Skogsnyheter

Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

26 inlägg 5845 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

Vardon  
#562638
vinterrojarn skrev:Ja en hel del skulle jag tro.... Areal räknat.....


Jag tror inte en hel del. Nånstans mellan två tredjedels del och och 0,74 del inte ens så högt som trefjärdedels del.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

tallen100  
#562641
ananders skrev:
anersimyra skrev:Hur stor areal kan det röra sig om mellan tummen och pekfingret..🤔


En grov gissning, runt 1000 hektar?

Då är det en stor hand :grin:

Användarvisningsbild

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

anersimyra  
#562644
tallen100 skrev:
ananders skrev:
anersimyra skrev:Hur stor areal kan det röra sig om mellan tummen och pekfingret..🤔


En grov gissning, runt 1000 hektar?

Då är det en stor hand :grin:

Jo du, den greppar kärringarna som vore de ett bowlingklot..☝️😑

Avatar Fallback

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

Avslutat-02  
#562649
Vardon skrev:
vinterrojarn skrev:Ja en hel del skulle jag tro.... Areal räknat.....


Jag tror inte en hel del. Nånstans mellan två tredjedels del och och 0,74 del inte ens så högt som trefjärdedels del.


Det var ett lustigt svar,,, har jag aldrig hört förr, tack. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

anersimyra  
#562653 Apoprå kostnader, den sk nunnebanan kostade i runda slängar ungefär lika mycket att anlägga som dagens pris på en skaplig pickis,,🤑🤑🤑🤑https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stavsjö_Järnväg

Avatar Fallback

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

Avslutat-02  
#562655 Undrar som skrivet om fastigheten lades ut på öppna marknaden, skulle det då gett mer än 100 miljoner.....?

Användarvisningsbild

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562668 Det kan väl inte bli bättre än så här. En person med djupt engagemang i naturvård ger bort sin förmögenhet i skog till just det. Organisationen som får den säljer den till staten som vill sätta av och skydda mer skog. Priset är säkerligen beräknat enligt någon vedertagen metod.
Kan inte se annat än att alla är vinnare här. Tänk om det här följs av fler. Då kanske vi kan få ihop det mesta av den skog som ska skyddas från produktion utan alla jobbiga konflikter.
Det var enligt den här modellen alla kommunala naturreservat bildades i min kommun. Frivilligt och med engagemang från olika skogsägare. Bra blev det.

Avatar Fallback

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

isteskog  
#562689 Hoppas bara naturvännerna tar det som ett gott exempel från en naturvårdsintresserad skogsägare och tonar ner den lite orättvisa kritiken mot skogsägarna: Vi tänker bara på ekonomin enligt de och struntar i naturvård (grovt förenklat) 🌲

Användarvisningsbild

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

ananders  
#563694 Tydligen var min gissning inget vidare, det var tydligen runt 3000 hektar fördelat på 20 fastigheter.

Sex av fastigheterna är sålda till Naturvårdsverket, resten kommer nog ut på den öppna marknaden.

https://www.natursidan.se/nyheter/varml ... BE_8OifJbQ

Användarvisningsbild

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

Mellberg  
#563712 Man undrar bara, varför glömnde man sina rötter, som inget fick???? Folket i bygden.............

Avatar Fallback

Re: Världsnaturfonden ärver skog för 100 Mkr i Värmland

Värmlänning  
#563717
Mellberg skrev:Man undrar bara, varför glömnde man sina rötter, som inget fick???? Folket i bygden.............

Det blir inte folk av alla...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).