Skogsröjning

HVA 555 som käkar motorblock.

23 inlägg 7159 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 555 som käkar motorblock.

LarsTirén  
#562196 Köpte en Husqvarna 555 FXT strax före jul. I början på februari fick jag ett missljud i den varpå jag märkte att det glappade rejält mellan motorn och kopplingen. Provade dra de fyra skruvarna som fäster kopplingskåpan mot motorblocket men dom bottnade trots att det glappade ett par, tre millimeter. Det var alltså godset i blocket och kåpan som nöts bort. På verkstaden hade det kommit in en precis lika såg med samma fel en vecka tidigare.

Problemet nu är att här om dagen kände jag att det börjat glappa igen, så igår kväll drog jag efter skruvarna och det blev stumt. Men efter en dags körning så glappar det och när jag provade dra efter nu så bottnade skruvarna och glappet är kvar. Blir en sväng till verkstaden imorgon igen. Känns ju sådär att behöva byta block varannan månad, särskilt när garantin gått ut.

Såg att det fanns en tråd från 2013 här som hade samma problem. Är det någon mer som råkat ut för detta? Är det något som modellen är känd för?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Avslutat-02  
#562203 Det har hänt lite då och då.
Jag skulle inte hålla på att byta motorblocket hela tiden.

Att dessa skruvar, gängar upp är ett stort problem.

Be dem höra av sig till Hva igen. För det första så ska sågen bytas ut helt.
Sedan ska hva titta på vad som är fel.

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Ldsaren  
#562209 Är det en 60cc?
Jag har en Jonsered 2258 ,jag tror det är samma såg ,som din ,lite nedtrimmad Hva 560 eller Jonsered 2260.
Tar man bort kopplingen o kolla bultarna ?

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Ldsaren  
#562210 Aha det var visst en röjsåg som det handlar om.

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Avslutat-02  
#562211
Ldsaren skrev:Är det en 60cc?
Jag har en Jonsered 2258 ,jag tror det är samma såg ,som din ,lite nedtrimmad Hva 560 eller Jonsered 2260.
Tar man bort kopplingen o kolla bultarna ?


På en Jonsered 2258 har du inte samma uppbyggnad, men det har hänt på någon motorsåg att skruvarna varit dåligt dragna.

Känn lite runt svänghjuls sidan och på kopplingssidan om de sitter fast,.

Är det nå problem i övrigt med sågen eller beter den sig lika som ovan 555 FXT?

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Ldsaren  
#562382 Det står Hva på den lite här o där .
Nej .har kört en del i vinter med den , går kanonbra än .är en -15 års .
Skulle tänka mig sätta för luftinsläppet som är framåt på kåpa vä sida , kommer in mycket spån där o fastnar på cylindern .

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Avslutat-02  
#562384 Det skulle jag undvika med tanke på att det är en frisk luftsmotor som behöver all luft den får....

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

LarsTirén  
#562414
vinterrojarn skrev:Det har hänt lite då och då.
Jag skulle inte hålla på att byta motorblocket hela tiden.

Att dessa skruvar, gängar upp är ett stort problem.

Be dem höra av sig till Hva igen. För det första så ska sågen bytas ut helt.
Sedan ska hva titta på vad som är fel.


Har varit hos verkstad idag och hans reaktion var "-Jaså, din också!" Så han hade inne fler med samma problem igen och hade varit i kontakt med Husqvarna idag och dom jobbade på en lösning. Tillsvidare var budet att köra tills det rasar, byta block och koppling igen och igen tills att dom kommer med uppdaterade grejor.
Säljaren sa att dom hade som praxis att efter man fått samma fel tre gånger inom garantitiden fick man en ny såg. Följt av orden "orimligt att det kommer hända igen", "aldrig hört talas om det felet" och andra sådana standardfraser en säljare drar :grin:

Att skruvarna gängar upp sig verkar va mer eller mindre standard på Hva sågarna. Något jag hoppas dom får bukt på. Men det är inte problemet här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

LarsTirén  
#562417
Ldsaren skrev:Aha det var visst en röjsåg som det handlar om.


Precis! 555FXT. Så här sitter bultarna på utsidan av kopplingskåpan ner mot riggröret eller vad man ska säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Avslutat-02  
#562425
LarsTirén skrev:
vinterrojarn skrev:Det har hänt lite då och då.
Jag skulle inte hålla på att byta motorblocket hela tiden.

Att dessa skruvar, gängar upp är ett stort problem.

Be dem höra av sig till Hva igen. För det första så ska sågen bytas ut helt.
Sedan ska hva titta på vad som är fel.


Har varit hos verkstad idag och hans reaktion var "-Jaså, din också!" Så han hade inne fler med samma problem igen och hade varit i kontakt med Husqvarna idag och dom jobbade på en lösning. Tillsvidare var budet att köra tills det rasar, byta block och koppling igen och igen tills att dom kommer med uppdaterade grejor.
Säljaren sa att dom hade som praxis att efter man fått samma fel tre gånger inom garantitiden fick man en ny såg. Följt av orden "orimligt att det kommer hända igen", "aldrig hört talas om det felet" och andra sådana standardfraser en säljare drar :grin:

Att skruvarna gängar upp sig verkar va mer eller mindre standard på Hva sågarna. Något jag hoppas dom får bukt på. Men det är inte problemet här.


Ja det hade då inte jag som handlare accepterat, jag förstår vissa saker men att kunden skulle behöva ta att sågj#@#-##eln inte fungerar är piss.
Nä byt ut och fixa problemet, detta hände väldigt sällan på 355:an.
För den hade en annan men bättre lösning.

Användarvisningsbild

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

LarsTirén  
#562808
vinterrojarn skrev:Ja det hade då inte jag som handlare accepterat, jag förstår vissa saker men att kunden skulle behöva ta att sågj#@#-##eln inte fungerar är piss.
Nä byt ut och fixa problemet, detta hände väldigt sällan på 355:an.
För den hade en annan men bättre lösning.


Är ju ingen idé att åka dit och försöka kräva en ny 555:a, för då står jag väl med samma problem om nån månad igen. Däremot blir det ju intressant om dom går med på att byta till de nya grejorna när de släpps oavsett om den hunnit gå sönder igen eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Avslutat-02  
#562817 Ja det är något som jag inte riktigt får att gå ihop.....

Det där skrev jag förövrigt innan infon kom om hur din återförsäljare löste detta.

Men att hva gör detta istället för att gå tillbaka till gamla delarna en stund som fungerade är ju bara dumt.

Bättre att hålla på modellen och lösa detta först.

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Avslutat-02  
#562821 Sedan har ju jag ytterligare en fundering,,,
Hur fan kan du köra med en såg som bara rasar isär hela tiden.....?

Ja skulle bli galen....
Tror du att hva kommer stå för detta ända tills att modellen är fixad?
Det är klart med reklamations rätt och garanti, men ändå det kan bli väldigt dyrt för hva......

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

Avslutat-02  
#562829 Kan inte din återförsäljare sätta dit vevhuset från 355:an och den upphängningen så länge, det måste bli billigare för hva också för stunden att laga med detta....,??!?

Avatar Fallback

Re: HVA 555 som käkar motorblock.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570054 Husqvarna ska enligt uppgift ändrat konstruktionen efter april 2019 på HVA 555.
Kolla på märkplåten när röjsågen är tillverkad innan ni köper. Det står årtal följt av vecka när tillverkning skett.
Har man en äldre såg finns en "sats", vad nu det är vet jag inte, som ersätter befintliga bultar/skruvar och då ska detta fungera utan det släpper efter kort tid.
Återförsäljare bör veta mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).