Motorsåg och handhållet

Tankar om fler insprutnings motorsågar

45 inlägg 8402 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561487 Stratified scavenging engine kallas motortypen och är i sig en nytappning av de mellankrigs motorer som byggdes.
Varumärkesnamn= Stratified scavenging engine (Dolmar), 2-Mix (Stihl, X-Torq (Husqvarna), Clean Power (Jonsered),
Det är en spolad tvåtakt med en konstant luftläcka i mitt tycke.
Bland annat så hade Rinko en motorsåg med denna typ av motor.
Då var argumentet bränslesnål istället för emissioner, men resultatet var lika.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#561627 Gissade Att X-Torq, 2-Mix och Clean Power var sama motor typ

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#561629 kärt barn har många namn....

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#561670 ”en elektronisk förgasare kan vara toppen men då måste mjukvaran vara programmerbar.
som det är nu så är den låst, du kan inte gå in och fixa till bottenvarv,tomgång,högvarv.
detta gäller båda märken”

”Kan de bara komma ifrån de här strato/X-Turk idéerna”

Av ovanstående citat och andra inlägg här på forumet så verkar den inte vara så uppskattad

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#561671 Själva motortypen är det inget fel på, utan i min mening så borde man kunna ställa lite grann inne i mjukvaran,, som det är nu så kan man bara byta ut den eller uppgradera den, kalibrera gasen och felsöka.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561747 Det har ju funnits manuellt inställda X-torq. Jag har en och hade ett göre o få den o gå vettigt.
Fick kludda lite med förgasare. Sen gick den hyfsat.
Trots detta så klarar den 20" bra utan o gå varm, är tyngre, klumpigare och klarar inte avgas testet efter mitt pillande. Den gick inte vettigt på de värdena den ska ha.
Det är ett exempel.

Jag tror inte på detta med stratified engine/X-Torq.
Insprut, kolvportad, spolad tvåtakt, med bra tändning, där är det så bra det kan bli. Det bästa samlat i en såg o gasa på..

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#561777 Ursäkta Vinterrojan

Jag har nog både missförstått och felsyftat. Menade egentligen Mtronik och Autotun, men koplade ihop dom med X-torq/2-Mix mm.

Har nämligen läst om ganska många som varit missnöjda med Autotun/Mtronik på forumet.

Till Mange
Inget är väl så bra att det inte kan bli bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#561784 De här elektroniska helvetes grejerna.

Alltså, om man tänker sig i banan att kunna mixtra lite med luft/bränsle,H,L värden eller endast tomgången, då skulle hela maskinen kunna bli roligare, men som det är nu så är det som att köpa en över modern biljävel, utan att kunna öppna huven.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561786 Jag undrar hur dessa elektroniska bränslesystem hade funkat i tex 357 eller nåt annat utan X-Turq.

Tändningarna som vi har idag med adaptiv tändförställning och kurva är kanon. De hade gett ett bra lyft i de äldre sågen.

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#561890 Tillverkarna säger att X-Turq/Mtronik anpassar sig själv efter skiftande miljöer.
Till exempel olika höjd över havet (det är nog inte så ofta man använder motorsågar under vatten annars hade dom nog anpassat sig efter djup också) skiftande bränsle kvalitet, igensatt luftfilter mm.

Men inget säger att det funkar perfekt så parallell-manuell inställning skulle nog vara bra.
Eller insprutning. Det skulle nog ta bort många problem med förgasaren och förbättra prestandan. Om man vill skruva kan man sätta dit några extra skruvar att skruva på, men det skulle nog vara lite skruvat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#625683 Hej
Jag såg på Stihls internationella hemsida att dom har en ny motorkap med insprutning den heter ts 480i https://www.stihl.com/STIHL-power-tools-A-great-range/Cut-off-machines-and-concrete-cutters/Cut-off-machines/22105-510/TS-480i.aspx det vill säga lite mindre än ts 500i.

Det kan betyda att det också kommer en mindre insprutnings-såg typ en ms 400i

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#625685 Tror mer på en 399i...låter bättre :d :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#625687 Jag förstår inte vad du menar mer 399i?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Avslutat-02  
#625689 Jävlas lite med dig och skrev 399i istället...
:mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tankar om fler insprutnings motorsågar

Williamm  
#625691 tack

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).