Motorsåg och handhållet

Steg upp från MS 170

48 inlägg 4685 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562307 Där håller jag med, men vid normal huggning så hinner sågen få i sig ny kall luft till kylningen, och därmed sänka temperaturen. Men vid kapning i välta med grova stammar då får sågen nästan ingen frisk kall luft och värme nypning är ett stort överhängande problem.

Även sågar med plast vevhus, bör undvikas till denna uppgift.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Steg upp från MS 170

Macco_Pe  
#562315
vinterrojarn skrev:Kedjan är a och o att den är vass, men ska man kapa mycket grovt i välta bör man ha en lite större såg,, kanske en 40cc duger om du låter den vila under jämna mellanrum för att undvika värmenypning.


Jag har inte mycket grovt att kapa men en del större träd som står lite dumt till. Känns då bättre med adekvata redskap (utöver att det givetvis är kul att leta och köpa ny såg)! Jag jobbar inte heldagar i skogen, eller sällan, så har inga problem att låta sågen vila. Min tanke var att köper jag nästa steg upp från min lilla kommer jag snart med största sannolikhet leta en till, och tänkte då hoppa ett steg för att få tillräcklig kraft men ändå smidig för en nybörjare som jag :)

40 eller 50 cc funkar säkert bra. Jag har nu fem träd jag skall kapa till ved och att få det arbetet att flyta på är värt en del :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562317
Macco_Pe skrev:
vinterrojarn skrev:Kedjan är a och o att den är vass, men ska man kapa mycket grovt i välta bör man ha en lite större såg,, kanske en 40cc duger om du låter den vila under jämna mellanrum för att undvika värmenypning.


Jag har inte mycket grovt att kapa men en del större träd som står lite dumt till. Känns då bättre med adekvata redskap (utöver att det givetvis är kul att leta och köpa ny såg)! Jag jobbar inte heldagar i skogen, eller sällan, så har inga problem att låta sågen vila. Min tanke var att köper jag nästa steg upp från min lilla kommer jag snart med största sannolikhet leta en till, och tänkte då hoppa ett steg för att få tillräcklig kraft men ändå smidig för en nybörjare som jag :)

40 eller 50 cc funkar säkert bra. Jag har nu fem träd jag skall kapa till ved och att få det arbetet att flyta på är värt en del :)



Absolut, jag skrev mest åt vännerna som skrev inlägg, men absolut så är det. Man klarar sig för stunden men med en lite större såg så går allt lite fortare, och det sliter inte lika hårt på maskinen.

Sedan är bara frågan, va tänker man sig?

Jag kan ju också tänka mig en 40-45cc såg med plast i vevhuset men jag rekommenderar en. Betydligt större och hållbarare såg direkt, istället för att bli besviken vid haveri.

Användarvisningsbild

Re: Steg upp från MS 170

Macco_Pe  
#562335
vinterrojarn skrev:
Macco_Pe skrev:
vinterrojarn skrev:Kedjan är a och o att den är vass, men ska man kapa mycket ....


Är det 2250n som är Jonsereds ”minsta” proffsmodell, dvs steget i hållbarhet jmf ”hemmasågarna”?

   TS
Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562337 Minsta hemmasågen heter 2240s jättefin liten såg.

Sedan kommer 2245 också jättebra såg.

Sedan kommer 2250 största hemmasågen.

Sen kommer 2252 då har vi lämnat hemmasågarna och kommit in i mellan modellerna. 2252-2253 är samma som 545-550....

Sedan kommer 2258 samma som 560 ungefär, lite mindre på Hk sidan.

Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562338 Alla modeller under 2252 har plast i vevhuset.

Från 2252 och fram har elektronik förgasare.

Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562347 Kan ju dra en gammal anekdot om jonsered 2240, när den sågen kom så köpte jag ut en och satte dit 18" svärd och fällde säkert i en hel vecka med den sågen.

Väldigt grovt...

Den tuggade sig igenom allt, men det tog lite längre tid, men den gick bra.

Det är det jag menar med att ska man hugga med den då duger en sån såg, ska du bara kapa timme efter timme då bör man ha större motorstyrka.

Har kört dem allihopa och de jag trivs bäst med är 2252 och 2258.

Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Ferguson system  
#562348
vinterrojarn skrev:Kan ju dra en gammal anekdot om jonsered 2240, när den sågen kom så köpte jag ut en och satte dit 18" svärd och fällde säkert i en hel vecka med den sågen.

Väldigt grovt...

Den tuggade sig igenom allt, men det tog lite längre tid, men den gick bra.

Det är det jag menar med att ska man hugga med den då duger en sån såg, ska du bara kapa timme efter timme då bör man ha större motorstyrka.

Har kört dem allihopa och de jag trivs bäst med är 2252 och 2258.


2252 og 2258 er knall bra sager!

Användarvisningsbild

Re: Steg upp från MS 170

Macco_Pe  
#562385
vinterrojarn skrev:Kan ju dra en gammal anekdot om jonsered 2240, när den sågen kom så köpte jag ut en och satte dit 18" svärd och fällde säkert i en hel vecka med den sågen.

Väldigt grovt...

Den tuggade sig igenom allt, men det tog lite längre tid, men den gick bra.

