Motorsåg och handhållet

Kinasåg

13 inlägg 2272 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kinasåg

Karmosin  
#562341 Hej,
Jag beställde en kinasåg på nätet, när jag monterade svärdet och kedjan noterade jag att kedjan varierar i spänning när man drar runt den för hand. Typ som att drevet är ovalt eller så. Det har är min första motorsåg, men jag gissar att det inte skall vara så? (Jag har dragit åt muttrarna osv och tror jag gjort rätt.)

Tack på förhand för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kinasåg

Avslutat-02  
#562342 Oftast kan det vara så att om sågen bara har en svärdsmutter då behöver man hålla upp svärdet lite medans man spänner kedjan, och när saker är nya så kan det vara lite småtjafs.

Avatar Fallback

Re: Kinasåg

Avslutat-02  
#562343 Va köpte du för såg?

Avatar Fallback

Re: Kinasåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562345 Och har man läst på nätet så köper man ingen kinasåg.

Avatar Fallback

Re: Kinasåg

Avslutat-02  
#562346
bengt.a skrev:Och har man läst på nätet så köper man ingen kinasåg.


Jaja, inte vara sån nu, vi hjälper väl varandra ändå om man nu ändå har köpt en såg trots att det är en Kina såg.

Jag är ingen fanatiker över dessa maskiner men jag hjälper gärna till... :-bd

Avatar Fallback

Re: Kinasåg

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562357 Nja, ser det inte riktigt så när det gäller något så farligt som en motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Kinasåg

Avslutat-02  
#562361 Nä men va ska man göra? Låta bli att hjälpa varandra bara för att någon köpt en Kina såg...?

Ja det är farliga saker och det hoppas jag att vederbörande vet om att Kina grejen kanske inte håller en godkänd säkerhetsnivå....

Användarvisningsbild

Re: Kinasåg

Raggarö  
#562379 Det kan ju vara tjall på kedjan fastän den är ny, länkarna löper olika lätt över kuggarna i drivkrans / topptrissa. Prova med en annan kedja.

Kom att tänka på den här: Kedjespänning

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Kinasåg

Karmosin  
#562391 Tack för era svar!
Tråden som det länkades till beskrev exakt samma fenomen verkar det som! I mitt fall rörde det sig dock om ganska stort spel, kedjan går från för spänd till så slapp att hela "tänderna" syns när jag snurrar på den.
Sågen har två svärdsmuttrar och jag provade både att trycka svärdet så långt ner och så långt upp som möjligt.

Kanske ska testa med en annan kedja då helt enkelt, har ju dock ingen som lägger och skräpar hemma direkt hehe...
Sågen kändes okulärt annars helt ok! Det mest suspekta var faktiskt kedjan, som det stod STIHL på. Känns osannolikt att de skulle skicka med en riktig STIHL-kedja. Jag upptäckte även att i en av länkarna fanns det större spel i sidled än på övriga länkar, jag gissar att det inte brukar vara så på en proffskedja från STIHL?


Den här sågen är det jag har köpt:
https://www.aliexpress.com/item/2200W-2 ... 4c4dBcTdWm


Kan det hjälpa annars att starta igång sågen och köra runt den ett par varv måntro? Har inte haft möjlighet till det än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kinasåg

totte  
#562449 Jo, om du får igång den och varvar lite försiktigt och spänner om kedjan några gånger så kan det rätta till sig. I så fall berodde det på att somliga länkar i kedjan kärvar och det bör lirka till sig om den körs lite grann. Gör det inte det så är det nåt rejält galet med kedja och/eller drev.

Avatar Fallback

Re: Kinasåg

bgl  
#562469 Spraya kedjan med CRC 5-56 eller motsvarande, dels för att tvätta bort rostskyddsgegga från tillverkningen, dels för att helt enkelt få ojämnheter i nitarna att skära! Men belasta försiktigt innan kedjeoljan har tagit över. Finska superhuggarna jag skrivit om tidigare som gjorde gott jobb efter stormen -69 körde sågen några sekunder i diesel vid montering av ny kedja för att snabba på inkörningen av länkarna!

Användarvisningsbild

Re: Kinasåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562508 Oftast löser det sig. Kör inte ned slak eller för spännt.

Noshjulet, drev/kopplingstrumma/lager och vevaxel är vanligast felen.

Användarvisningsbild

Re: Kinasåg

rejser  
#562511 Skön rubrik
"2200W 20 Inch Gasoline Chainsaw Wood Cutting Grindling Machine Electric Angle Grinder 52CC Chain Saw Woodworking Power Tool Set"
Tror som fler, kör försiktigt en liten stund, se till att kedjan är så spänd att den inte hoppar, ha öga på den då den kan slakna eller hoppa i ordning väldigt snabbt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).