Skotare

Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?lådan

21 inlägg 10697 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?lådan

Robert Å  
#561859 Pågående arbete med att fixa upp en 838 skotare köpt på auktion så ingen kännedom om hur problemet uppstått men syns att växellådan är skruvad i sen tidigare.

Växellådan låser sig på 3:an framåt och 2:an bakåt. (tvärstopp deluxe)
Har uteslutit elfel i hytten och mätt alla solenoider till 30 ohm på kablaget ner till lådan.
Funderar nu på om det kan vara internt överläckage som gör att lådan låser sig, alltså att fram/back går i samtidigt eller nått. Dock lite konstigt då 3:an verkar va i när ingen av växel solinoiderna är påverkade.

Vad jag förstår är det Clark 18000 i dessa? Och då delad modell med converter och växellåda i separata hus.
Vilka fler än 838 har dessa lådor? 836? 832? Andra märken?

Efterlyser också elcheman till 838.
Finns hela manualen att ladda ner med elcheman är inte med där, finns det någon som har en pärm att kopiera?? :-bd

I samma manual finns beskrivet vart man mäter bromstryck osv, på min maskin är det utdraget ett antal mätpunkter i motorutrymmet. Antar det blev så på senare modeller, nån som har koll på vilka tryck som finns vart?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

JoTh  
#561863 Är det ingen här som har elscheman, går det säkerligen bra att få fatt i ett och kopiera från din lokala Komatsu Forest verkstad.

Att utesluta elfel endast genom att resistansmäta magneterna och mätt upp kablaget är tyvärr ingen fullbordad elektrisk felsökning på den typ av styrning som sitter där.
Om inte redan nedanstående kretskort är väl genomgånget och uppmätt.

Det sitter ett kretskort med en massa dioder som styr magneterna till lådan.
Är det fel på någon av dioderna kan lite vad som helst hända.
Mitt råd är att demontera kretskortet med diodbryggorna och mäta upp det löst.
Brukar inte vara så enkelt att göra på plats i maskinen då det sitter lite tokigt till för detta.
Det var inte helt ovanligt att någon diod gick sönder på tiden när det begav sig med dessa maskiner.
Det kunde då hända att två växlar låg i samtidigt bland annat.

Så ett elschema är högst väsentligt för en fortsättning i ditt felsökande.

Bästa supporten för dessa växellådor får du annars från Trans Auto AB i Södertälje 08-554 240 00
https://www.transauto.se/

Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Robert Å  
#561882 Hej!

Borde kanske skrivit Hur jag felsökte och ja, kretskortet sitter inte bra till 😡
Ett schema hade varit guld värt..

Utan schema var det lite svårt lista ut hur spak ihop med dioderna funkar men gjorde så att jag tog löst kontaktstycket med kabeln ner till lådan. Mätte sen med multimeter fram vilka pinnar som gav spänning vid fram/ back respektive växel 1/2/3 . Jag kunde inte hitta att det ligger på spänning på något stift som skulle göra att det ligger i flera växlar.

Tillverkade då ett enkelt kablage att mata dom olika stiften direkt på kabeln till växellådan. Kretskort med dioder alltså helt bortkopplad. Samma fel uppstår vid provkörning. Om kabeln ner skulle vara skadan mellan nån ledare borde det visa sig när jag resistens mäter mot varje solenoid men har 30ohm på alla solenoider.

Börjar då fundera över växellådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561892 Vet inte hur just denna låda är uppbyggd men Volvo HT100 har en växel i (trean om jag kommer ihåg rätt) som default utan att ngn solenoid är dragen. Naturligtvis måste en solenoid (netrual-drive) dra att maskinen skall driva.

Med detta vill jag säga att ventilsystemet i lådor kan verka märkligt konfigurerade men att det som i volvos ex beroende på att det inte skall bli låsningar om alla styrspänningar (eller värre - bara vissa) försvinner! Worst case här att man får en nedväxling 4->3, annars går lådan i neutral.

MN

Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Robert Å  
#561899 Växel 3 är i om alla växelsolenoider är opåverkade. 2:an om dess solenoid är på och 1:an om 2 och 1 är på. Om nått fel uppstår mellan dessa blir det bara fel växel tror jag och inte tvärstopp.

Däremot så har fram/back varsin solenoid och får man in båda dessa blir det nog stopp. Antigen om det är elfel eller internt i lådan. Neutral i om ingen av dessa är till. Jag tror just nu att när jag lägger i 3 fram så läcker ventilsystemet över till back och det blir stopp. Och 2 bak läcker över till fram med samma resultat.

Frågan är om detta fel kan uppstå i lådan? Om kretskortet sitter illa till så är det inget mot växellådan.... antar man kan få ut den om man tilltar hytten extra mycket.

Ska testa att tjuvkoppla 2:ans solenoid och se om den driver framåt i neutral. Däremot förstår jag då inte hur det kan bli stopp på framåt 3:an. På den växeln borde ju alla växlar vara trycklösa...

Om nån med koll på clark lådor kan komma med lite råd vore det super :-bd :-bd

Samt tipps på andra maskiner med likadan låda om man ska börja söka. Aktiv 747/ kockums 83-35 har jag fått tipps på kanske är rätt

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561902 Har du inte hydraulschema för hur växlarna ansätts tror jag de är svårt att spekulera vidare. I volvos fall finns det en dekal i locket i solenoiderna som visar vilka som skall vara dragna för resp växel.

Att solenoiderna får ström och har rätt res är en sak men "drar de" verkligen?

Säker på att kabelisoleringen är OK så att du inte smygmatar 2 solenoider samtidigt?

Morgan

Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

AKKAMAAN  
#561904 Aktiv 747 sedemera Kockums 83-35 hade Clark 18000

Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

AKKAMAAN  
#561909 Har bestämt för mig att även Kockums 84-35 hade Clark 18000, den maskinen var ju också 3-växlad medan storebror 850/85-32/85-35 hade 4-växlade Clark 28000
Har också för mig att den som satt i 747/83-35 hade separat hus för convertern men ingen dropbox på power-shift-lådan utan det var separat fördelningslåda.

Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

AKKAMAAN  
#561991 Här en 7-sidig pdf som förklarar solenoidväxlingen på Clark 18000
Här en bild på 3:ans växel
Finns bild på tryckuttagen på "locket" för att mäta vart det är tryck resp trycklöst på resp växel och neutral
Hoppas detta är en version av kontrollenheten som du kan använda för felsökningen
1555289260_3rd_gear.jpg

Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Fredi  
#562049 Hur beter sig clark lådan om lamellerna är slut på en koppling? Jag har 2 ggr varit med om att lådan låser sig totalt vid växling när lamellerna varit slut på en koppling i lådan. Detta var visserligen med Volvo hjullastare, tvärstopp när man växlade upp. Kanske samma fenomen med denna? :?:

Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

AKKAMAAN  
#562057
Fredi skrev:Hur beter sig clark lådan om lamellerna är slut på en koppling? Jag har 2 ggr varit med om att lådan låser sig totalt vid växling när lamellerna varit slut på en koppling i lådan. Detta var visserligen med Volvo hjullastare, tvärstopp när man växlade upp. Kanske samma fenomen med denna? :?:

När lamellerna är slut så börjar de slira mer än de vanligen ska göra vilket kan ge upphov till "brända" lameller. Lamellerna är vanligen tillverkade och ytbelagda av sintrad brons som friktionsmaterial och är gjorda för att greppa i mellanliggande stålplattor. Ytbeläggningen har fåror där olja håller till och hjälper till med att avleda värme från friktionen vid växlingen. Lärde mig på en Volvo BM-kurs engång på 1970-talet att lamellerna hinner slira ca 1/7-dels varv vid växling innan de greppar i stålplattorna. När ytbeläggningen med urgröpningarna för oljan är bortslitna ungefär som mönstren på ett bildäck då börjar de slira mera med överhettning som följd.
Det är ju ganska kort slaglängd på det "kolvsystem" som låser lamellpaketen.och det mesta oljevolymen som behövs för växlingen kommer från den kolv vars växel läggs ur via backventil system (i mellanväggen) som fungerar som återfyllnadsventil. Endast pumptrycket och ett minimalt pumpflöde behövs för att sköta växling. Systemet har också ett visst läckage för att hålla oljan cirkulerande genom kopplingspaketen. Slaglängden ökar ju mera lamellplattorna slits vilket ökar slirningen under växling, och slitaget får en snöbollseffekt.
Bilden visar ett Twin-disc lamellpaket vanligt på BM Volvo-Volv BM produkter från sent 1960-tal och framåt...
1555351100_twindisc.jpg

Hur detta leder till att växellådan "fryser ihop" kan "bara" (??) förklaras med att lamellpaket "smälter" ihop eller att den höga värmen på oljan gör att ventilpaketet för växlingen brakar ihop och skickar tryckolja till flera olika växlar samtidigt....

Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Robert Å  
#562068 Det är gott om pluggar på ventilhuset så jag gissar att det ska gå mäta enligt pdf ovan. Ska pilla lös en plugg och kolla gäng så får jag montera mätnipplar på alla uttag. Återkommer framöver med resultat, måste lös med en del övrigt för att komma åt.

Är jäkligt trångt och det syns att det är skruvat förut i detta, ser på sprängskiss att det mellan ventilhus och växellåda sitter 2 kulor och fjädrar, undras hur det blir om nån av dessa saknas efter tidigare mek...

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

AKKAMAAN  
#562074 Har du fullständig modellbeteckning från typskylten på växellådan? Tydlig bild vore bra. Ska se om jag kan lika fram mera dokumentation...

Användarvisningsbild

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Robert Å  
#562327
Växling Valmet 838c.pdf
Hunnit konstatera att den driver framåt med växel 2 i men utan att framåt solenoiden är påverkad. Nått är alltså knas, ska skaffa grejer för att mäta lite få se om jag blir klokare.

Hittat och scannat elschema för växling på Valmet 838C som ju var baserad på 838, numrering av relän och dioder stämmer inte mot 838 men man kan åtminstone med hjälp av den förstå hur det funkar, 838c verkar även haft en förregling på fram/back, gissningsvis på
dörren
Växling Valmet 838c.pdf
.

Obs: upptäckt att jag skrivit fel, schemat är från 838c och INTE 801c
Senast redigerad av Robert Å sön 22 mar 2020, 16:39, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 838. Efterlyser nån som har koll på Clark 18000?l

Larsi  
#562393 Jag har en 83-35 med Clark 18000 låda
Det är en av de sista tillverkade 1986 och jag har elstyrning för växlingen
Hade strul med 2:An först både framåt och bakåt men sedan funkade inte 1:An heller
Jag fick kontakt med AJ Trans i Ljungby och förklarade direkt vad det kunde vara för elfel
Många andra trodde att det var lamellpaket som var kass men han trodde på elfel
Mätte jag solenoiden obelastad var det rätt värde men la jag på växel så blev det fel värde
Jag bytte 2 solenoider och sedan har det funkat
Jag fick ett schema av honom vilka solenoider som påverkas och det är lite konstigt kopplat för på 2:an är det 1:an och 3:an som är påverkad
Hittade inte schemat nu men på BM 4300 är det också kopplat som på min fast där är 5 solenoider
Du får mäta lite och kolla

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).