Motorsåg och handhållet

HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

53 inlägg 16038 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

JensSkoog  
#561584
vinterrojarn skrev:Att den just har asiatiskt ursprung gör att jag inte skulle välja modellen.

Nu kommer det ju oerhörd mycket bra kvalite från Asien ochså :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561589 Japp i stora mängder.

Allt är inte skräp.
Men kvalitén kan variera stort.. tyvärr ungefär som på John Deere traktorer från Indien.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561601 Echo och Tanaka är ju japanska, vet inte att det är dåliga sågar.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561612
valtra900 skrev:Jag har inte sagt att 543 är bättre bara att kvaliteten verkar bättre på den.Vinterrojarn är du emot att grejerna är tillverkade utanför sverige eller har du erfarenhet att sågar är av sämre kvalitet från exempel japan?

Det har inte så mycket med landet i sig att göra utan företaget som bestämmer kvalité, tillverkning och service efter köp etc.
Vill man köpa billigt så finns det billigare med samma prestanda, kvalité etc.
Det kan inte hva konkurrera med utan att själva göra likadant som de gör i sin billiga produktion vi inte vill ha som fungerar sämre.

Avatar Fallback

HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

källefall8  
#561613 Många japanska företag är betydligt mer kvalitetsdrivna än svenska företag är... Det är ju en väldig skillnad på Japan och andra asiatiska tillverkare. Sedan behöver det inte vara dåligt bara för att de e tillverkat i Kina, lika lite som det alltid är bra när det är svensktillverkat. Det handlar om hur företagen styrs och utifrån vilka förutsättningar. Sverige borde vara uppriktigt oroliga över den kvalitetshöjning som sker på asiatiska produkter och den slapphet som har infunnit sig i organisationerna ä här! Jag håller japanska produkter minst lika högt som svenska.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561615
bengt.a skrev:Echo och Tanaka är ju japanska, vet inte att det är dåliga sågar.

Echo kom med några nya såg för några år sen. Ett par av dem var bra, jag skrev om dem här.
Gillade 620'n minns jag. De gjorde bra grejer i proffs kvalite, och vissa är nog bra ännu.
Tyvärr är det inte riktigt samma prestanda, men de brukar hålla bra.

Tanaka/Hitashi är konsument grejer idag så vitt jag begriper.

Makita köpte Dolmar och fick in bra hållbara grejer som går som tusan.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561617 det finns nästan inga maskiner inom detta som är helt svensk tillverkade.

jo då jag har väldigt bra erfarenhet av kvaliteten av dessa maskiner, kan väl inte säga att jag är nöjd, mer eller mindre.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

totte  
#561619 Det finns knappast någonstans där det görs bättre småmotorer än i Japan. Att jämföra japanska kvalitetsgrejor med den flod av billig smörja som säljs överallt numera är bara en ren oförskämdhet. Som om ursprunget i Asien skulle ha något att göra med kvaliteten.

De usla produkter som numera mest kommer från Kina skall i första hand skyllas på de företag som importerar precis vad som helst bara det är billigt och utan att ställa några som helst krav på varan och på alla som köper eländet. Även i Kina görs det hög kvalitet, men det är när det är ett varumärke där kvalitetskraven finns.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561625
totte skrev:Det finns knappast någonstans där det görs bättre småmotorer än i Japan. Att jämföra japanska kvalitetsgrejor med den flod av billig smörja som säljs överallt numera är bara en ren oförskämdhet. Som om ursprunget i Asien skulle ha något att göra med kvaliteten.

De usla produkter som numera mest kommer från Kina skall i första hand skyllas på de företag som importerar precis vad som helst bara det är billigt och utan att ställa några som helst krav på varan och på alla som köper eländet. Även i Kina görs det hög kvalitet, men det är när det är ett varumärke där kvalitetskraven finns.
Så har jag också uppfattat det, det är kvalitet från Kina med, men då kostar det.

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

källefall8  
#561626 Det är som vanligt, man får vad man betalar för å är man fattig så har man inte råd att köpa billiga grejer!

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561630 Är man fattig, har man varken råd att köpa dyrt eller billigt! :(( :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561639 jag köper maskiner där jag har service inte annars, och jag har endast Hva och stihl service i närheten.

kanske finns någon som köper och säljer asiat maskinerna i någon stad kanske? :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

totte  
#561646
vinterrojarn skrev:jag köper maskiner där jag har service inte annars, och jag har endast Hva och stihl service i närheten.

kanske finns någon som köper och säljer asiat maskinerna i någon stad kanske? :???: :???:


Ja nu var det ju den japantilverkade Husqvarnan som du klassade ner som asiatisk skit. Den lär väl gå att få servad gissar jag.

Användarvisningsbild

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561650 Det är där det i mitt tycke krånglar till sig eftersom de som servar 543 inte servar alla som är identiska med den i olika namn o märken.

Det är ju viktigt o få service efter köp.
Kina såg säljs på Jula, Biltema o säkert många fler ställen.

Prudukten som sådan är en sak. Service, garanti är en annan viktig del.

Har många som kommer med kina såg inköpta på varuhus för just service.
Flera har frågat genom åren o vill ha garanti jobben här men jag vägrar! Kan de sälja så kan de ta snacket och allt det innebär med!

Avatar Fallback

Re: HUSQVARNA 543XP eller STIHL MS 241 C-M?

Avslutat-02  
#561655
totte skrev:
vinterrojarn skrev:jag köper maskiner där jag har service inte annars, och jag har endast Hva och stihl service i närheten.

kanske finns någon som köper och säljer asiat maskinerna i någon stad kanske? :???: :???:


Ja nu var det ju den japantilverkade Husqvarnan som du klassade ner som asiatisk skit. Den lär väl gå att få servad gissar jag.



Jag kan serva den själv genom Hva. Men vissa delar kan jag behöva extra beställa genom kundtjänst.

Jag tar helst inte i modellen då allt runtomkring kostar mig som återförsäljare mer än jag får av Hva.
Så nä jag tycker inte om den sågen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).