Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Slö Starkran/vinsch

26 inlägg 6513 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

ostnordväst  
#561667 på starvinschen på min niab lossnade "bromsbanden" som drog satt jag dit nya . Limmade dom med multibond 330 vill jag minnas.När ett lossnat drog det hela tiden tror jag,är 4 smo bandbttar vill jag minnas. Enkel att skruva på. Justeringen kinkig att ställa in. För hårt drag ger drag helan tiden

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#561736
ostnordväst skrev:på starvinschen på min niab lossnade "bromsbanden" som drog satt jag dit nya . Limmade dom med multibond 330 vill jag minnas.När ett lossnat drog det hela tiden tror jag,är 4 smo bandbttar vill jag minnas. Enkel att skruva på. Justeringen kinkig att ställa in. För hårt drag ger drag helan tiden

Bromsen funkar bra på min så

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

Brorsan  
#561755 Inne i vinschen sitter bromsbanden som drar, bromsbandet på utsidan bromsar lintrumman vid invinschning alt lossar vid utdragning.
Drar den dåligt är det nog som ostnordväst säger: byt eller justera bromsbanden som drar (inne i huset).

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#561797
Brorsan skrev:Inne i vinschen sitter bromsbanden som drar, bromsbandet på utsidan bromsar lintrumman vid invinschning alt lossar vid utdragning.
Drar den dåligt är det nog som ostnordväst säger: byt eller justera bromsbanden som drar (inne i huset).

Ska absolut kolla upp det, tack

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

pontiacfarmer  
#561807 viktigt är att den är täckt om den står ute...... regnar det in i winchen så blir det bekymmer ... Starwinchspelare sen 1978 ;)

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

jannee  
#561817 Min Starvinsch fungerar bättre när den blivit blöt, blev sådan efter att jag bytt bromsband (vilket helvete) :grin:
Vajern rullar ut mycket lättare och allt fungerar som det ska, däremot när vagnen (med kran) stått inomhus och inte nyttjas på länge är man knappt f*n till att dra ut vajern.

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#564239 Länk:
Lite vinschning i vårvädret

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

Brorsan  
#564256 @joakim550 Har du fått till det med vinschen så den funkar som det ska?
Olle

Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#564258 Nej jag har ju inte det trist nog den låser sig vid lite tyngre stockar eller när det går tungt så funderar på en koll på bromsbanden eftersom jag fick tips av nån här

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#564259
joakim550 skrev:Nej jag har ju inte det trist nog den låser sig vid lite tyngre stockar eller när det går tungt så funderar på en koll på bromsbanden eftersom jag fick tips av nån här

Å jag anser att det skall klara mer,

   TS
Avatar Fallback

Re: Slö Starkran/vinsch

joakim550  
#584852 Äntligen har man fått ordning på kranen

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).