Öppna kategorin

Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

8 inlägg 4784 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

DinWilliam  
#561491 Hej, tänker köpa sollceller och batterier mm till min sommarstuga utan el och vet ej vart jag ska börja. Har kontaktat EON men dom vill ej ha nånting att göra med en annläggning med mindre än 10st solceller (taket rymmer max 4st).
Kommer vara i stugan ca 4 veckor per år under sommaren men behöver batterier som klarar temperaturer till ca -35 till -40 då de kommer stå där under vintern också och ska klara de norrländska vintrarna, är i inlandet så behöver inte tåla salt särskilt bra. Ska även ha någon sorts adapter eller vad de kallas till 230V system.
Kommer anlita en lokal elektriker för att sätta samman hela systemet och antar att hen har kablar mm som man behöver, men behöver hjälp med all information om resterande som jag behöver köpa.
Bra om utrustningen är i god kvalitet typ solaredge som de använder vid de större elbolagen.
All hjälp med mitt projekt uppskattas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

rokon  
#561504 Börja med att verkligen gå igenom hur du kan minimera den kommande strömförbrukningen, satsa på LED-belysning skippa tanken på vattenkokare kaffebryggare och elektriska kylskåp. Sen är det övriga väldigt enkelt att åstadkomma.

Denna ger riktig sinusvåg på strömmen till ett oslagbart pris

Kolla på Clas Ohlson
Artikelnummer 32-5124
Spänningsomvandlare/växelriktare 300 W
Det går tyvärr inte att länka till artikeln
Ett litet 4-Takts Honda bensinelverk för sinusvåg är också nödvändigt välj en modell som räcker för en motorvärmare, men skippa tanken att den även skall räcka till cupevärmare, det kan du ha inne i stugan i värmen och bära ut när du skall starta det då du behöver extra ström på vintern Laddade blybatterier klarar kylan.

Användarvisningsbild

Re: Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

DinWilliam  
#561599 Tackar, växelriktaren ser riktigt bra ut. Har du något speciellt batteri du vet fungerar bra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

Bax  
#561605 Är EONs paket gjord för Off-grid? De är väl för produktion mot nätet (?)
Har du kollat på Sunwinds hemsida, där finns väl en hel del intressant.

Användarvisningsbild

Re: Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

halvproffs  
#561644 Förmodligen trodde eon att det skulle kopplas mot nätet.
Frågan blir, hur mycket el kommer du att använda? Ska du förutom belysning ha vattenberedare, kylskåp frys mm.

Användarvisningsbild

Re: Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

DinWilliam  
#561647 Har kollat Sunwinds hemsida och det finns mycket intressant där. Finns tyvärr inget telefonnummer man kan kontakta dom på men har skrivit mail till dom för att kunna anpassa ett solcellspaket för just min stuga. Vet ni om flera sådana sidor var snäll skriv dom här så man får flera möjligheter att välja bland =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

DinWilliam  
#561665 Ska använda TV, Kylskåp kanske någon DVD eller liknande och laddare till telefon och surfplatta. Vill hellre ha lite för mycket kapacitet än för lite. Kanske någon vattenbehållare med UV ljus i (kommer inte ihåg vad dom heter) då vi hämtar vatten från kallkällan och den kommer stå stilla inomhus ett tag efter det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sollcellspaket till sommarstuga "offgrid"

Anders Westlund  
#561827 Jag har ett off-gridsystem på en gammal fäbodstuga. Köpte paneler, ca 300w, laddregulator och inverter 5kw kontinuerligt och 10kv peak på ebay. Sedan köpte jag bilbatterier på biltema, ca 250ah tot. Med den kraftiga invertern kan jag köra vedklyven på 1300w. Men jag har en mycket mer stötvis förbrukning än vad ditt behov ser ut att vara. Har i alla fall kommit undan med under 10 tusen för det.
Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).