into Canada, the renter will need to advise the rental counter.

Källa, samt läs mera om villkor till Mexico
vilket innebär att man måste tala om för Hertz vid "disken" att man ämnar köra i Canada. Detta är en försäkringsfråga som måste stå angiven i hyreskontraktet
Senast redigerad av AKKAMAAN lör 20 apr 2019, 23:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: USA- & Kanada-resor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562988 Innan man lämnar Denver får man inte missa Buffalo Bills grav. Den ligger väster om stan några kilometer norr om I-70 där bergen börjar höja sig över "slätten". Det är ett av de mest genom-kommersialiserade ställena jag någonsin sett :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: USA- & Kanada-resor

AKKAMAAN  
#562989
th skrev:Innan man lämnar Denver får man inte missa Buffalo Bills grav. Den ligger väster om stan några kilometer norr om I-70 där bergen börjar höja sig över "slätten". Det är ett av de mest genom-kommersialiserade ställena jag någonsin sett :shock: :shock:

Cool, Buffalo Bills grav i Golden CO har jag faktiskt missat alla de gånger jag varit i Denver CO. Ska nog dit igen inom en månad. Får titta på den då. Kan också då samtidigt göra ett sturdiebesök på Coors Beer bryggeri i Golden CO Apropå vilda västernfigurer så följde jag Wyatt Earps och Billy The Kids lite i november då jag besökte Dodge City KS, Silver City NM och Tombstone AZ, kul för en som var vilda västernfrälst som 5-6 åring i slutet av 1950-talet.
Apropå#, om man älskar legendarerna Jimi Hendrixi och Nirvana's Curt Cobain så skall man besöka ximi Hendrix grav i Seattle WA samt Curt Cobain vilar i Aberdeen WA.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).