Traktorer och processorer

Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

25 inlägg 7507 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

vedhämtarn  
#562430 Hej skogsforum!

Vi har en gård på 35 hektar och ska skaffa en huggarvagn till våran mf 35. Men eftersom traktorn har ganska lågt oljeflöde blir jag väldigt osäker på vilken typ och storlek av vagn som passar till den.

Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!;-)



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562434 Hur ser marken ut och vad är tanken med vagnen? Ska ni använda den till lite vedkörning och enstaka vindfällen eller blir det mer produktionsskogsbruk?

En 35:a är ju inte direkt anpassad för dagens skogsvagnar så jag skulle nog titta efter en enkel enaxklad kärra och en vajerkran (gärna med hydraulisk vridning av bommen).

Annars kan man förstås leta efter någon mindre griplastarvagn i 5-6 tonsklassen men ganska snart kommer nog traktorn att bli alldeles för liten - såväl i hydraulkapacitet som dragförmåga. En vagn med eget hydraulsystem är förstås en variant men priset brukar ju springa iväg en del.

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

T Landström  
#562435 Vi har en 5,5 tons boggikärra efter våran och en FMV vajerkran med hydraulisksväng.

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

vedhämtarn  
#562436
Sidenbladh skrev:Hur ser marken ut och vad är tanken med vagnen? Ska ni använda den till lite vedkörning och enstaka vindfällen eller blir det mer produktionsskogsbruk?

En 35:a är ju inte direkt anpassad för dagens skogsvagnar så jag skulle nog titta efter en enkel enaxklad kärra och en vajerkran (gärna med hydraulisk vridning av bommen).

Annars kan man förstås leta efter någon mindre griplastarvagn i 5-6 tonsklassen men ganska snart kommer nog traktorn att bli alldeles för liten - såväl i hydraulkapacitet som dragförmåga. En vagn med eget hydraulsystem är förstås en variant men priset brukar ju springa iväg en del.


Vi har en polaris 500 och skogsvagn som vi kör in den årliga veden med men nu funderar vi att börja avverka ca 40 kubikmeter sågtimmer. Sen ska den använas för ved och vindfällen. Har kikat på kranmans traktorvagnar 3-5 ton, skulle det funka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Göt  
#562445 Har en granne som körde en 5 tonsvagn med griplastare på en 135a så det lär ju fungera, går bra i lätt terräng

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562464
vedhämtarn skrev:Vi har en polaris 500 och skogsvagn som vi kör in den årliga veden med men nu funderar vi att börja avverka ca 40 kubikmeter sågtimmer. Sen ska den använas för ved och vindfällen. Har kikat på kranmans traktorvagnar 3-5 ton, skulle det funka?

Med de förutsättningarna skulle jag titta på blocket efter en begagnad STAR-kran med hydraulsväng och boggikärra. Det är inte de häftigaste prylarna men de gör sin nytta och till en mycket rimlig kostnad.

Kranmans traktorvagnar vet jag inget om mer än att de är åt helsike för dyra för storleken enligt mig. Då hade jag hellre letat efter en mindre begagnad griplastarvagn.

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

vedhämtarn  
#562527 Ja det får jag ta och kolla in. Finns dåligt med begagnat på blocket, var ska jag leta?

En kranman t3000 ligger på 67000 +moms är det dyrt? hehe, har ingen aning om vad priserna är nya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562533 Var i landet håller du till?

Med tanke på att man kan få en 9-tons skogsvagn med 6 meters kran för strax över 100 000 plus moms så är Kranman alldeles för dyr i mitt tycke.

Sök på blocket efter ”vajerkran” så hittar du säkert något som kan ge inspiration om inte annat. Sonnys Maskiner säljer både kran och passande kärra men då är det nypris och det ska man ju helst undvika att betala om man kan 😉

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

källshult  
#562543 Kolla på små mowi vagnar fördel med mowi kran att det behövs inga höga olje flöde för att köra kran .

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562544 Klart grabben skall ha en vajerkran! Med lite rimliga förutsättningar (terräng/avstånd) borde du kunna köra ut nästan ett lass/timme. 10-12 vändor. På två dagar skall det vara klart, med vajrerkan och en boggie där du får på 4 meter. Mer än så blir svårt att köra ut med en 35:a per vända

Visst går det fortare med griplastare. Är det värt det? :)

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

jannee  
#562693 När man nyttjar vajerkran bör man vara två, det går kanske inte dubbelt så fort men det går bra. Har man grip, ja då klarar man sig väl ensam.
En boggivagn som lastar 5 lösmeter klara en 35:a lätt - men du får inte grensla stubbarna :grin:
Sådana vagnar finns i parti och minut lite varstans, det är bara så att folk inte får fingrarna ur röven och annonserar ut dem.
Sett annonser med ett komplett ekipage, Mf 35, boggivagn med gran för runt 30 tkr.

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Blivande snickare  
#562718
jannee skrev:Sett annonser med ett komplett ekipage, Mf 35, boggivagn med gran för runt 30 tkr.

Färdiglastat och allt menar du? :d

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

axwell  
#562732
Blivande snickare skrev: jannee skrev:
Sett annonser med ett komplett ekipage, Mf 35, boggivagn med gran för runt 30 tkr.


Färdiglastat och allt menar du? :d


Ja faktiskt; en äldre traktor vagn som var fullastad. "Lasset ingår vid snabb affär". Har för mig att ekipaget fanns i Härjedalen.

Fast det var nog mest björk i lasset!

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Blivande snickare  
#562748
axwell skrev:
Blivande snickare skrev: jannee skrev:
Sett annonser med ett komplett ekipage, Mf 35, boggivagn med gran för runt 30 tkr.


Färdiglastat och allt menar du? :d


Ja faktiskt; en äldre traktor vagn som var fullastad. "Lasset ingår vid snabb affär". Har för mig att ekipaget fanns i Härjedalen.

Fast det var nog mest björk i lasset!

:lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

jannee  
#562760 Tur att man kan glädja någon under långfredagen :grin:

men jag menade med kran :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).