Öppna kategorin

Köptips på lagom bra jordfräs..?

56 inlägg 12544 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562364 Ja det blir lättare med en traktor.

Sedan är ju priserna lite galna på traktorer på blocket iallafall.

Blir lätt uppemot 100.000 kr med lite grejer till....🤔

Men det är en annan kalkyl som jag gärna lägger mig i.😜

Elmia
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562366 [emoji23] det blir dyra potäter det här! Nämen faktiskt, oj vad jag drömmer om en traktor eller någon liten atv iaf!! Men Jaa... det kostar ju lite!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562369 @Ferguson system ja, där har du ju helt rätt! Ju fler användnings område desto bättre! :) fast...får erkänna att jag inte vet vad en hyppeskjær är [emoji15][emoji848] men säkert nåt som är bra att ha! [WHITE SMILING FACE]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562370 En belos är ju kanske att beakta,,, de är ju lite roliga maskiner..... Med mycket redskap till.

Men som det mesta så är det pengarna som drar i väg även där.

Kanske en sådan där liten trevlig traktor som Kellfri säljer, sålde faktiskt en sådan när jag jobbade som säljare,, den kunden blev jätteglad över den maskinen, trots att många håller dessa för skit.

Jag å andra sidan håller Bm Volvo högt har en 650 själv och den är bland det bästa jag har köpt, kostade totalt 68.000 kr med pallgafflar och skopa, snökedjor.
...

En zetor kanske? Lättskötta maskiner...
Hmmm🤔🤔🤔
Ja det tål att tänkas på....
Vart håller du 🏠?
Själv bor jag i Hälsingland, Vallsta.
Om man ser något roligt på blocket så jag vet vilken del av världen jag ska leta efter... :-bd

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Ferguson system  
#562372
Tinna skrev:@Ferguson system ja, där har du ju helt rätt! Ju fler användnings område desto bättre! :) fast...får erkänna att jag inte vet vad en hyppeskjær är [emoji15][emoji848] men säkert nåt som är bra att ha! [WHITE SMILING FACE]


Ett hyppeskjær brukes blant annet for å lage rader til f.eks poteter og grønnsaker. Det er definitivt noe du bør ha hvis du har planer om å sette poteter.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562373 Lät som en potatisorder om jag inte minns helt fel på min dåliga härjedals norska....?

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562374 Såg en ursus med lastare för 55.000 kr i Örebro, så de har inte lärt sig att sätta rätta pengar fortfarande på blocket....

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562375 @vinterrojarn jaa! Finns så mycket roliga/användbara maskiner man vill ha!! Men 68 lät ju inte så farligt för allt det där! Jag bor i Ulricehamns trakten ifall du hittar något kul! [emoji2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562376
Tinna skrev:vinterrojarn jaa! Finns så mycket roliga/användbara maskiner man vill ha!! Men 68 lät ju inte så farligt för allt det där! Jag bor i Ulricehamns trakten ifall du hittar något kul! [emoji2]


Nä, men tyvärr stannar min kalkyl inte där,,,,

Men jag kan säga så här, en normal traktor med lastare, 2 wd och inte allt för ny, ska inte kosta normalt sett mer än ca, 35.000 kr
Sedan kanske skopa, pallgafflar,kedjor, schaktblad.....
Hhmm🤔🤔
Allt som allt ca 50-55.000 kr....

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Ferguson system  
#562377
vinterrojarn skrev:Lät som en potatisorder om jag inte minns helt fel på min dåliga härjedals norska....?


Ja, det stemmer.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562380
Tinna skrev:vinterrojarn jaa! Finns så mycket roliga/användbara maskiner man vill ha!! Men 68 lät ju inte så farligt för allt det där! Jag bor i Ulricehamns trakten ifall du hittar något kul! [emoji2]


Ulricehamn? Jaha, jag var i Mariestad för ca 14-15 år sedan när någon ilsken gumma ställt till det lite grann en sen höst..
Tror hon hette Gudrun.... :d

Det ligger väl en 15 mil ovanför Ulricehamn
Ca?…... Mitt minne är sisådär.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562383 Hittade den här men priset nja....

https://mobil.blocket.se/annons/jonkopi ... e/83398366

Användarvisningsbild

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

totte  
#562387
vinterrojarn skrev:En belos är ju kanske att beakta,,, de är ju lite roliga maskiner..... Med mycket redskap till.


Belos är kul, men går absolut inte att använda som jordfräs.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562399 @vinterrojarn jaa det borde vara ungefär nåt sånt från Mariestad! Ja, huvaligen! Måste vart mycket efter Gudrun! Jag Bodde inte här nere när hon härjade, så jag missade det! [emoji28] hmmm traktor får jag nog fortsätta drömma om! Klarar mig ju utan, fast hade ju varit roligt och bra att ha!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

jannee  
#562400 Ingen sämre än denna ska du satsa på.
Briggs & Stratton jordfräs 32/50/84 cm - 196cc
Finns knappast något redskap som far så illa som en jordfräs, ALLT som kan skaka sönder går sönder - GARANTERAT
Räkna med att du måste skruva åt ALLT som kan lossna mer eller mindre varje gång du tankar :mrgreen:
Köra där det är "lite" stenigt går an, men när trädrötterna börja vispa omkring - hua.
Annars är en jordfräs en evighetsmaskin, du använder den några dagar varje år - år ut och år in och snart är den 20 till 30 år gammal, man fanstyget fungerar fortfarande :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar