Skogsekonomi

Ersättning enligt skogsnorm - momsfri intäkt?

4 inlägg 2661 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ersättning enligt skogsnorm - momsfri intäkt?

339  
#562784 Hej!

Jag har en kraftledningsgata över min mark och jag har förutom köpeskillingen och momsen på träden de tagit bort fått en ersättning enligt 2018 års skogsnorm på "träd utanför ledningsgatan".

Visst tar man upp den ersättningen som momsfri intäkt i deklarationen? I mitt fall blir det i ruta R2 i NE-blanketten.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ersättning enligt skogsnorm - momsfri intäkt?

Träben  
#562785
339 skrev:Hej!

Jag har en kraftledningsgata över min mark och jag har förutom köpeskillingen och momsen på träden de tagit bort fått en ersättning enligt 2018 års skogsnorm på "träd utanför ledningsgatan".

Visst tar man upp den ersättningen som momsfri intäkt i deklarationen? I mitt fall blir det i ruta R2 i NE-blanketten.


Det borde väl framgå av underlaget om de betalat ut moms eller ej för den delen också?
Eftersom det i princip är samma typ av ersättning, dvs förtida avverkning eller att de tar marken i anspråk så att du inte kan bedriva skogsbruk på den, borde det vara samma princip för momsen som inom skogsgatan tycker jag.

Mvh
Träben

Avatar Fallback

Re: Ersättning enligt skogsnorm - momsfri intäkt?

339  
#562793 De betalar endast ut moms på träden de avverkat och tagit bort. Ingen moms är utbetalad på ersättningen "enligt 2018 års skogsnorm".

Alltså, jag har fått totalt 3814 kr utbetalt. Dessa 3814 kr består av 2571 kr för träden, 643 kr för momsen och 600 kr för ersättning enligt "2018 års skogsnorm - träd utanför skogsgatan"

3814 = 2571+643+600

Så ska dessa 600 kr redovisas som momsfri intäkt på NE-blanketten och i mervärdeskattedeklarationen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning enligt skogsnorm - momsfri intäkt?

339  
#562832 Efter lite googlande så svarar jag själv på min fråga. De 600 kr ska redovisas i ruta R1 på NE-blanketten tillsammans med de 2571 kr jag gick för träden eftersom dessa 600 kr härrör min momspliktiga verksamhet.

I momsdeklarationen ska dock dessa 600 kr in i ruta 42 (försäljning, bidrag mm som är undantagen från moms)
:-b
🙏

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).