Det är det jag menar med att ska man hugga med den då duger en sån såg, ska du bara kapa timme efter timme då bör man ha större motorstyrka.

Har kört dem allihopa och de jag trivs bäst med är 2252 och 2258.


Jag trodde detta skulle bli enkelt... :lol: :lol:
Några goda råd och så klart men nu är jag mer konfunderad än innan... En 2252 eller en 2245 eller en ms261 eller en..... En alltiallosåg som jag kan ta några träd med, såga ved till mig själv och bekanta (ingen som eldar med ved så inget storskaligt).... En såg som inte är överdimensionerad, som fungerar för mig :grin:

Mycket tacksam för all hjälp och input!,

   TS
Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562386 Du min vän klarar dig galant med en Jonsered 2240-2245.
Eller en hva 435-440-445.
Eller en Stihl, va den nu heter...

Ta en såg där du har bra pris.
Oavsett märke. :-bd

Jag säljer gärna men fungerar lika gärna som bollplank. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Steg upp från MS 170

Macco_Pe  
#562389
vinterrojarn skrev:Du min vän klarar dig galant med en Jonsered 2240-2245.
Eller en hva 435-440-445.
Eller en Stihl, va den nu heter...

Ta en såg där du har bra pris.
Oavsett märke. :-bd

Jag säljer gärna men fungerar lika gärna som bollplank. :-bd

Vad har du för priser på 2240 och 2245? Har du någon sida man kan köpa på? Med den supporten är ju Jonsered heeelt klart ett högt placerat alternativ :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Ferguson system  
#562397
Macco_Pe skrev:
vinterrojarn skrev:Du min vän klarar dig galant med en Jonsered 2240-2245.
Eller en hva 435-440-445.
Eller en Stihl, va den nu heter...

Ta en såg där du har bra pris.
Oavsett märke. :-bd

Jag säljer gärna men fungerar lika gärna som bollplank. :-bd

Vad har du för priser på 2240 och 2245? Har du någon sida man kan köpa på? Med den supporten är ju Jonsered heeelt klart ett högt placerat alternativ :grin:


2240 er ei bra sag. Hvis du vurderer 2245, så ville jeg ha valgt hakket over, 2250. De har samme vekt, men 2250 har mer effekt. Dog er nok prisen noe høyere på 2250'n. 2252 er ei god sag om du ønsker ei sag beregnet for proffbruk med veivhus i magnesium.

Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562406
Macco_Pe skrev:
vinterrojarn skrev:Du min vän klarar dig galant med en Jonsered 2240-2245.
Eller en hva 435-440-445.
Eller en Stihl, va den nu heter...

Ta en såg där du har bra pris.
Oavsett märke. :-bd

Jag säljer gärna men fungerar lika gärna som bollplank. :-bd

Vad har du för priser på 2240 och 2245? Har du någon sida man kan köpa på? Med den supporten är ju Jonsered heeelt klart ett högt placerat alternativ :grin:


Jag räknar gärna, nä jag har ingen sidan utan jag tar varje försäljning, kollar priser och sammanställer allt innan leverans.
Varje såg tankas och prov startas innan leverans, om du vill ha t,ex en Jonsered 2250 för 4800 inkl moms, men med 15" svärd och kedja. Ja då får du det. Inga konstigheter.

Vill du ha både 13" och 15" ja det får du, med 15%rabatt.
Vill du ha kläder? Visst samma rabatt.
Den rabatten gäller alla.
Vill någon byta in? Ja visst, trasigt? Inga problem.


Jag ska kolla vad jag kan göra, skriv gärna va du vill ha för svärd så att jag vet. 🤗 🤗 🤗 🤗

Användarvisningsbild

Re: Steg upp från MS 170

Macco_Pe  
#562420
vinterrojarn skrev:
Macco_Pe skrev:
vinterrojarn skrev:Du min vän klarar dig galant med en Jonsered 2240-2245.
Eller en hva 435-440-445.
Eller en Stihl, va den nu heter...

Ta en såg där du har bra pris.
Oavsett märke. :-bd

Jag säljer gärna men fungerar lika gärna som bollplank. :-bd

Vad har du för priser på 2240 och 2245? Har du någon sida man kan köpa på? Med den supporten är ju Jonsered heeelt klart ett högt placerat alternativ :grin:


Jag räknar gärna, nä jag har ingen sidan utan jag tar varje försäljning, kollar priser och sammanställer allt innan leverans.
Varje såg tankas och prov startas innan leverans, om du vill ha t,ex en Jonsered 2250 för 4800 inkl moms, men med 15" svärd och kedja. Ja då får du det. Inga konstigheter.

Vill du ha både 13" och 15" ja det får du, med 15%rabatt.
Vill du ha kläder? Visst samma rabatt.
Den rabatten gäller alla.
Vill någon byta in? Ja visst, trasigt? Inga problem.


Jag ska kolla vad jag kan göra, skriv gärna va du vill ha för svärd så att jag vet. 🤗 🤗 🤗 🤗


En 2240 med 15” svärd vore kanon att få pris på :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Steg upp från MS 170

Avslutat-02  
#562423 Återkommer... :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).