Att minska kompresionsvolym måste vara rätt dumt eftersom man är ute efter mer brum och då kan fylla det utrymme som finns med gottis som kan expandera o ge kraft.
www.chainsawcollectors.se
Mange skrev:Att man säger expansion istället för explosion är nog mer för att det expanderar hyfsat kontrollerat jämfört med en explosion.
Att minska kompresionsvolym måste vara rätt dumt eftersom man är ute efter mer brum och då kan fylla det utrymme som finns med gottis som kan expandera o ge kraft.
Mange skrev:Jo, jag har hört det i flera år från dig.
Men tänk så här. Om du har en cylindervolym som ger en kompressionsvolym där bränsle kan expandera.
Du har två möjligheter:
1) Att fylla den befintliga volymen med mer bränsle/Luft blandning.
2) Minska volymen för att anpassa bränslemängd...
Vilket gör du?
Varför vill man ha större volym? Varför har inte alla 20cc motorer o 10hp?
jannee skrev:Minskar du kompressionsutrymmet ökas absolut inte effekten. Men om du däremot ökar hastigheten eller mängden på tillförsel av bränsle ökar effekten.
Jag satt en hel dag i början av 60 talet och polerade insugningsröret och förgasarhalsen på min Victoriamotor (Rex Moped).
Med ett vanligt ställbart munstycke gick sedan moppen närmare 5 km fortare än innan poleringen.
Nästa steg blev att slipa av 5 m m av kolvens nederkant, detta gjorde ytterligare 10 km
Moppen gjorde sedan närmare 60 (efter mätaren) - "otrimmad"
knaggen skrev:Mange skrev:Jo, jag har hört det i flera år från dig.
Men tänk så här. Om du har en cylindervolym som ger en kompressionsvolym där bränsle kan expandera.
Du har två möjligheter:
1) Att fylla den befintliga volymen med mer bränsle/Luft blandning.
2) Minska volymen för att anpassa bränslemängd...
Vilket gör du?
Varför vill man ha större volym? Varför har inte alla 20cc motorer o 10hp?
1. varför svarvar man av cylfoten på en cylinder .
2 vad händer när foten är avsvarvad 0.5mm
3 Har stått ganska mycket i bromsbänk när jag höll på med racingen och vad får man veta då.
jannee skrev:Karlskronapolisen som haffade mig och gjorde en "grundlig" kontroll kunde i alla fall inte finna någon olaglig förändring (trimmning)
Jag vet, men då hade man nog ingen tanke på att mäta kolvens längd
Mange skrev:knaggen skrev:Mange skrev:Jo, jag har hört det i flera år från dig.
Men tänk så här. Om du har en cylindervolym som ger en kompressionsvolym där bränsle kan expandera.
Du har två möjligheter:
1) Att fylla den befintliga volymen med mer bränsle/Luft blandning.
2) Minska volymen för att anpassa bränslemängd...
Vilket gör du?
Varför vill man ha större volym? Varför har inte alla 20cc motorer o 10hp?
1. varför svarvar man av cylfoten på en cylinder .
2 vad händer när foten är avsvarvad 0.5mm
3 Har stått ganska mycket i bromsbänk när jag höll på med racingen och vad får man veta då.
Har du kört Racing med tvåtakts små motorer?
1. Man sänker cylinder, ändrtar port tider, minskar volym över kolv vid ÖD.
2. Samma som 1 fast 0,5mm. Lite som att plana toppen på moppen innan man begrep bättre.
3. Man får veta vilka effekter ändringar gör på en motor i bänk. Antar att du då testar dina tvåtaktare med på samma sätt? Inte så svårt o göra provbänk till såg om man är sugen. Du är inte ensam i världen om att kört en l motorer i broms/belastnings bänk.
Har du haft en större såg nån gång som tex Solo rex, Jonsereds XF, Husqvarna 1100 serien etc? De har mycket kompression och inte (procentuellt sett hög) kompressions volym. Även jämfört med andra i liknande cc.
Det finns mycket att göra för att fylla befintlig volym. Mer o göra om man vill öka den så det blir mer brum i grejerna.
Inte alla har nytta av hög kompression, snabb acceleration. vissa vill ha mer vrid o möjlighet att hålla varvet i högre belastning..
1. Varför la man en tjockare cylinderfotspackning o bytte förgasare på 254? vad för resultat blev det?
2. Varför ändrar man port tider? Vilka effekter får det på en tvåtakts spolmotor?
3. Har jag ödslat 5 min på detta nu när jag kunde läst nåt roligare?
Mange skrev:Det är bara o prova. Så jäkla krångligt är det inte. Man behöver inte bromsbänk för o se om det går bättre. En stock och tidsangivelse räcker.
Stoppar man in mer i samma utrymme som innan ökar även det kompressionen. Med fördel av att det finns mer som kan expandera.
Det finns till o med de som trycker in mer med övertryck. De nöjer sig inte med vad motorn kan suga i sig utan ger ännu mer.
Märkligt... Då har de ännu mer fel än jag då?
knaggen skrev:Mange skrev:Det är bara o prova. Så jäkla krångligt är det inte. Man behöver inte bromsbänk för o se om det går bättre. En stock och tidsangivelse räcker.
Stoppar man in mer i samma utrymme som innan ökar även det kompressionen. Med fördel av att det finns mer som kan expandera.
Det finns till o med de som trycker in mer med övertryck. De nöjer sig inte med vad motorn kan suga i sig utan ger ännu mer.
Märkligt... Då har de ännu mer fel än jag då?
Min trimmade såg håller med 18 tum 0.325 kedja 12300 varv vid instick och det finns vittnen till det den som höll i varvräknaren.
nu vill jag se dig med den bedriften med en Husqvarna 353.
sen börjar du nog att sväva i det blå eller är det fredags fyllan som pratar för börja inte att prata om övertryck då vi har i det atmosfäriska rycket ca 3 atö och den ekvationen klara inte ens jag att få ett övertryck utan en turbo.