Öppna kategorin

Köptips på lagom bra jordfräs..?

56 inlägg 12344 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562281
Tinna skrev:
Pamf skrev:Ett annat alternativ om det inte ska användas många ggr är att kika om det finns att hyra i närområdet
Jaa, tänkte det först, men självrisken om något går sönder på det som finns att hyra här är ungefär vad en ny skulle kosta...så med min vanliga tur så.... [emoji849]


Huvudet på spiken.....

Jag satt bara och väntade på om någon skulle ge det svaret....
Du är en medveten person du.... Det håller en borta från tok.

Bra tänkt..... :-bd :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562282
vinterrojarn skrev:
Tinna skrev:
Pamf skrev:Ett annat alternativ om det inte ska användas många ggr är att kika om det finns att hyra i närområdet
Jaa, tänkte det först, men självrisken om något går sönder på det som finns att hyra här är ungefär vad en ny skulle kosta...så med min vanliga tur så.... [emoji849]


Huvudet på spiken.....

Jag satt bara och väntade på om någon skulle ge det svaret....
Du är en medveten person du.... Det håller en borta från tok.

Bra tänkt..... :-bd :-bd
Hehe.. tack! Jaa, försöker ju att använda den grå klumpen bakom ögonen, men det ligger ju mycket övning med trial and error bakom! [emoji16] [emoji16] [emoji16] [emoji28]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562284 Vissa lärdomar är svåra för plånboken, tror mig jag vet.....

Andra lärdomar kommer som en käftsmäll utan anledning.
Det har jag ännu bättre erfarenhet av.... .

Tyvärr lever vi i ett sånt samhälle där allt som är trasigt kostar för mycket att laga, emot att köpa nytt, och ska det vara kvalité då kostar grejerna skjortan......

Jag har byggt om många sågar och liknande, hade det varit närmare till dig så hade du fått köpa en Klippo jordfräs för 500 kr då jag inte använder den längre.
Eller jag har använt den en gång, sedan blev det att bli hö bonde istället.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

tallen100  
#562287
zeetorg skrev:Vad har hänt med din blogg Tinna? Det var ju bland det bästa man kunde läsa på nätet förut! 🤗

Instämmer till fullo :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

totte  
#562289 Hej Tinna, kul att höra av dig igen!

Ja, för att återgå till jordfräsen, så handlar det en hel del om vad du skall ha den till och hurdan jord du har. Skall du bara fräsa i redan befintliga trädgårdsland eller skall du fräsa upp gräsmark? Det senare kräver en hel del mer av tyngd och kraft.

Men en stark och tung fräs funkar ofta riktigt dåligt att köra i trädgårdslanden, särskilt om man har lätt och lucker jord, för då vill den hellre gräva ner än dra framåt.

Jag har haft en Husqvarna som är rätt tung och dessutom framtung. Mycket bra i den styva leran vi hade på förra bostället. Helt hopplös i den lätta sandiga jord vi har nu här i Skåne. Bara gräver ner sig och när den väl gjort det så krävs det ett enormt bändande och vridande för att få den att ta sig loss. Den har jag sålt.
1555494650_100521_02.jpg


Nu har jag den här, väldigt gammal Bolens.
1555494893_180908_1.jpg


Betydligt lättare och med stödhjulen bak så är det enkelt att lätta lite om den vill gräva ner sig, bara att trycka lite på handtagen. Inte hälften så arbetsam att köra här.

Bara som ett par exempel på hur fräsar ser ut och fungerar.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562303
tallen100 skrev:
zeetorg skrev:Vad har hänt med din blogg Tinna? Det var ju bland det bästa man kunde läsa på nätet förut! 🤗

Instämmer till fullo :-bd
Tack! Saknar ditt fantastiska ordvitsande!! [emoji106] [emoji119] [emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562308 Tack!! Ja, jätte bra exempel! Det Är ju gamla gräsmarker med gott om sten här! Då kanske hav bör tänka på en tung rackare som gärna gräver ner sig!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562313 Dessa jordfräsar kostar dock en hel del pengar, men de håller lite längre.

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562324
vinterrojarn skrev:Dessa jordfräsar kostar dock en hel del pengar, men de håller lite längre.
Ja, det förstås...Hmmmm.... Kanske ska ta med min Gamla fiskars i övervägandet! (Vanlig spade) [emoji28]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562329 Jag har dessa tankar: ja begagnad.... Hmmm ja hur länge går den och va får jag tag i.... Efter något år kanske något skall lagas finn det då delar? Nja inte till alla...

Nytt: ja visst, men det som håller länge kostar en hel del, då får man se på en långsiktig investering.

Använder jag maskinen så pass så att det lönar sig?
Kanske kanske inte?......

Kanske är lönsammare att köpa billigt nu och kanske köpa någon till då jag behöver, har ju då två att plocka delar utav.

Men å andra sidan billigt nu är också dyrt i det långa loppet.....

Men nu var ju inte detta ett jätte område?

Så då skulle jag ha satsat på en billigare och se va jag klarar mig med, okej om den gräver ned sig lite och kanske det krånglar, men sett på priset så kanske det hela är värt den lilla summan.

Usch jag börjar låta som jag gjorde när jag jobbade som lantbrukssäljare....... Fy på mig......

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562339 @vinterrojarn Ja, men tack för kloka tankar och så! Får se vad det blir! [emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Avslutat-02  
#562340 Varsågod, det var bara ett nöje att bolla idéer med dig, lycka till med fundering och det du tar för dig idag och imorgon.
🤗

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

tallen100  
#562351 Tycker du borde skaffa en traktor och fräsa runt med :d

Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Tinna  
#562353
tallen100 skrev:Tycker du borde skaffa en traktor och fräsa runt med :d
Jaa tycker jag med!! [emoji4] [emoji106] [emoji106] [emoji106]

   TS
Avatar Fallback

Re: Köptips på lagom bra jordfräs..?

Ferguson system  
#562356 Jeg vil anbefale at du ser etter en skikkelig jordfres og ikke ei "jordhakke". En ordentlig jordfres er tryggere i bruk (ingen åpne skovler/kniver) og er mer effektiv. Resultatet blir bedre. Vil anbefale f.eks en eldre 2-hjulstraktor. Agria, Motostandard, BCS, Nibbi, eller lignende. Disse kan du bruke flere forskjellig redskap på. Slåmaskin, snøfres, jordfres, tilhenger, vinsj, feiekost, plog, hyppeskjær, harv, Osv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar