Motorsåg och handhållet

Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

87 inlägg 74767 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Fredrikbjorken  
#561135 Någon som provat Skogmas, nordforest vinchar och hur står dessa sig mot exempelvis habeggers HIT vinchar, ganska stor skillnad i prislapp.

https://skogma.se/nordforest-vinsch-ink ... 3210001001

detta är ju Nordforests mellan (1600kg vinch) och den ligger på strax under 3000:-

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561156
Fredrikbjorken skrev:Någon som provat Skogmas, nordforest vinchar och hur står dessa sig mot exempelvis habeggers HIT vinchar, ganska stor skillnad i prislapp.

https://skogma.se/nordforest-vinsch-ink ... 3210001001

detta är ju Nordforests mellan (1600kg vinch) och den ligger på strax under 3000:-

Står att Amazon inte levererar denna till Sverige men går nog att hitta någon som gör. Tänk då på att hitta ett ställe så att du kan fylla i VAT. Då drar de momsen direkt, lite krångligt att fixa i efterhand. Tyvärr blir priset inte något vidare ifrån Tyskland/Österrike heller på grund av devalverad krona. :((

Man behöver ha en bärmes om man ska få med sig ut i skogen med all kringutrustning block extralinor stroppar osv. Sedan är det lite segt, många tag med spaken.

https://www.rotek.at/a000/000/000000364_00_RT_A_de.html

https://www.amazon.de/Seilzug-Kapazität-1-600kg-Spezialseil-Haspel/dp/B0119T3QII/ref=mp_s_a_1_1?crid=1XNTKRZ3D093I&keywords=rotek+seilzug&qid=1554812449&s=gateway&sprefix=rotek&sr=8-1

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Raggarö  
#561191 Jag köpte en dylik tingest:

https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... cts_id=478

Den är en tvilling till Skogmas.

Jag håller med om tyngden men jag har bara använt denna då jag inte kommer åt med traktorns wirespel.

Edit: Var tvungen att använda både spakvinchen och traktorvinchen på ett trassel av rotvältor idag, säkra med en vinch - dra undan med den andra........

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

BM Buster  
#561537 För den händige kan jag rekomendera att göra sin egen skogsvinch. Jag har svetsat ihop ett T av fyrkantprofil och monterat på en vanlig båtvinsch.
Monteras med ett spännband runt träd eller stubbar. Mycket enkelt o billigt, jag har använt min i snart 10år. Jag har kostat på rejält så att jag har två vinschar att alternera med, en med 540kg dragkraft o en med 1130kg. 😀

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

BM Buster  
#561780
IMG_0113.JPG

Så ser den ut med lilla vinschen monterad.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

JensSkoog  
#561871
BM Buster skrev:Så ser den ut med lilla vinschen monterad.

Bara ett ord som passar, @BM Buster - elegant utförd :-bd
Och senn kostar den ju inte så mycket om man svetsar järnet själv.
Jag ska göra mig en som supplement till min stora (och tunga) Svero spakblock. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

BM Buster  
#561941 Den är både billig o lätt, väger kanske 3 kg med lilla vinschen på.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Fredrikbjorken  
#562003 Ser ju kanonbra ut. Läge o Tillverka en sån nu kanske

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Noobe  
#568495
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har även använt jordspett med god erfarenhet (hittills!). Sätt två pålar eftervarandra ca 2 m. Fäst vinschen i botten på den först pålen. Sen sätter du ett rep från toppen på första pålen till botten på andra pålen bakom så stadgas det hela upp ganska bra.


Låter som en bra ide med två jordspett efter varandra! Vad för typ att jordspett använder ni? Och hur får ni ned dem i marken, och upp?

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Richard B  
#569447 Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

anersimyra  
#569465
Richard B skrev:Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Både vajer och syntetlina/band som är avsedd för vinschning ramlar rakt ner på backen om de går av.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

cruisern  
#569466 Hänger på denna tråd.

Jag tänkte köpa block. Det finns ju block, brytblock, gjorda i aluminum eller stål och har storlekarna små, medium eller stora. Har enbart kollat på Skogma där dessa finns.

Användning
Ta ner mindre träd som lutar där inte kilar räcker till. Har inget teleskopskaft med fällsax så jag kommer inte upp så mycket. Kan komma upp till en 4 meters fästpunkt. Så det får bli mindre träd. Jag kommer också att vinscha ner fastställda träd där typ baxning på ”räls” eller slana inte räcker utan behöver hjälp.

Utrustning som finns
1. Lina 15m 6mm HMPE/Dyneema (2,4% töjning) med brottgräns 3300 kg
2. Lina 35m 10mm HMPE/Dyneema (1,24% töjning) med brottgräns 4300 kg
3. Lug-All 3000-30 SH
4. Warn vinch ProVantage 3500 med dragkraft 1588 kg (enkel lina) som sitter på UTV

Jag tror jag behöver ett block som är dimensionerat för minst 20 kN arbetslast

Vilka är era rekommendationer?

Avatar Fallback

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

Richard B  
#569480
anersimyra skrev:
Richard B skrev:Tänkte bara lägga till att förutom att syntetlina är lättare så har syntet inte samma möjlighet att lagra energi som metall. Blir ordentlig snärt när syntet går av men en metall så det väldigt mycket energi som frigörs samt att den givetvis är hårdare. Låter kanske självklart när man läser det men man tänker inte alltid på allt 🙃

Både vajer och syntetlina/band som är avsedd för vinschning ramlar rakt ner på backen om de går av.. :-bd


Låter väldigt bra men jag kan inte hitta någon källa till det, kan du ge mig en källa tack? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

cruisern  
#569482 Skrev i mitt tidigare inlägg brytblock men menade kastblock.

Användarvisningsbild

Re: Vinsch?? Vad rekommenderar ni?

JensSkoog  
#569517
cruisern skrev:Användning
Ta ner mindre träd som lutar där inte kilar räcker till. Har inget teleskopskaft med fällsax så jag kommer inte upp så mycket. Kan komma upp till en 4 meters fästpunkt. Så det får bli mindre träd. Jag kommer också att vinscha ner fastställda träd där typ baxning på ”räls” eller slana inte räcker utan behöver hjälp.

En skicklig teleskopstång med en krok i ändan, gör suset om man ska få upp rep
eller wire så man kan dra med spakblock eller winch.
Jag når 7 - 8 meter upp med den här "manicken". Drar wiren rundt trädet och ner och kopplar till blocken.
1559681907_fellehjelp_(9).jpg

Stången är från en sak tänkt till att dra ner snö från tak. Det är den skit till, men
som hjälp i att få högt fäste i träd är den mycket bra.
Wiren 8mm, och den är 15 meter lång med en tung schackel i ändan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).